۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۴۰

پروژه ملی فیبر زیردریایی پیشگامان افتتاح شد

ایتنا - کابل POI به عنوان اولین فیبر دریایی متصل به کابل بین‌الملل و مبتنی بر سرمایه ایرانی، امکان اختصاص ظرفیت حداکثری ۲/۴ ترابیت بر ثانیه برای انتقال اطلاعات را با استفاده از تجهیزات DWDMبا ظرفیت ۴۰ گیگابیت بر ثانیه را دارد.
پروژه ملی فیبر زیردریایی پیشگامان افتتاح شد


پروژه ملی فیبرنوری زیردریایی پیشگامان با حضور معاون وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت رسمی افتتاح شد.

به گزارش ایتنا از روابط عمومی گروه تعاونی پیشگامان، طی مراسمی که با حضور معاون وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، همکاران بین‌المللی گروه تعاونی پیشگامان، مقامات ارشد گروه تعاونی پیشگامان، نمایندگان رسانه‌های گروهی در سالن همایش‌های بین المللی رایزن برگزار شد، اولین پروژه ملی با مالکیت ایرانی در حوزه فیبر نوری به طول ۴۰۰ کیلومتر زیربستر دریا با ۵۰ میلیو ن دلار سرمایه‌گذاری در دریای آزاد به بهره‌برداری رسید.
در آیین بهره‌برداری رسمی از این پروژه که در سالن همایش‌های رایزن برگزار شد توانمندی‌های این پروژه از جمله امکان فعال‌سازی سه لینک STM۶۴ با پهنای باند ۱۰ گیگابایتی روی آن معرفی شد.

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت: افزایش ظرفیت ترانزیت پهنای باند کشور به ۱۰۰گیگابیت بر ثانیه
در ابتدای این مراسم معاون وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات و مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت با تقدیر از توانمندی گروه پیشگامان در اجرای این پروژه گفت: خوشبختانه گروه پیشگامان به عنوان اولین مالک ایرانی فیبر در دریای آزاد توانتس این پروژه مهم را در مد زمان معین به اتمام برساند.
محمود خسروی افزود: براساس زمانبندی برنامه پنجم ظرفیت ترانزیت پهنای باند کشور باید به بیش از ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه برسد.
وی اظهار داشت: ظرفیت ترانزیت IP کشور در انتهای سال گذشته ۵۰ گیگابیت بر ثانیه بود که امیدواریم تا پایان سال ۹۱ براساس برنامه زمان‌بندی شده پنج ساله به بیش از ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه برسد.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: ‌در حال حاضر درگاه‌های بین‌المللی اینترنت بدون مشکل در حال کار هستند و بیشتر شرکت‌های انتقال‌دهنده‌های بزرگ دنیا توجه خاصی به موقعیت ایران دارند.
رئیس هیئت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: در حال حاضر برای ترانزیت جنوب به شمال از طریق ایران سفارش بسیار زیاد است که برای این کار لازم است شبکه داخلی تقویت شود.

وی با اشاره به پروژه نخستین فیبر نوری بخش خصوصی - POI - گفت: این پروژه نخستین پروژه کابل زیردریایی ایرانی است که توسط گروه پیشگامان سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی شده است.
خسروی افزود: شرکت زیرساخت رویکرد گسترش این قبیل پروژه‌ها را در برنامه دارد و در این راستا به زودی پروژه‌هایی در زمینه افزایش پهنای باند اینترنت کشور تعریف خواهد شد.
وی با بیان اینکه بخش خصوصی می‌تواند در چنین پروژه‌هایی مشارکت داشته باشد گفت:‌ هم اکنون بیش از ۴۶ هزار و ۴۰۰ کیلومتر فیبر نوری در کشور وجود دارد که تا پایان سال جاری به ۹۵ هزار و ۶۱ کیلومتر باید برسد.
خسروی تأکید کرد:‌ شرکت ارتباطات زیرساخت برای افزایش پهنای باند کشور از توان و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استقبال می‌کند و گروه پیشگامان الگویی خوبی برای سرمایه گذاری در چنین پروژه‌هایی است.

رضایی نژاد، مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان: یک شرکت تعاونی عام می تواند ایران را به هاب بین‌الملل تبدیل کند
در ادامه این مراسم مدیرعامل گروه پیشگامان در سخنانی با اشاره به روند اجرایی این پروژه گفت: نخستین فیبر دریایی متصل به کابل‌های بین‌المللی با سرمایه خرد بخش تعاونی راه‌اندازی شده است. محمدرضا رضایی ‌نژاد اظهار داشت: نخستین پروژه کابل زیردریایی ایرانی با پول‌های خرد مردم اجرا شده است.
وی ادامه داد: اگر شرکت ارتباطات زیرساخت و دولت از بخش تعاونی حمایت کند، غیردولتی‌ها و خصوصا تعاونی ها می‌توانند چنین پروژه‌هایی را انجام دهند و نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی وجود نخواهد داشت.
مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان افزود: تنها کافی است که شرکت ارتباطات زیرساخت و دولت اقدامات قانونی را مهیا کنند.

وی در ادامه با ارائه پیشنهاد راه‌اندازی یک شرکت تعاونی عام کشوری گفت: این شرکت می‌تواند بخشی از سهام خود را به شرکت‌های خارجی، شرکت‌های دولتی و همچنین مردم ارائه دهد تا از این طریق علاوه بر جذب سرمایه‌گذاری خارجی، جذب حمایت های داخلی و از همه مهم‌تر جذب سرمایه‌های خرد مردم بتواند پروژه‌های عظیم و ملی را در سطح بین‌الملل اجرا کند.
مدیرعامل گروه پیشگامان خاطرنشان کرد: ایجاد چنین شرکتی به حمایت شرکت زیرساخت نیاز دارد و معتقدیم اگر بستر و زمینه لازم توسط این شرکت ایجاد شود گروه پیشگامان تضمین جمع آوری و ایجاد سرمایه لازم برای راه اندازی چنین شرکت و تلاش برای اجرای پروژه‌های عظیم و ملی در جهت تبدیل ایران به هاب بین المللی انجام خواهد داد.
رضایی‌نژاد افزود:‌ این شبکه علاوه بر اتصال به کابل‌های بین‌المللی، نخستین شبکه مبتنی بر سرمایه‌گذاری بخش تعاونی است، ضمن اینکه امکان ظرفیت ۴.۲ ترابیت بر ثانیه اطلاعات را دارا است.
وی با بیان اینکه ایران می تواند حلقه طلایی فیبر منطقه شود و شرق و غرب را به هم متصل کند، گفت: این پروژه پایان کار نیست و درصددیم با تکمیل کمربند فیبرنوری چابهار به یکی از شاهراه‌های بین‌المللی انتقال اطلاعات تبدیل شویم.

در این مراسم به صورت نمادین بهره برداری از این فیبر آغاز شد. همچنین توافقنامه فرود کابل بین شرکت ارتباطات زیر ساخت و گروه تعاونی پیشگامان به امضا رسید.
کابل POI به عنوان اولین فیبر دریایی متصل به کابل بین‌الملل و مبتنی بر سرمایه ایرانی، امکان اختصاص ظرفیت حداکثری ۲/۴ ترابیت بر ثانیه برای انتقال اطلاعات را با استفاده از تجهیزات DWDMبا ظرفیت ۴۰ گیگابیت بر ثانیه را دارد.
امکان بهره گیری از سه کابل بین المل پشتیبان، برقراری اتصال زیردریایی از درون داکت‎های بتونی برای کاهش قطعی فیبر، از ویژگی‎های این کابل دریایی است. این کابل هم اکنون به عنوان بخشی از پروژه‎ی GBI محسوب می شود و به عنوان اولین سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه‎ی فیبرنوری دریایی است که امکان ایجاد ظرفیت ترانزیت را برای کشور فراهم می‎کند.
 
کد مطلب: 22841
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام