۲
۰
plusresetminus
شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۱۵

ايميل داخلی که پولي است...

سرویس: اقتصادي - ارتباطات و فناوري اطلاعات
ایتنا - آيا واقعا در چنين شرايطي استفاده از ايميل‌هاي خارجي براي كاربران راحت‌تر و مقرون به صرفه تر نيست؟


بحث استفاده از ايميل‌هاي داخلي به جاي ايميل‌هاي خارجي مدت‌ها است مطرح مي‌شود و در اين ميان به‌طور دائم از مزاياي اين ايميل‌ها گفته شده و نويد به بازار آمدن چند پست الكترونيكي جديد داده مي‌شود، اما به هر صورت لازم است كارآيي و ميزان تسهيلاتي كه اين دسته از ايميل‌ها در اختيار كاربر قرار مي‌دهند، مورد توجه جدي قرار گيرد.

به گزارش ایتنا از ایسنا ، اگر به سايت مركز مديريت توسعه‌ ملي اينترنت (متما) سري بزنيد، بخشي از آن به معرفي ارائه‌‌دهندگان خدمات پست الكترونيكي (رايانامه) داخلي اختصاص يافته و در اين بخش برخي از ايميل‌هاي داخلي معرفي شده‌اند كه دراين ميان يكي از شركت‌هايي كه به ارائه‌ اين سرويس پرداخته، شركت پست ايران است.

ايميلي با امكان امضاي ديجيتال
بنابر تعاريفي كه پايگاه الكترونيكي شركت پست ارائه كرده، پست الكترونيكي شركت پست راهي مطمئن براي داشتن پست الكترونيك محسوب شده و علاوه بر امكان شخصي‌سازي صندوق پست الكترونيك براي كاربران امكاني ايجاد مي‌كند تا برحسب نياز فضاي بيشتري را دراختيار داشته باشند.

اما مهم‌ترين مزيت اين نوع خاص از پست‌هاي الكترونيكي آن است كه شما از امكاني جهت اضافه‌ كردن امضاي ديجيتال به نامه‌هاي الكترونيك برخوردار مي‌شويد.
هم‌چنين بر روي اين پايگاه ذكر شده است كه اين دسته از ايميل‌ها با Google Chrome، Mozilla Firefox، IE8 و Opera سازگار و قابل دسترسي خواهند بود.

ايميل‌ شركت پست چگونه كار مي‌كنند؟
اما در توضيح بيشتر درباره‌ي اين سرويس آمده است كه با توجه به نياز عمومي مردم به داشتن صندوق پست الكترونيكي و استفاده‌ي هرچه بيشتر از فناوري اطلاعات در دستيابي به دولت الكترونيك، شركت پست بر آن شده است كه نسبت به طراحي و ايجاد سرويس پست الكترونيك تحت وب در دو رده‌ اشخاص حقيقي و حقوقي اقدام كند. 

هر نفر فقط يك ايميل
نا براعلام پايگاه اينترنتي شركت پست، اين سرويس قادر است به هر ايراني يا هر شركت يا دستگاه دولتي و خصوصي يك صندوق پست الكترونيك براساس كد ملي يا شماره ثبت شركت يا دستگاه اختصاص دهد.

كاربران مي‌توانند با اتصال به اينترنت و يا اينترانت ملي كشور، آخرين اطلاعات ارسال شده از طرف دولت و يا ديگر اشخاص را دريافت كنند و دستگاه‌ها هم مي‌توانند از طريق اين سرويس با تمامي مراجعين و مشتريان خود ارتباط برقرار كنند. 

مراجعه حضوري براي راه‌اندازي ايميل

اما يكي از ديگر نكات جالبي كه در ارتباط با اين پست‌هاي الكترونيكي شركت پست وجود دارد، آنكه در توضيحاتي كه در باره نحوه ثبت نام براي اين دسته ايميل‌ها اعلام و از افراد خواسته شده است كه براي دسترسي به اين سرويس به يكي از دفاتر پستي و البته از نوع منتخب آنها مراجعه كنند كه البته بر روي اين بخش اين نويد به علاقه‌مندان اين سرويس داده شده كه اين افراد خوش‌شانس بوده‌اند و تعداد دفعات مراجعه‌ حضوري آنها تنها به يك نوبت خلاصه شده است. 

هزينه‌ فراموش نشود
هم‌چنين شركت پست در ازاي ارائه‌ اين خدمات مشتركان را ملزم به پرداخت مبلغي به عنوان وجه ثبت‌نام تعيين كرده است كه البته  در باره اين مبلغ توضيحي بر روي سايت اين شركت وجود ندارد كه اين موضوع نيز در نوع خود سنتي جديد در راه‌اندازي ايميل‌ محسوب مي‌شود. 

ايميلي براي ۱۵ روز
اما جالب‌تر آنكه پس از طي تمام اين مراحل، صندوق پستي الكترونيك ايجاد شده تنها به مدت ۱۵ روز براي علاقه‌مندان فعال مي‌ماند و در صورتي كه افراد ظرف اين دوره به دفاتر پستي مراجعه نكنند، عمليات رزرو آنها لغو خواهد شد تا شانس دسترسي به پست‌هاي الكترونيكي شركت پست دراختيار علاقه‌مندان ديگر قرار گيرد.

اطلاعاتي كه لازم است
پس از طي تمام اين مراحل اگر افراد همچنان علاقه يا نيازي نسبت به دسترسي به اين نوع ايميل حس كردند، مي‌توانند با ارائه‌ حجم بالايي از اطلاعات مشخصي از جمله كد ملي، كد پستي، جنسيت، اعلام استان و شهرستان و تاريخ تولد خود اين مراحل را تكميل كنند.

البته اگر كاربران علاقه‌مند بودند، مي‌توانند ساير اطلاعات مشخص خود از جمله شغل، مدرك تحصيلي، آدرس محل سكونت و محل كار، شماره تماس منزل، شماره همراه و يا حتي يك شماره تلفن ضروري را هم به‌طور اختياري به عنوان اطلاعات شخصي اضافي در اختيار شركت پست قرار دهند كه البته هنوز ملاك مديران اين شركت از دريافت اين نوع اطلاعات غيرضروري مشخص نيست.

همچنين كاربران اين نوع پست الكترونيكي حتي مي‌توانند زمينه‌ علاقه‌مندي‌هاي خود را نيز اعلام كنند تا در صورت علاقه‌مندي پيام‌هاي تبليغاتي هم براي آنها ارسال شود. 

كمي درنگ...
اما كاش مسئولان محترم شركت پست پيش از ايجاد اين نوع ايميل‌ها حداقل براي لحظه‌اي درنگ كنند و دراين فاصله به اين نكته بينديشند كه استفاده از يك ايميل چه مزيت‌هايي براي فرد به دنبال خواهد داشت كه ما از كاربران انتظار داشته باشيم، علاوه بر ارائه‌ حجمي نسبتا بالا از اطلاعات شخصي، حتي به‌طور حضوري نيز مراجعه كنند و مبلغي را هم بابت استفاده از اين خدمات پرداخت كنند.
آيا واقعا در چنين شرايطي استفاده از ايميل‌هاي خارجي براي كاربران راحت‌تر و مقرون به صرفه تر نيست؟
آيا بهتر نيست اگر قصد داريم از تبعات منفي ايميل‌هاي خارجي و استفاده‌ آنها جلوگيري كنيم، شرايط مناسب‌تري را براي دسترسي كاربران ايجاد كنيم؟!

چندي پيش علي اصغر انصاري- معاون توسعه شبكه سازمان فناوري اطلاعات - در باره‌ ایميل‌هاي شركت پست گفته بود: اين ايميل‌ها به گونه‌اي هستند كه بايد فرد حقيقي پيش از راه‌اندازي آدرس ايميل شناخته شود چرا كه شركت پست سرويس‌هاي واقعي ارائه مي‌كند و لازم است كه همان طور در دنياي حقيقي كاربر اين شركت با اطلاعات مختلف شناخته مي‌شود در سيستم پست الكترونيكي هم اطلاعات لازم از او وجود داشته باشد. در واقع ماموريت‌هاي ايميل شركت پست همانند ماموريت‌هاي اين سازمان متفاوت است.

او در ارتباط با هزينه‌اي كه بابت راه‌اندازي اين ايميل‌ها دريافت مي‌شود هم توضيح داده بود: در دنيا بسيار رايج است كه سرويس‌دهندگان اينترنتي هزينه‌اي را بابت خدمات خود دريافت مي‌كنند.
 
کد مطلب: 23013
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
من هر وقت عقل و شعور و فهم و قدرت تفکرم رو از دست دادم و قادر به انالیز و حساب و کتاب تجزیه و تحلیل نبودم ثبت نام میکنم و از ایمیل اقایون استفاده میکنم
با تشکر
feedback
Kuwait
ایمیلهای ایرانی چاپار و میلفا الان مجانی در اختیار همه هست . و خیلی هم خوب کار می کند
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام