۱
۰
plusresetminus
شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۴۳

این پیامك را جدی بگیرید

ایتنا - مصوبه ممنوعیت ارسال پیامك‌های تبلیغاتی بدون كسب اجازه قبلی از مشترك،به اپراتورهای موبایل ابلاغ شده با این وجود، تداوم ارسال پیامك تبلیغاتی همچنان مورد اعتراض برخی مشتركان است.


مشترك گرامی، در صورت عدم تمایل به دریافت پیامك های تبلیغاتی عدد ۱ را به شماره .... ارسال كنید...'، این پیامكی است كه این روزها به مشتركان اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه ارسال شده است.


به گزارش ایتنا از ایرنا، این پیامك هرچند دیرهنگام سر از گوشی‌های تلفن همراه درآورد اما با این وجود، تعیین كننده تكلیف پیامك‌هایی است كه گاه نیمه شب، كاربران تلفن همراه را آزرده خاطر می‌كند.

اواخر زمستان سال گذشته بود كه بار دیگر مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر ضرورت كسب تكلیف اپراتورهای تلفن همراه از مشتركان تاكید كردند و اینك با گذشت حدود دو الی سه ماه، اپراتورها به این فرمان اجابت كرده‌اند اما همچنان به ارسال پیامك تبلیغاتی ادامه می‌دهند!

این روزها در حالی به مناسبت ۱۷ ماه مه روز جهانی ارتباطات بازار حرف و سخن درباره نوآوری‌ها در این عرصه داغ است كه پدیده‌های دیروز ارتباطات هر روز ابعاد جدیدی در زندگی بشری پیدا می‌كنند.

فعالان عرصه تبلیغات كه برای گرم كردن میدان عمل خود، ابزارهای مختلف ارتباطی را آزموده اند این روزها اشتیاق بیشتری به استفاده از پیامك‌های تبلیغاتی نشان داده‌اند و بر راه‌های ممر درآمد اپراتورهای تلفن همراه افزوده‌اند.

محتوای این پیامك‌ها حوزه‌های مختلفی از فرهنگ و اقتصاد گرفته تا سیاست را در بر می‌گیرد و گاه حجم بالای پیامك‌های ارسالی در زمان تبلیغات انتخابات، گوشی‌های تلفن همراه مشتركان را نشانه می‌گیرد.

گذشته از این، پیامك‌های تبلیغاتی به عنوان وسیله‌ای برای رونق در كسب و كار بیش از سایر حوزه‌ها مورد توجه است.

'از دستور نقشه تا جواز، نظارت و اجرا. گروه ... شماره ....'؛ 'فرصت طلایی تخفیف نصب و شارژ رایگان اینترنت پرسرعت...' ؛ 'ایمپلت اصل ساخت كشور ... فقط یك هفته با قیمت ۹۹۵ هزار تومان'؛ 'به هر نیاز شما پاسخ می‌دهیم، به شماره .... پیامك بزنید' و 'سرویس ارسال انبوه پیامك. هر پیامك ... ریال' مشتی از خروار هزاران پیامكی است كه برای رونق و كسب درآمد به مشتركان تلفن همراه ارسال شده است.

ارسال این پیامك ها در حالی تا پیش از این بدون كسب اجازه از مشتركان ارسال می‌شد كه به اعتقاد شماری از كارشناسان، شماره تلفن همراه افراد، حریم خصوصی آنها تلقی می شود و ورود غیر هماهنگ به این حریم و اختلال در ارتباطات مشتركان نقض حقوق شهروندان تلقی شده و مذموم و ناپسند است.

كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با رویكرد رعایت حقوق مشتركان، تمامی اپراتورها را موظف كرده است كه برای ارائه خدمات پیامك انبوه در قالب اطلاع‌رسانی، خبری، تبلیغاتی، بازی و سرگرمی و موارد مشابه، قبل از شروع ارائه خدمات و پس از تائید این كمیسیون، مجوزهای لازم را از مراجع ذیصلاح قانونی دریافت كرده و پس از تائید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه خدمات را آغاز كنند.

براساس مصوبه كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تمامی اپراتورها باید ضمن اطلاع‌رسانی مناسب درباره نوع خدمات پیامك انبوه، قبل از ارسال پیامك، موافقت مشترك را دریافت كرده و قبل از هرگونه اقدام، راهكارهای اجرایی این كار را با رگولاتوری هماهنگ و تائیدیه لازم را دریافت كنند.

مصوبه ممنوعیت ارسال پیامك‌های تبلیغاتی بدون كسب اجازه قبلی از مشترك از روز ۱۹ بهمن ماه سال گذشته به اپراتورهای موبایل ابلاغ شده و این اپراتورها ملزم به اجرای آن هستند؛ با این وجود، تداوم ارسال پیامك تبلیغاتی همچنان مورد اعتراض برخی مشتركان است.

در میان مشتركان تلفن همراه، ارسال پیامك‌های تلفن همراه موافقان و در عین حال مخالفانی جدی دارد.

برخی از مشتركان نظیر علی اسلامی به این پیامك‌ها به منزله برخورداری از یك فرصت رایگان نگاه می‌كنند.

اسلامی ۲۹ ساله با اشاره به مصرع 'هر كه را افزون خبر جانش فزون' می‌گوید: زحمت پیامك‌های تبلیغاتی تنها فشردن دكمه گوشی تلفن همراه برای باز كردن پیامك است و در قبال آن، برخی اطلاعات و تبلیغات تصادفی ممكن است در زندگی پرمشغله امروز یاریگر ما باشد.

نسرین محمدی، بانوی ۴۲ ساله نیز نگاه مثبتی به پیامك‌های تبلیغاتی دارد اما ملاحظاتی را نیز قایل است.

خانم محمدی می‌گوید: نگاه من به تبلیغات پیامكی مثبت است اما باید در نظر داشت كه متاسفانه این تبلیغات یكسویه است و تنها منافع شركت‌ها را در بر می گیرد نه شهروندان.

این بانوی شیرازی با اشاره به مضامین برخی پیامك‌های تبلیغاتی می‌گوید: ارسال پیامك بدون اجازه باید منافع دوجانبه برای ارسال كننده و دریافت كننده در بر داشته باشد و شركت‌های تبلیغاتی باید منافعی را نیز برای دریافت كننده پیامك در نظر بگیرند.

این مشترك تلفن همراه افزود: به عنوان مثال این كه برای مدت یك هفته تنها تخفیف ارایه یك خدمت باشد كافی نیست و بیشتر تبلیغ شركت است.

این بانوی شیرازی معتقد است كه شركت‌های تبلیغاتی باید ملاحظه ساعت ارسال پیامك و دریافت آن از سوی تلفن‌های همراه را داشته باشند، چرا كه دریافت پیامك نابهنگام در مواقعی نظیر بامداد و نیمه شب آزاردهنده است و ممكن است حتی سلامت افراد را به مخاطره بیندازد.

در نقطه مقابل برخی مشتركان تلفن همراه از پیامك‌های تبلیغاتی به عنوان ضد تبلیغ یاد می‌كنند و ارسال شدن این پیامك‌ها بدون اجازه مشترك را علت این نوع نگاه و دیدگاه خود می‌دانند.

فریدون شیرازی از مشتركان تلفن همراه می‌گوید: پیامك‌های تبلیغاتی عامل اختلال در كار و فعالیت روزانه و باعث بی‌توجهی به برخی پیامك‌های مهم و حیاتی است كه گاه از سوی نزدیكان و اقوام ارسال می شود و عملا كاربرد و فلسفه ابداع و ارسال پیامك را تحت الشعاع قرار داده است.

این شهروند ساكن در غرب شیراز تاكید دارد كه برخی اپراتورهای تلفن همراه اجازه ندارند كه بدون اجازه مردم به آنها پیامك بفرستند.

شیرازی با اشاره به این كه با وجود اعلام عدم تمایل خود به یكی از اپراتورهای همراه، همچنان از سیم كارت این اپراتور پیامك تبلیغاتی ارسال می‌شود، تصریح می‌كند كه ارسال پیامك كسب اجازه از مشترك و اعمال نشدن آن توهین به شعور مردم است.

در این باره، نظر یك مدیر شركت مخابرات ایران به عنوان اپراتور اول خدمات تلفن همراه كشور را جویا شدیم.

مدیرعامل شركت مخابرات استان فارس كه شركت متبوعش به واسطه شمار مشتركان تلفن همراه جایگاه دوم در كشور را به خود اختصاص داده است، می‌گوید: كسب اجازه از مشتركان درباره ارسال پیامك تبلیغاتی، تكلیفی است كه از سوی رگولاتور به همه اپراتورها اعلام شده است و در صورتی كه مشتركان تلفن همراه، عدم تمایل خود را در پاسخ به پیامك كسب اجازه اعلام كنند، بلافاصله این موضوع در سیستم ارسال پیامك مورد ملاحظه و اعمال قرار می‌گیرد و از آن پس دیگر برای مشترك، پیامك تبلیغاتی ارسال نخواهد شد.

عبدالعظیم قنبریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود:در صورتی كه ارسال پیامك تبلیغاتی برای این دسته از مشتركان ادامه یابد، اپراتور موظف به پاسخگویی است و ما به عنوان اپراتور همراه اول حتما پاسخگو خواهیم بود و با شركت و فرد خاطی برخورد خواهیم كرد.

خبرنگار ایرنا از این مدیر شركت مخابرات ایران پرسید كه با وجود گذشت ۱۰ یا ۱۵ روز از اعلام عدم تمایل برخی مشتركان به دریافت پیامك تبلیغاتی، هنوز این موضوع اعمال نشده و ارسال پیامك‌ها ادامه دارد؛ آیا این زمان برای اعمال این محدودیت كافی نیست؟

مدیرعامل شركت مخابرات استان فارس گفت: به محض این كه پیامك عدم تمایل به عنوان مثال عدد ۱ از سوی مشترك ارسال می‌شود، این موضوع در سیستم اعمال می شود و اگر اشتباها پیامك تبلیغاتی ارسال شود، مشترك حق شكایت دارد و اپراتور پاسخگو خواهد بود.

قنبریان گفت كه این گروه از مشتركان تلفن همراه می‌توانند از طریق دفاتر بازرسی اپراتورهای نسبت به اعلام شكایت خود اعلام كنند و این موضوع در اپراتور اول تلفن همراه، در سایت اینترنتی اپراتور نیز در نظر گرفته شده است.

وی گفت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی كشور به عنوان ناظر بر فعالیت اپراتورها نیز می‌تواند محلی برای پیگیری شكایات مشتركان تلفن همراه باشد و آنها از این طریق، حقوق خویش را مطالبه كنند.
  
کد مطلب: 22243
نام شما
آدرس ايميل شما


ehsan
feedback
من هم این پیام برام اومد اما وقتی عدد 1 را زدم که پیام نیاد
با حجم بیشتری از این پیام ها مواجه شدم :(
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام