کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نگاهی به تبعات فیلترینگ ناگهانی گوگل و جی‌میل

مردم 12 میلیارد تومان خرج VPN کردند

نشريه عصرارتباط , 8 مهر 1391 ساعت 16:48

ایتنا - این رقم بسیار فراتر از تصور اولیه از فعالیت آنها است که به صورت ماهیانه به حساب‌های پنهان و آشکار این شرکت‌های گمنام سرازیر می‌شود.




هفته گذشته موتور جست‌وجوی گوگل و تمامی سرویس‌های آن در اعتراض به انتشار فیلم موهن درباره پیامبر فیلتر شد.
قطع دسترسی کاربران ایرانی به این سرویس به اظهارنظرهای متفاوتی از سوی مقامات مسئول مواجه شد و حتی کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ نیز با اظهارنظرهای متفاوت اعضای آن در تایید یا رد قطع دسترسی، وعده داده است که قطعی ناخواسته گوگل به زودی رفع می‌شود.

اتفاقی که هفته گذشته با ممانعت از دسترسی کاربران داخلی به موتور جست‌وجوی مرجع گوگل و سرویس ایمیل این شرکت یعنی جی‌میل ایجاد شد، فارغ از اصل ماجرا، حواشی جالب و قابل تاملی نیز دارد که از جمله آنها اختلال در دسترسی به سرویس‌های سیستم عامل اندروید روی گوشی‌های هوشمند است.
در این میان باید منتظر بازارهای سودجویانه ناشی از قطع دسترسی به این سرویس نیز باشیم.

توزیع‌کنندگان vpn حداقل ۱۲ میلیارلد تومان به جیب زدند
یک حساب سرانگشتی و غیررسمی از میزان استفاده کاربران از VPN برای عبور از فیلترینگ حاکی از آن است که توزیع‌کنندگان این سرویس طی یک ماه حداقل ۱۲ میلیارد تومان به جیب زدند.

به گزارش عصر ارتباط تعداد تقربی کاربران اینترنت کشور حدود ۳۳ میلیون نفر است که با در نظر گرفتن تنها ۵۰ درصد این رقم به عنوان نمونه‌ای از کاربران فعال و نیمه‌حرفه‌ای فضای اینترنت، عددی نزدیک به ۱۵ تا ۱۶ میلیون نفر حاصل می‌شود.
با قطع دسترسی این تعداد از کاربران به مهم‌ترین منبع جست‌وجو و ارسال نامه‌های الکترونیکی، بسیاری از آنها به سراغ سرویس‌های عمدتا ناامن و البته غیرقانونی VPN خواهند رفت.

در صورتی که تنها ۲۰ درصد از این تعداد یعنی در حدود ۳ میلیون کاربر اینترنت در کشور به استفاده از این سرویس‌ها روی آورند، با ضرب تعداد آنها در متوسط قیمت ۴ هزار تومانی هر حساب کاربری VPN، رقم ۱۲ میلیارد تومانی به عنوان درآمدهای توزیع‌کنندگان آنها حاصل می‌شود که از فرصت پیش‌آمده نهایت سود را به جیب می‌زنند.

این رقم بسیار فراتر از تصور اولیه از فعالیت آنها است که به صورت ماهیانه به حساب‌های پنهان و آشکار این شرکت‌های گمنام سرازیر می‌شود.

این رقم را باید به قیمت‌ها و سرعت‌های دسترسی به اینترنت پرسرعت نیز افزود که با بی‌مهری از مشترکان اینترنت کشور مطالبه می‌شود.
 


کد مطلب: 23782

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/report/23782/مردم-12-میلیارد-تومان-خرج-vpn-کردند

ايتنا
  https://www.itna.ir