۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۴۳

چینی‌ها از ایران نمی‌روند

ایتنا - گرچه در اين گزارش هواوي به طور مشخص به ادعاهاي مطرح شده عليه خود مبني بر همكاري و فروش تجهيزات به شركت‌هاي مخابراتي ايران اشاره‌اي نكرده اما سافولك اشاره كرده است كه محافظت از امنيت شبكه مشتركان يكي از علاقه‌مندي‌هاي مهم هواوي و خط مشي آن است.


پس از افزايش فشارهاي فزاينده آمريكا براي توقف همكاري هواوي و ZTE با ايران و اصرار بر خروج آنها از كشور، هواوي براي نخسين بار به اين انتقادها پاسخ داد.


به گزارش عصر ارتباط، هواوي غول چيني دنياي تجهيزات مخابراتي، هفته جاري در برابر انتقادات اعضاي كنگره آمريكا نسبت به انجام معامله با ايران از خود دفاع كرد.
اين دفاعيات او درحالي منتشر مي‌شود كه هر دوي اين شركت‌هاي چيني پيش از اين در موضعي منفعلانه از خروج از بازار تله‌كام ايران خبر دادند.


اعلام خروج هواوي و ZTE موجي از نگراني‌ها را نيز در بازار مخابرات ايران ايجاد كرد كه حتي در صورت صوري بودن اين تهديد مي‌بايست چاره‌اي براي جايگزين آنها انديشيده شود.

گرچه مشخص نيست اين پاسخ طنازي ديگري براي به دست آوردن هرچه بيشتر دل ايراني‌ها و علاوه بر آن تثبيت ادامه حضورش در بازار آمريكاست يا نه، اما آنها طي چند ماه اخير بر سر فروش تجهيزات مخابراتي خود و برخي شركت‌هاي آمريكايي به ايران مورد بازخواست قرار گرفته‌اند.

به همين دليل هواوي، سازنده چيني گوشي‌هاي هوشمند تلفن همراه و ديگر تجهيزات مخابراتي گزارش ۲۴ صفحه‌اي كه از سوي جان سافولك رئيس سابق اداره اطلاعات بريتانيا كه اكنون در اداره امنيت جهاني هواوي مشغول به فعاليت است، نوشته شده را منتشر كرد.

در اين گزارش هواوي عنوان كرده است كه ايجاد يك شبكه جهاني، مناطق و فرهنگ‌هاي مختلفي را به يكديگر متصل مي‌كند و در نهايت نيز منجر به پيشرفت تمدن بشر مي‌شود.

گرچه در اين گزارش هواوي به طور مشخص به ادعاهاي مطرح شده عليه خود مبني بر همكاري و فروش تجهيزات به شركت‌هاي مخابراتي ايران اشاره‌اي نكرده اما سافولك اشاره كرده است كه محافظت از امنيت شبكه مشتركان يكي از علاقه‌مندي‌هاي مهم هواوي و خط مشي آن است.

اين گزارش همچنين به انتشار ويروس استاكس نت كه گمان مي‌‌رود توسط آمريكا و متحدان ساخته و به كار گرفته شده است تا برنامه غني‌سازي هسته‌اي ايران را مختل كند، اشاره و آن را به يك مسابقه اينترنتي تشبيه كرده است.

هواوي به همراه رقيب بومي خود يعني ZTE طي ماه‌هاي اخير با موشكافي و بررسي‌هاي دقيق از سوي اعضاي كنگره آمريكا به دليل معامله با ايران مواجه شده‌اند. كشوري كه موضوع تحريم‌هاي اقتصادي آمريكا است و ديگر كشورهاي خارجي نيز از همكاري تجاري با آن منع شده‌اند.

گزارش سافولك، مفهوم “فناوري توسعه يافته خارجي” را در دنياي جهاني شده، جايي كه كمپاني‌هاي فناورانه آمريكا نيز بخش‌هاي R&D و توليد خود را به كشورهاي چين، هند و برخي ديگر كشورها برون‌سپاري كرده‌اند، مورد سؤال قرار داده است.

او در ادامه نوشته است كه مفهوم “توسعه يافته خارجي” در دنياي به هم تنيده جهان امروز بي‌معنا است همان‌طور كه مفاهيم يا محصولات شركت‌ها از يك سوي جهان مورد استفاده و تائيد شركت‌هايي در سوي ديگر دنيا قرار مي‌گيرند. هواوي در اين گزارش با ابراز تعجب از اين وضعيت، پرسيده است آيا اين تفكر بيش از حمايت‌هاي تجاري، تغيير وضعيت ظاهري براي حفظ امنيت ملي نيست؟ 


قانونگذاران آمريكايي سال گذشته از دپارتمان خزانه‌داري اين كشور خواستند تا فعاليت‌هاي هواوي و ZTE در ايران را بررسي كند و در اين ميان ZTE بيش از هواوي در كانون توجه قرار گرفت.

در ماه جولاي گذشته، بيش از ۱۲ قانونگذار آمريكايي نيز با امضاي نامه‌اي خطاب به تيموتي گيتنر دبير خزانه‌داري آمريكا خواستار فوريت بررسي فروش و تامين تجهيزات براي شركت مخابرات ايران و فروش فناوري‌هاي آمريكايي ممنوع‌الفروش شده به ايران تحت قوانين تحريم‌هاي اخير عليه ايران از سوي ZTE شدند.

ظاهرا ZTE به دليل وجود برخي حفره‌هاي امنيتي در برخي محصولاتش كه در آمريكا فروخته مورد بررسي‌هاي دقيق قرار گرفت و لابه‌لاي آنها ماجراي امضاي قرارداد تامين نرم‌افزارهاي كامپيوتري و تجهيزات تحريمي ساخته شده توسط مايكروسافت، Hewlett-Packard، اوراكل، سيسكو، دل، جونيپر و سيمانتك به شركت مخابرات ايران مشخص شد.


طبق برآوردهای آماری، نوکیا زیمنس با ۲۷ درصد سهم از شبکه مخابراتی شرکت مخابرات ایران بیشترین سهم را نسبت به وندورهای دیگر رقیبان دارد و پس از آن هواوی با ۲۳ درصد، ZTE با ۲۲ درصد، اریکسون با ۱۰ درصد، آلکاتل ۹درصد و دیگر وندورها ۹ درصد باقی‌مانده قرار دارند.

در حالی که برآوردهای صورت گرفته نشان می‌دهد شرکت چینی هواوی با سهم ۳۸ درصدی خود از شبکه ارتباطی ایرانسل بیشترین سهم را در این شبکه به دست آورده که پس از این شرکت، اریکسون با ۳۲ درصد و نوکیا-زیمنس با ۳۰ درصد تجهیزات در شبکه ایرانسل حضور دارند.


هواوی به خاطر مزایده‌ها و مناقصه‌هایی که اخیرا برای توسعه شبکه زیرساخت کشور برگزار شد، توانسته با کنار زدن رقیب آمریکایی خود سهمش را از تجهیزات زیرساخت ارتباطی کشور به ۲۶ درصد برساند و سیسکو را با ۱۸ درصد به زیر بکشاند.

پس از آنها آلکاتل با ۱۸، نوکیا-زیمنس با ۱۲، ZTE با ۱۰، اریکسون با هفت و باقی شرکت‌ها با ۹ درصد قرار دارند.
 
کد مطلب: 23608
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام