۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۳۳

صف‌آرایی جدید در صحنه حاکمیت بر اینترنت

ایتنا - تعدادی زیادی از کشورهای جهان بویژه کشورهای درحال توسعه بر نامتوازن بودن توزیع منابع اینترنتی تأکید دارند و خواستار تغییر نظام حاکم بر اینترنت هستند.


کنفرانس WCIT شاهد دور جدیدی از صف آرایی‌ها و رویارویی‌های کشورها، نهادهای بین‌المللی و شرکت‌های خصوصی بر سر موضوع حاکمیت اینترنت است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، مسئله حاکمیت اینترنت طی سال‌های اخیر تبدیل به یکی از حساس‌ترین و مناقشه برانگیزترین موضوعات مورد بحث در عرصه ارتباطات بین‌المللی شده است.
اگرچه در ابتدا این موضوع بیش‌تر جنبه فنی داشت، لیکن به مرور با اهمیت یافتن اینترنت و گسترش کاربردها و کاربرانش، این موضوع نیز بسیار مورد توجه قرارگرفته و ارزش استراتژیک یافته است.

در این بین تعدادی زیادی از کشورهای جهان بویژه کشورهای درحال توسعه بر نامتوازن بودن توزیع منابع اینترنتی تأکید دارند و خواستار تغییر نظام حاکم بر اینترنت هستند.

کنفرانس WCIT12 مجالی را بوجود آورده تا یکبار دیگر تا موضوع حامیت اینترنت و سلطه آمریکا بر این حوزه از سوی کشورهای زیادی مورد چالش قرار گیرد.
این گزارش اشاره‌ای به این رویداد بین‌المللی دارد که در حال حاضر در دوبی در حال برگزاری است.

تغییرات در فناوری، شامل رشد و گسترش شبکه‌های ارتباطی مبتنی بر IP و توسعه اینترنت در جهان و تحت تاثیر قرار گرفتن ارتباطات از این تغییرات از یک سو و رشد و توسعه ارتباطات سیار و بی‌سیم از سوی دیگر و هم‌چنین پدیده خصوصی‌سازی در مخابرات و ظهور اپراتورهای متعدد در سطح کشوری، منطقه‌ای و جهانی که صحنه ارتباطات را از حالت سنتی آن که شامل یک اپراتور مسلط عموما دولتی در سطح هر کشور بود تغییر داده و نیاز بود که متناسب با این تغییرات، قوانین مخابراتی نیز اصلاح گردند.
در سال ۲۰۰۵ نهایتا تلاش‌های انجام شده برای تصویب شروع اقدامات برای تغییر قوانین مخابراتی منجر به گزارشی به اتحادیه جهانی مخابراتی شد ولی در هر بار و با بهانه‌های مختلف و اعمال نفوذ کشورهای غربی، در روند اقدامات کارشکنی بعمل آمد تا قوانین مخابراتی دست نخورده باقی بمانند.
این گزارش حاکی است، نهایتا تلاش‌ها در سال ۲۰۱۰ در اجلاس سران مختار اتحادیه جهانی به ثمر نشست و مصوب شد در سال ۲۰۱۲ کنفرانسی برای اصلاح و بازنگری قوانین مخابراتی تشکیل شود.

علت عمده مخالفت آمریکا، نگرانی این کشور از خدشه دار شدن نفوذ و سلطه آن کشور بر اینترنت بود. ولی در نهایت آمریکا و کشورهای غربی توانستند بطور موقت رسیدگی به مسئله را به تاخیر اندازند. بعنوان اولین ترفند ICANN با تشکیل گروه مشورتی دولتی GAC‌ در زیرمجموعه خود و ارتقای جایگاه نظریات مشورتی GAC در تصمیم گیریهای هیئت مدیره، سعی کرد وانمود کند نظرات دولت‌های جهان تاثیری مهم در تصمیم گیری‌های آن سازمان دارد و نیازی به ورود سازمانی جهانی و بین دولتی نظیر اتحادیه جهانی مخابرات (ITU‌) به این مقوله نیست.

در ترفندی دیگر آمریکا با ایجاد موج خبری سعی کرد ورود کشورها به حاکمیت اینترنت را مخالفت با آزادی و ساختار عملکرد متعادل بخش خصوصی و به بند کشیدن اینترنت تصویر کند و در اقدامی دیگر با استمداد از کشورهای همسو و ایجاد جبهه‌ای واحد و وارد آوردن فشار بر کشورهای دیگر، مقاومتی همه جانبه در سطح WSIS برای حفظ حاکمیت خود به نمایش گذاشت. نهایتا کشورهای غربی توانستند با کمترین تلفات حاکمیت خود را بر اینترنت تحکیم کنند.

آمریکا و کشورهای غربی که تمام تلاش خود را برای عدم تغییر قوانین مخابراتی بعمل آورده بودند اگرچه توانستند این حرکت را با تاخیر چند ساله مواجه کنند در نهایت شکست خوردند در اینجا لازم به ذکر است که برای مثال قوانین ارتباطات رادیویی بطور منظم هر چهار سال یکبار بازنگری و اصلاح می‌گردند ولی برای تغییر قوانین مخابراتی (ITRs) دوره زمانی خاصی درنظر گرفته نشده ولی بطور معمول بعد از ۸ یا ۱۲ سال بازنگری می‌شدند ولی با توجه به موارد ذکر شده پس از سال ۱۹۸۸، برای مدت ۲۴ سال اصلاح نشده باقی مانده بود.

اکنون آمریکا و کشورهای غربی با صف آرایی و جبهه‌بندی قوی و استفاده از برخی ضعف‌های موجود در ITU‌ مجددا تلاش دارند که اقدام‌های در دست اجرا برای ایجاد تغییر در حاکمیت بلامنازع خود بر اینترنت را بسلامت پشت سر گذارند.

مهم‌ترین و حساس‌ترین جنبه در تغییر قوانین مخابراتی در بند پنج آن نهفته است که در شکل فعلی آن به مقوله ارتباطات اضطراری و کاربرد ارتباطات در مدیریت بحران و پایداری ارتباطات می‌پردازد. کشورهای متعددی نظیر کشورهای منطقه مشترک المنافع مخابراتی (گروه روسیه)، کشورهای عربی و کشورهای آفریقایی و بشکل کمرنگی کشورهای اتحادیه مخابراتی آسیاپاسفیک پیشنهاد کرده‌اند در این بند زیربندهایی در خصوص امنیت شبکه وارد شوند.

ورود ITU به بحث امنیت شبکه‌های ارتباطی که اکنون بطور فزایند عمدتا مبتنی بر IP و اینترنت است می‌تواند در بر دارند ورود ITU به مبحث حاکمیت اینترنت باشد و اولین نقطه اتکا این سازمان برای توسعه فعالیت خود در زمینه اینترنت تلقی گردد این تلاش به شدیدترین وجه مورد مخالفت آمریکا و کشورهای غربی است.

این کشورها مشابه با اقدامات خود در مقابله با WSIS از یک سو با ایجاد موج خبری سعی در محکومیت این اقدام با ایجاد تصویر غلط از آن دارند و بشدت تلاش می‌کنند این امر را به بند کشیدن اینترنت توسط دولت‌ها قلمداد کنند و از سوی دیگر با سوءاستفاده از ساختار بروکراتیک ITU سعی در به درازا کشاندن بحث‌ها در این سازمان دارند تا مانع تصویب تغییرات جدی در قوانین مخابراتی شوند و در اقداماتی دیگر نهایت تلاش خود را برای تاثیرگذاری بر تصمیم گیری‌ها با جبهه‌گیری منسجم توسط خود و کشورهای همسو و اعمال فشار بر کشورهای دیگر در عدم مخالفت با مواضع خود یا طرح مباحث جنجال برانگیز فرعی با هدف به درازا کشاندن بحث و به حاشیه کشاندن آن و اتلاف وقت کنفرانس دارند.

بر اساس این گزارش، جلسات آغازین با شروع مباحث مرتبط با بند پنج شاهد بحث‌های شدید و متعارض در خصوص موارد افزودنی به این بند بود.

بر اساس اعلام سایت سازمان فناوری اطلاعات ایران، فعالیت‌های فشرده‌ای توسط نمایندگان کشور ایران به همراه کشورهای عربی، گروه روسیه، چین و کشورهای آفریقایی از یک سو و آمریکا، کشورهای اروپایی، استرالیا و ژاپن از سوی دیگر در حال انجام است.


کنفرانس WCIT ۱۲ از۱۳ آذر تا جمعه ۲۴ آذر ۹۱ در شهر دبی، امارات متحده عربی در حال برگزاری است و به بازنگری قوانین مخابراتی می‌پردازد.
کد مطلب: 24611
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام