۱
۰
plusresetminus
سه شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۱۹
اعتراض بي‌نتيجه اپراتورها در مورد تمديد 18 ماهه انحصار پروانه رايتل

رگولاتور تسليم لابي دولت و رايتل شد

ایتنا - طبق پروانه رایتل، دوره انحصار این اپراتور برای ارائه خدمات نسل جدید تا خردادماه سال ۹۲ به اتمام می‌رسد، اما رایتل با گرفتن مجوزی از دولت ۱۸ ماه دیگر نیز به این دوره انحصاری اضافه کرده است.


كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات به رغم تاخير سه ساله در اعطاي پروانه نسل سوم تلفن همراه در كشور، با افزايش ۱۸ ماهه دوره انحصار عملا كاربران موبايل كشور را از بهره برداري از خدمات فناوري نسل سوم تلفن همراه محروم كرد.

به گزارش ایتنا از عصر ارتباط، طبق پروانه رایتل، دوره انحصار این اپراتور برای ارائه خدمات نسل جدید تا خردادماه سال ۹۲ به اتمام می‌رسد، اما رایتل با گرفتن مجوزی از دولت ۱۸ ماه دیگر نیز به این دوره انحصاری اضافه کرده است.

اين درحالي است كه در سوي ديگر اين ماجرا، اپراتورهاي اول و دوم تلفن همراه كشور نيز با درنظر گرفتن قيد انحصار دو‌ساله ۳G براي رايتل تا خرداد ماه سال ۹۲، خود را براي عرضه خدمات اين فناوري آماده كرده بودند كه با افزايش ۱۸ ماهه دوره انحصار بهره‌برداري از سرمايه‌گذاري صورت‌گرفته از سوي آنها با تاخير مواجه خواهد شد.

رايتل علاوه بر تاخيرهايي كه در توسعه شبكه خود داشته، با دور زدن وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و با ارجاع درخواست افزايش دوره انحصار خود از سوي عبدالرضا شيخ‌الاسلامي به محمود احمدي‌نژاد، رئيس هيئت دولت به‌دليل شرايط اقتصادي كشور و موافقت وي، توانست تاييديه اين موضوع را از كارگروه تدابير ويژه دولت دريافت كند و براي تصويب نهايي به كميسيون تنظيم مقررات ببرد.

همراه اول: نمي‌توان بازار را انحصاري كرد
وحيد صدوقي، مديرعامل همراه اول، از وقت‌کشی برای ارائه خدمات نسل سوم و چهارم تلفن همراه توسط اپراتورهای اول و دوم کشور گلايه كرد و و از عزم جدی شرکتش برای ارائه این سرویس‌ها به مشترکین خبر داد.
او با اشاره به اينكه همراه اول با نوسازي بيش از ۸۰ درصد شبكه راديويي خود در مراكز استان‌ها طي سال آينده شبكه‌اش را براي ارائه خدمات نسل سوم و چهارم آماده مي‌كند، گفت: «نباید مشتركين را دو سال از گرفتن خدمات نسل سه و چهار فناوري موبايل به خاطر ۱۰ یا ۲۰ هزار مشترک محروم کرد.»

صدوقی افزود: «علاقه‌مندیم بتوانیم این سرویس را سریع‌تر به مشترکین ارائه دهیم و امیدواریم طی مذاکرات و تعاملی که با رگولاتوری و وزارت ارتباطات انجام می‌دهیم، مردم از گرفتن این سرویس محروم نشوند و هرچه زودتر بتوانند این خدمات را دريافت كنند.»
نسل دوم خدمات تلفن همراه در سال ۷۳ و دو سال پیش از راه‌اندازی آن در ترکیه، در ایران پیاده‌سازی شد اما اكنون حداقل هفت سال است که نسل سوم و بيش از يك سال است كه نسل چهارم در دنیا به صورت تجاري عرضه شده‌اند اما اپراتورهاي فعلي كشور براي ارائه اين فناوري بايد دو سال ديگر منتظر بمانند تا رايتل فرصت كافي براي توسعه شبكه خود داشته باشد.

به گفته صدوقي، در پروانه همراه اول با هر تکنولوژی، یک نسل سه فقط دو سال دوره محدودیت و حفاظت داشته است و امیدواریم طبق همین پروانه بتوانیم مجوز ارائه سرویس را بگیریم و با همکاری که سازمان تنظیم مقررات خواهد کرد بتوان این سرویس‌ها را سریع‌تر راه‌اندازی کرد.
او با اشاره به نقش شورای رقابت در این مناقشه گفت: «کار شورای رقابت این است که فضا انحصاری نشود و رقابتی باشد. ما هم علاقه‌مندیم قبل از شورای رقابت، در وزارت ارتباطات این مشکل حل شود. این وظیفه ذاتی شورای رقابت است که نه‌فقط در حوزه اپراتوری بلکه در حوزه بانکی و سایر خدمات وقتی مسئولان کشور تصمیم به خصوصی‌سازی می‌گیرند، باید فضا را برای تمام بازیگران رقابتی کنند؛ نمی‌توان بازار را انحصاری کرد. نمی‌شود ۶۰ میلیون مشترک را محروم کرد که دو سال صبر کنند و این سرویس را نگیرند.»

به گفته صدوقی، شورای رقابت فراسازمانی است و از هر سه قوه عضو آن هستند و مصوباتي که این شورا بدهد، برای همه لاز‌م‌الاجرا است و وظیفه آن حذف انحصار است.
او درحالي معتقد است وزارت ارتباطات زیر بار این مصوبه دو ساله نخواهد رفت كه سه هفته قبل كميسيون تنظيم مقررات افزايش دوره انحصار براي رايتل را تصويب و به اين اپراتور ابلاغ كرد.

به گفته صدوقي، همراه اول پروانه‌ای دریافت کرده که در آن به‌صراحت آمده دوره حفاظت برای نسل سوم تلفن همراه به مدن دو سال است و براساس زمانبندی قبلی سعی می‌کند برنامه خود را پيش ببرد تا در موعد مقرر شبکه آماده ارائه سرویس باشد.

ايرانسل: با پروانه ما مغايرت دارد
عليرضا قلمبر دزفولي، مديرعامل ايرانسل نيز درخصوص افزایش دوره حفاظت رایتل گفت: «تا به حال هیچ ابلاغ رسمی در این مورد نداشتیم. اگر هم اعلام شود، با پروانه صادره برای ایرانسل مغایرت دارد چون این دوره دو ساله پیش‌بینی شده است.»
او افزود: «آنچه در پروانه رایتل آمده، دو سال دوره گارانتی است و بر اساس استعلامی که ما از رگولاتوری کرده بودیم، زمانی را اعلام کرده بودند و ما خود را برای ارائه سرویس آماده کرده بودیم.»

دزفولي گفت: «از زمانی که این تصمیم جدید افزایش دوره حفاظت اپراتور سوم رسما به ما ابلاغ شود، در چارچوب حقوقی که دولت برای صاحبان پروانه قائل شده، تلاش خواهیم کرد آن دوره را کوتاه‌تر کنیم یا همزمان با ایجاد شبکه در مدت زمان محدودتری از زمان دو سال تمدید شده، خدمات نسل سوم را ارائه بدهیم.»

وزير ارتباطات: فقط تصميم ما نيست
رضا تقي‌پور، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات هم درباره مصوبه كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات براي افزايش دوره انحصار رايتل گفت: «اين تصميم فقط تصميم وزارت ارتباطات نيست، معمولا كميسيون تنظيم مقررات در اين موارد تصميم مي‌گيرد.»
او افزود: «كميسيون تنظيم مقررات متشكل از يك تركيب ۹ نفره با حضور دستگاه‌هاي مختلف از جمله وزارت اقتصاد و دارايي، معاون نظارت راهبري و ساير دستگاه‌هاي ذي‌ربط است كه در اين‌باره راي داده‌اند و بنابراين ما هم در وزارت ارتباطات يا رگولاتوري اين تصميم را اجرا مي‌كنيم.»

رگولاتوري: افزايش دوره انحصار ابلاغ شد
محمدعلي فرقاني، رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي نيز گفت: «افزايش دوره انحصار رايتل در كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات تصويب شده و براي اجرا به اين اپراتور ابلاغ شده است.»
فرقانی با اشاره به اينكه اين ماجرا خارج از اختيار رگولاتوري بوده و بدون نظرخواهي از آن صورت گرفته، گفته است: «مدیران اپراتور سوم با پیگیری مشکلاتی که تحریم‌های اقتصادی به این اپراتور تحمیل کرده است، توانستند با جلب نظر موافق نهادهای بالادستی خارج از وزارت ارتباطات، دوره حفاظت از بازار خود را افزایش دهند.»
 
کد مطلب: 24437
نام شما
آدرس ايميل شما


علی
feedback
واقعا که تمام اینا مثل برگ چغندر می مونند!