۵
۰
plusresetminus
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۰۶
رئيس رگولاتوري پس از يك سال تاخير از راه‌اندازي اپراتور سوم اعلام كرد

رایتل مشكل امنيتي دارد

ایتنا - در حالی که ۳۰۱ اپراتور در دنیا برای مهاجرت به LTE، نسل چهارم فناوری تلفن همراه آماده می‌شوند، ایران هنوز نتوانسته است نسبت به توسعه شبکه و عرضه خدمات نسل سوم تلفن همراه در کشور اقدام کند.
رایتل مشكل امنيتي دارد


پس از گذشت چهار سال از اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۷؛ زمانی که سعید مهدیون معاون وقت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و مجری پروژه اعطای پروانه اپراتوری نسل سوم تلفن همراه از انتشار فراخوان شناسایی شرکت های متقاضی دریافت پروانه این اپراتور خبر داد، هنوز این پروژه به بار ننشسته است.

به گزارش ایتنا از عصر ارتباط، در حالی که ۳۰۱ اپراتور در دنیا برای مهاجرت به LTE، نسل چهارم فناوری تلفن همراه آماده می‌شوند، ایران هنوز نتوانسته است نسبت به توسعه شبکه و عرضه خدمات نسل سوم تلفن همراه در کشور اقدام کند.

اقدام دولت برای عرضه خدمات نسل سوم تلفن همراه در سال‌های ۸۷ و ۸۸ موضوعی به‌موقع بود اما پس از نافرجام ماندن اجرای آن درست در زمانی که فناوری هر روز در حال تغییر است، موجب شد کشور علاوه بر عقب ماندن از کاروان فناوری‌های رو به توسعه تلفن همراه، از زیان ناشی از عدم‌النفع نیز رنج ببرد.

رایتل، به عنوان مسئول واگذاری سیم‌کارت‌های نسل سوم تلفن همراه در کشور، پس از گذشت دو سال از دریافت پروانه خود که با کش و قوس‌های زیادی همراه بود و حتی پس از گذشت مدت یک‌ساله مهلت قانونی‌اش هنوز اندر خم توسعه شبکه خود باقی مانده است.
در حالی که گفته می‌شود موضوعاتی همچون تحریم، مشکل تامین منابع مالی و چالش‌های مدیریتی از جمله مسائلی است که این اپراتور برای توسعه و آغاز به کار خود با آن مواجه است اما در کنار همه آنها این اپراتور باید نیاز نهادهای نظارتی را نیز برای آغاز فعالیت خود تامین کند که ظاهرا قسمت عمده تاخیر آن نیز به همین موضوع بازمی‌گردد.

محمد سلیمانی وزیر سابق ارتباطات که کلید نافرجامی‌های این پروژه در زمان وزارت آن چرخید و نابسامانی‌های اپراتور سوم میراث باقیمانده از زمانی است که وی کرسی‌نشین ریاست کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بود، در اولین اظهار نظرش پس از کسب کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی، این اپراتور را بیماری توصیف کرد که عوامل آن درونی است و تحریم و کمبود سرمایه و مسائلی از این دست بهانه است.
به‌رغم اظهارات قابل تامل سلیمانی که او را می‌توان یکی از برنامه‌ریزان ابتدايي و شاخص در مدیریت این پروژه ناموفق توصیف کرد، برهمگان آشکار است که با چالش‌های مدیریتی که این اپراتور از درون با آن مواجه است، تامین رضایت و نیازمندی دستگاه‌های نظارتی از نوع سرویس‌دهی این اپراتور که از همان ابتدا بسیاری از کارشناسان نسبت به آن ابراز نگرانی کرده بودند، به یکی از چالش‌های آن تبدیل شده است.

اپراتوري كه مجوز مي‌خواهد
محمد کرمپور رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رعایت مسائل امنیتی را از مهم‌ترین مجوزهای راه‌اندازی شبکه رایتل می‌داند.
عرضه باند پهن بر بستر تلفن همراه، تماس‌های ویدئویی و نقل و انتقال دیتا با سرعت بالا بر بستر 3G از جمله موضوعاتی است که پیش از تامین بستر عرضه آن باید بستر نظارت‌های امنیتی آن فراهم شود.

کرمپور درباره مواضع همکاری و تعامل رگولاتوری با این اپراتور علی‌رغم برخورد قهری با آن تا هرچه زودتر مجاب به سرویس‌دهی شود، گفت: «طبق موافقتنامه پروانه اقدامات قانونی درباره رایتل صورت می‌گیرد و در این میان مهم این است که این اپراتور راه‌اندازی شود که اکنون نیز آن را راه‌اندازی کرده‌ایم.»

همراهان هميشگي رايتل
او و رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دو فردی هستند که برخلاف همه تاخیرهای رایتل، هنوز هم نگاه حمایتی به این اپراتور دارند و بیش از مدیران تامین تله‌کام، سازمان تامین اجتماعی و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی در مقام دفاع از این اپراتور برآمده‌اند و میزان توسعه آن را بیش از واقعیت بیان می‌کنند.
او درباره اقدام رگولاتوری درباره زیان وارده به کشور از محل آغاز به کار این پروژه افزود: «تمام اقدامات قانونی در این زمینه انجام و جریمه می‌شوند و روی پروانه‌شان اثر می‌گذارد.»

کرمپور با اشاره به اینکه «ما رعایت حال اپراتور را می‌کنیم تا این اپراتور در کشور راه بیفتد»، گفت: «می‌خواهیم اپراتوری را در کشور راه بیندازیم. اینکه چوب برداریم و آنها را بکشیم، چه فایده‌ای برای کشور دارد؟ رایتل را جریمه کرده‌ایم و تمام کارهای قانونی را نیز در مورد آنها انجام داده‌ایم اما به دنبال این هستیم که سریع‌تر راه بیفتد.»
او افزود: «رگولاتوری موظف است اپراتور را راه‌اندازی کند نه اینکه آن را از بین ببرد. رایتلی‌ها هم بابت تاخیرهایشان به شدت جریمه شده‌اند.»

کرمپور با اشاره به اینکه مدیران رایتل قول داده بودند تا ۱۵ خردادماه امسال نسبت به راه‌اندازی شبکه خود اقدام کنند، گفت:‌«اما چون تامین تجهیزات آنها پیچیده است، این امر با تاخیر مواجه شده و در این میان برخی تجهیزات آنها را از داخل تامین کرده‌ایم و بعضی را نیز وارد می‌کنند تا سریع‌تر آن را راه‌اندازی کنند. البته هرچقدر هم تاخیر کنند، رگولاتوری نیز آنها را جریمه خواهد کرد به طوری که حتی از اعتبار زمانی پروانه آنها کاسته می‌شود یا در بازه‌های زمانی سه‌ماهه پروانه آن لغو می‌شود.»

او از آماده شدن شبکه نسل سم تلفن همراه در شهرهای مشهد، قم و اصفهان علاوه بر تهران و البرز خبر داد و گفت:‌«رایتل تاکنون از ۱۰ هزار مشترک در تهران برخوردار بوده و قول داده است تا پایان خردادماه راه‌اندازی شبکه تهران را به پایان می‌رساند اما در نهایت این موضوع نه در اختیار رگولاتوری و نه در اختیار این اپراتور است بلکه باید مشکلات فنی تجهیزات نظارتی رفع شود.»

کد مطلب: 22511
نام شما
آدرس ايميل شما


سید مهدی مهدوی
feedback
با این تعرفه های اینترنت مثلا پر سرعت به نظرم این اوپراتور منحل بشه بهتره!!!!
وقتی سرعت افتضاح اینترنت بر بستر 3G با محدودیت حجمی و این قیمت نجومی عرضه بشه مطمئن باشید اگر هم بیاد با استقبال مواجه نمیشه و زمین میخوره.
تا وقتی که وضع این باشه همینه.
این نسل از خدمات باید خیلی ارزون تر باشه.باید بصورت قرارداری همراه گوشی موبایل عرضه بشه و مثلا با ارائه plan مشتری جذب کنند.
مثلا پلن 20.000 تومانی با اینترنت فلان و محدودیت مکالمه و اس ام اس خاص و یا پلن 30.000 با اینترنت نامحدود و مکالمه محدود و ....
والا با این تعرفه ها عمرا کسی بره طرفش
علی
feedback
Iran, Islamic Republic of
حرفای اقا مهدی جای خود؛ اونارو بزاریم کنار ، هنوز بهد 6 ماه نتونسته خودشو جمو جور کنه که سیم کارت های اعتباری بده. اول که این جوری شروع شده، خدا آخرش و بخیر کنه ...
امیر
feedback
تا موقعی که نگاه امنیتی و کنترلی سفت و سخت بر این مملکت حاکم است در هیچ زمینه ای بجز نظامی پیشرفت نخواهیم کرد مخصوصا عرصه فن آوری اطلاعات که نیازمند آزادی عمل و آزادی تبادل اطلاعات است و دولت ما در این زمینه مشکل ساختاری و ایدئولوژیک دارد . شاید درست نباشد پیش داوری کنیم ولی از کیفیت اپراتورهای اول و دوم میتوان به کیفیت اپراتور سوم پی برد .چرا راه دور برویم وقتی هنوز در این کشور محدودیت پهنای باند برای کاربر خانگی وجود دارد آیا میتوان انتظار خدمات با کیفیت بر بستر 3g در گوشی های موبایل خود را داشته باشیم . اپراتور هایمان گاها" در حفظ کیفیت سرویس پیام کوتاه دچار مشکل میشوند! چگونه میخواهند ویدئوکال را راه اندازی و اداره کنند .آنهم در شرایطی که خودتان توضیح دادید هنوز بر روی پله اول گیر کرده اند و کم آورده اند و قاعدتا" خسارات و جریمه هایشان را با قیمت بالای خدماتشان جبران می کنند که این دقیقا یعنی حرکت در مسیر بر عکس . و از دست رفتن موقعیت طلایی برای کشور و عقب ماندن از رقبا و تحمیل هزینه های زیاد بر دوش مردمی که تشنه نوآوری و فن آوری مدرن هستند .
علی
feedback
پیش به سوی نسل چهارم ارتباطات 4G
A
feedback
من فکر میکنم در هر صورت اگر این اپراتور راه بیافته به سود مصرف کنندگان همه اپراتور ها هست چون فضا رقابتی تر میشه
با این مشکلاتی که تو کشور داریم این تاخیر کاملا طبیعیه اونم تازه برای استارت کار

در ضمن
آیا همه کشور های دنیا در حال مهاجرت به نسل چهارم هستنند یا یک سری کشور های پیشرفته در ضمینه آی تی ؟

پله پله تا ملاقات خدا

اینکه ما هنوز نتونستیم به نسل چهارم سیم کارت برسیم اصلا جالب نیست
ولی فکر نمی کنم این موضوع مجوزی برای مقایسه غیر عادلانه و تمسخر باشه
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام