کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رسم ادب در استفاده از تلفن‌های هوشمند

چگونه قوانین و آداب اجتماعی به عصر گوشی‌های هوشمند راه پیدا کرده‌اند؟

سايت خبری ايتنا , 13 تير 1391 ساعت 15:05

ایتنا- یکی از آداب استفاده از تلفن همراه این است: اگر چیزی برای گفتن ندارید، اصلا چیزی نگویید!




مطالعات اخیر نشان می‌دهد ۵۰ درصد از همه گوشی‌های فروخته شده هوشمند بوده‌اند.
علاوه بر این، امروزه به یُمن وجود راه‌های ارتباطی گسترده‌ای نظیر پیام کوتاه، ایمیل، چت و شبکه‌های اینترنتی کاربران بیش از پیش با یکدیگر در ارتباط هستند.

اما آیا اینها باعث می‌شود مردم رسم ادب و روابط اجتماعی را ترک یا فراموش کنند؟
چگونه قوانین و آداب اجتماعی به عصر گوشی‌های هوشمند راه پیدا کرده‌اند؟


به گزارش ایتنا یکی از وبلاگ‌های نوکیا برای پاسخ به این سوال به سراغ یکی از کارشناسان رفتارهای اجتماعی و مشاوره رفته است.

اما قبل از آن بهتر است نگاهی به قوانین اجتماعی بیاندازیم که رعایت آنها در استفاده از تلفن‌های همراه مخصوصا تلفن‌های هوشمند ضروری است:

بایدها و نبایدها در استفاده از تلفن‎‌های هوشمند
۱. هنگام مکالماتِ مهم موبایل خود را کنار بگذارید.
۲. برای ارتباط با خانواده هم که شده، مدتی گوشی خود را کنار بگذارید و حضوری به دیدن آنها بروید.
۳. بی‌دقت و نامنظم نباشید! پیام‌هایی را که می‌فرستید قبل از ارسال حتما چک کنید تا غلط املایی نداشته باشد یا اشتباهی نکرده باشید که مفهوم پیام مورد نظر شما به درستی به مخاطب منتقل نشود.
۴. فراموش نکنید وقتی در محیط ساکت و آرامی هستید صدای زنگ‌ تلفن را خاموش کنید.
۵. اگر در پیام دریافتی غلط املایی مشاهده کردید، مخاطب را سرزنش نکنید. به جای آن سعی کنید برخورد خوبی داشته باشید.

ارتباط رو در رو را تجربه کنید
مایندی لوکارد، کارشناس و مشاور رفتار و آداب اجتماعی درباره رایج‌ترین خطایی که کاربران گوشی‌های هوشمند در رابطه با استفاده از تلفن هوشمندشان مرتکب می‌شوند می‌گوید: «بدترین و غیرمحترمانه‌ترین نوع استفاده از تلفن همراه این است که هنگام غذا خوردن یا جلسه آن را روی میز بگذارید.»
لوکارد می‌گوید: «در اینجا اولویت‌ها مطرح است. وقتی شما تلفن همراهتان را هنگام مکالمه با شخصی که روبه‌روی شماست روی میز می‌گذارید، در واقع ثابت می‌کنید که او تا زمانی برای شما مهم است که هشدار پیام کوتاه، ایمیل یا چنین چیزهایی نداشته باشید و به محض دریافت یک پیام کوتاه، مخاطب دیگر اهمیت خود را از دست می‌دهد.» 

پیام اصلی در اینجا این است که به هیچ وجه قابل قبول نیست که گوشی خود را در حال غذا خوردن یا ملاقات با دیگران در حضور آنها آشکار کنید. 
مگر در موارد نادر که نمی‌توانید تماسی را از دست دهید. به عقیده لوکارد، شما همیشه در حال ارتباط با اولویت‌های خود هستید؛ حتی وقتی که فکر می‌کنید آن شخص اهمیتی ندارد، در واقع بی‌اهمیت هم نیست.

• هنوز قوانینی برای استفاده از تلفن همراه تعریف نشده است
عصر گوشی‌های هوشمند به طور جدی آداب و رسوم را تغییر داده است. 
لوکارد می‌گوید: «ده سال پیش قوانینی برای استفاده از تلفن‌های ثابت وجود داشت؛ اینکه چگونه پیام صوتی برای مخاطب بگذارند و چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنند. 

اما امروزه با آمدن موبایل‌ها قوانین بیگانه شده‌اند و دیگر کاربردی ندارند. برای نمونه، در برخی محافل استفاده از تلفن همراه و برقراری تماس صوتی، بدون اجازه جمع و ذکر مدت زمان تماس نوعی بی‌ادبی تلقی می‌شود. 
این روزها رفتار طبیعی این است که از طریق پیام کوتاه یا ایمیل، زمان مناسب برای برقراری تماس تلفنی را به مخاطب اعلام کنید. 

در ادامه می‌گوید: مهم این است که مردم با هر شیوه‌ای که با شما ارتباط برقرار می‌کنند، از طرف شما مورد احترام قرار گیرند. 
برای رعایت آداب و رسوم استفاده از موبایل، سعی کنید ظرف ۲۴ ساعت پس از دریافت پیام به آنها پاسخ دهید. 

مراقب تصحیح خودکار باشیم!
هدف از تایپ لمسی و سیستم تصحیح خودکار کلمات، کمک برای پایان رساندن کلمات با سرعت بیشتر است. 
الگوریتم‌ها حدس می‌زنند ما چه می‌خواهیم بگوییم. با وجود این، همه ما مرتکب اشتباه می‌شویم. وقتی جمله‌ای ارسال می‌کنیم با کلمات عجیب و غریب و اشتباهات آن چه باید بکنیم؟ 

لوکارد در مثالی می‌گوید که او وقتی در حال ارسال ایمیل به یکی از همکارانش بوده می‌خواسته بگوید: I’m at my desk یعنی من پشت میز کارم هستم" اما به جای آن با استفاده از قابلیت تصحیح خودکار، برای همکارش پیام I ate my desk به معنی "من میزِ کارم را خوردم" ارسال کرده است.
وقتی قربانی این تصحیحِ خودکار شوید چه کاری از دستتان برمی‌آید؟ اگر حفظ شخصیت برایتان اهمیت دارد، یک پیام معذرت‌خواهیِ سریع اشتباهات را حل می‌کند. 

این مسئله زمانی مهم می‌شود که مخاطبان شخصی و کاری در فهرست مشترک مخاطبان قرار گیرند و فهرست جداگانه‌ای برای آنها در نظر نگرفته باشید. 
شما ممکن است به یک همکار یا مدیر پیامی ارسال کنید و او از همه جا بی‌خبر ممکن است شوکه شود یا موضوع را اشتباه بفهمد. 

همیشه باید مراقب باشیم که خودمان را چگونه در نظر دیگران جلوه می‌دهیم.
و در آخر، لوکارد می‌گوید: یک بازخوانی سریع پیام ارسالی بسیاری از مشکلات و عواقب ناگوار بعدی را دور نگه می‌دارد. 

از طرف دیگر، وقتی در پیام‌های دوستان خود غلط املایی مشاهده می‌کنید عکس‌العمل شما چیست؟ آیا فورا آنها را به رویشان می‌آورید و سرزنش می‌کنید؟ نه، بهتر است با مردم کمی مهربان و با محبت باشید. یادتان باشد وقتی مادرتان همیشه به شما می‌گوید: "اگر چیزی برای گفتن ندارید، اصلا چیزی نگویید! این قانون امروزه برای تمام گوشی‌های هوشمند دنیا و رسانه اجتماعی اعمال می‌شود.

هنگام آپلود تصویر در اینترنت مراقب باشید
با دوربین شگفت‌انگیزی که در جیب شماست، همه جزء جمعیت آپلودکنندگان هستند! 
همه عاشق عکس گرفتن و آپلود کردن آن در اینترنت هستند. چه اتفاقی می‌افتد اگر دیگران در تصویر شما باشند؟ 

لوکارد می‌گوید: «اصلا خوب نیست تصور کنید که حق دارید در مورد دیگران صحبت کنید.» 
با آپلود کردن تصاویر خود در اینترنت که شامل تصویر افراد دیگر است مراقب برچسب زدن نام آنها یا تگ کردن باشید. اگر مبادی آداب هستید، از کسانی که اطرافتان هستند برای عکس گرفتن اجازه بگیرید. این نوعی ادای احترام به آنهاست.
 


کد مطلب: 22683

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/report/22683/رسم-ادب-استفاده-تلفن-های-هوشمند

ايتنا
  https://www.itna.ir