۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۷

IT آلودگی هوا را کاهش می‌دهد نه تعطیلات

ایتنا- آی.تی، هنوز بلاتکلیف است. سبز است یا خاکستری؟ البته با توجه به شیوه استفاده از آی.تی در کشورمان، به خاکستری نزدیک‌تر است.
IT آلودگی هوا را کاهش می‌دهد نه تعطیلات


م.ر.بهنام رئوف -
 سریال خانه سبز را با بازی مرحوم خسرو شکیبایی خاطرتان هست؟ حتما آن دیالوگ معروف او را هم به یاد دارید. «خونه باید سبز باشه، سبز.». 

البته سبز عمو خسرو خانه سبز بیشتر به صفا و صمیمیت بین اعضای خانواده باز مي‌گشت. خانواده‌اي که در یک آپارتمان چهار طبقه با رنگ سبز زندگی مي‌کردند. 

جدا از صمیمیت و مهربانی آن آپارتمان سبز رنگ، اما این روزها خیلی از آپارتمان‌هاي نوساز هم به سمت سبز شدن رفته‌اند. این سبز اما با آن رنگ سبز تفاوت دارد. 

این سبز به معنی صرفه‌جویی در مصرف انرژی و به نوعی هوشمند بودن خانه‌هاي جدید بازمی‌گردد. فناوری‌اي که این روزها براي کاهش مصرف انرژی از یکسو و کاهش آلودگی هوا از سوی دیگر به شدت در صنعت ساخت‌وساز در حال به‌کارگیری است. 

به گزارش ایتنا از دنیای اقتصاد، جدا از صنعت هوشمندسازی ساختمان‌ها، اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این روزها استفاده روزافزون از فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث سبز شدن بسیاری از صنایع وابسته شده است. همین موضوع باعث شده است تا یک جمله معروف شکل گرفته و گسترش یابد. رنگ آي تی سبز است. 

گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات و به دنبال آن الکترونیکی و مجازی شدن بسیاری از امور در کشورهای پیشرفته علاوه بر آسان شدن کارهای اجرایی باعث کاهش اتلاف زمان از یکسو و کاهش انرژی از سوی دیگر شده است. 

کاهش سفرهای بی‌مورد درون شهری، دورکاری در بسیاری از مشاغل و مواردی از این دست باعث شده تا کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای درحال توسعه توجه بیشتری به فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته باشند؛ چرا که با استفاده از آن توانسته سهم مهمی در کاهش آلودگی هوای شهر و کشور خود داشته باشند. 

وقتی استفاده از آي‌تی مشکل‌ساز می‌شود
در ایران اما موضوع به شکل دیگری پیگیری می‌شود. استفاده غلط و اشتباه از این فناوری و تعریف‌هاي نادرست توسط مسئولان ذی‌ربط باعث شده تا‌ آي.تی نه‌تنها در کشور ما سبز نباشد، بلکه به دنبال افزایش مراحل جدید کاری رنگ خاکستری هم به خود بگیرد. رنگی که در ماه‌هاي سرد سال به آسمان شهر هم  پس زده و چاره‌اي جز تعطیلی‌هاي
پی‌در‌پی برای کاهش آلودگی پیش پای مسئولان باقی نمی‌گذارد. 

به‌عنوان مثال خدمات شهر الکترونیکی در دو بخش شهرداری‌ها و نیروی انتظامی نه تنها فرآیندی از کارهای کاربران را کاهش نداده، بلکه به سبب مراجعه کاربران به دفاتری که از آي تی تنها یک پسوند الکترونیکی را یدک می‌کشند باعث شده تا این کاربران مسیرهای اضافی را بین بانک‌ها، دفاتر فنی برای تهیه کپی‌هاي تکراری و همچنین این دفاتر به اصطلاح الكترونيكي طی کنند. 

این کار نه‌تنها برای کاربران صرفه‌جویی وقتی به همراه ندارد، بلکه باعث افزایش رفت و آمدهای بی مورد درون شهری شده که به دنبال آن افزایش آلودگی را به همراه خواهد داشت. 

داستان اما به اینجا ختم نمی‌شود. گسترش خدمات الکترونیکی نیازمند زیرساخت‌هاي ارتباطی است. 

زیرساخت‌هایی که این روزها در تمام کشورها سعی به توسعه آن و دادن سوبسیدهای بسیار به کاربران برای پایین آوردن قیمت نهایی مصرف‌کننده می‌شود. 

در ایران اما نه تنها زیرساخت مناسب و با سرعت بالا در اختیار کاربران قرار نمی‌گیرد، بلکه هزینه مصرف‌کننده نیز به بهانه‌هاي مختلف رو به افزایش است. 

از جمله این بهانه‌ها مي‌توان به افزایش قیمت پهنای باند به بهانه اختصاص نیافتن ارز مبادله‌اي یا مرجع برای تامین پهنای باند اشاره کرد. 

اواسط آذرماه بود که سخنگوی مبادلات ارزی کشور خبر داد که مقرر شده بانک‌های عامل بتوانند برای ۲۰ گروه خدماتی ارز را به نرخ مبادله‌ای ارائه دهند. 

چندی پس از این صحبت‌ها نیز سایت کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از تعرفه‌های جدید در زمینه پهنای باند اینترنت خبر داد و به این ترتیب قرار بر آن شد که قیمت پهنای باند اینترنت حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد افزایش پیدا کند. 

موضوعی که به دنبال اعتراضات گسترده فعالان صنفی برای مدتی به تعویق افتاد و قرار شد بررسی‌های بیشتری بر روی آن صورت بگیرد. 

مهدی خدایی - مدیرکل روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت - که مسئولیت تهیه پهنای باند را برعهده دارد در گفت‌و‌گو با «ایسنا» در ارتباط با این موضوع می‌گوید: اینکه به اینترنت و پهنای باند چه نوع ارزی اختصاص پیدا کند تصمیمش با مراجع ذی‌صلاح اقتصادی مانند شورای اقتصاد است و این مراجع هستند که باید بگویند بر چه اساس این تفکیک‌ها را قائل می‌شوند. 

وی ادامه داد: در حال حاضر آنچه به ما اعلام شده آن که خرید پهنای باند از خارج از کشور که در نهایت حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینه کاربران نهایی محسوب می‌شود از این پس با نرخ ارز مبادله‌اي خریدای خواهد شد. 

وی با بیان اینکه دلیل چرایی این کار را باید مراجع مرتبط اقتصادی تشریح کنند، یادآور شد: ما در شرکت زیرساخت پیگیری‌هایی داشتیم و هنوز این موضوع در دستور کار ما قرار دارد؛ اما درنهایت ما براساس مصوبات دولت حرکت می‌کنیم و اکنون هم آمادگی کامل داریم که اگر ارز مرجع به پهنای باند اختصاص پیدا کرد و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات هم تصویب کرد، بار دیگر تعرفه‌های خود را کاهش دهیم. 

خدایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: شاید ۷۰ درصد هزینه‌ای که متولیان بخش خصوصی از کاربران نهایی می‌گیرند، بابت هزینه‌هایی است که شرکت‌هایشان دارد و تنها ۲۵ تا ۳۰ درصد این هزینه است که بابت پهنای باند دریافت می‌شود و حتی اگر دولت به سمتی برود که هیچ هزینه‌ای بابت پهنای باند از شرکت‌ها نگیرد، باز تغییر چشمگیری در قیمت نهایی کاربران ایجاد نخواهد شد؛ در حالی که اگر این شرکت‌ها کمی هزینه‌های خود را پایین بیاورند و با توجه به شرایط بازار رقابتی هزینه کمتری را از مشترکان بگیرند، شاید اوضاع بهتر شود. 

آی.تی خاکستری
داستان قیمت اینترنت و استفاده از خدمات الکترونیکی پاشنه آشیلی است که به نظر مي‌رسد این روزها دولتمردان ایرانی در استفاده و توسعه آن به نوعی مردد هستند. 

به باور کارشناسان رضا تقی‌پور، آخرین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش توسعه اینترنت و افزایش سرعت استفاده از آن هیچ فعالیت مثبتی انجام نداده است. 

او همواره به دنبال ملی کردن اينترنت و خدمات جانبی آن مانند پست الکترونیک و موتورهای جست‌وجو بود. 

مواردی که اما این بار دبیر شورای‌عالی فضای مجازی به شدت با آن مخالف است. محمد سلیمانی وزیر پیشین فناوری اطلاعات و ارتباطات هم هر چند که الان نسبت به سرعت اینترنت ارائه شده به کاربران انتقاد دارد، اما در زمان تصدی‌اش بر وزارت آي.سی.تی، معتقد بود که سرعت ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه برای دانشجویان و کاربران عادی سرعت زیادی هم بوده و با سرعت ۵۹ کیلوبیت بر ثانیه هم کاربرانی از این دست مي‌توانند فعالیت خود را انجام دهند. 

از سوی دیگر عرضه و ارائه خدمات الکترونیکی شهری که مي‌تواند باعث کاهش مراجعات کاربران به مراکز اجرایی باشد در تعاریف اشتباه درجا مي‌زند. تاسیس دفاتر خدمات الکترونیکی نه‌تنها مشکلی در این بخش حل نکرده است، بلکه باعث افزایش هزینه‌هاي کاربران و اتلاف وقت آنها از یک سو و افزایش درآمد برای برخی از وابستگان نهادی ذیربط به دنبال انحصار در تاسیس این دفاتر شده است.
 
هر چند که همگان معتقدند که رنگ ‌آي.تی سبز است، اما این شیوه استفاده از آن در کشور ما باعث شده تا رنگ آي.تی خاکستری باشد که جا دارد مسئولان در تعاریف و نحوه اجرای زیرساخت‌هاي لازم آن تجدید نظر داشته باشند؛ چرا که در آینده نزدیک تعطیلی هم رنگ آسمان شهرمان را آبی نخواهد کرد.
کد مطلب: 24831
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام