کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش شرق

تقی‌پور: مزیت‌های اینترنت از بین رفته است

اینترنت - شرق نوشت:

28 ارديبهشت 1391 ساعت 11:36

ایتنا - مسئولان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات معتقدند با وجود چنين شبكه‌اي سرويس‌هايي از قبيل موتور جست‌وجوي ملي، ایميل ملي و ديتاسنترهاي ملي به راحتي قابل راه‌اندازي هستند و در اين ميان مفهوم «اينترنت پاك» را مطرح كرده تا بتوانند روي چنين شبكه‌اي عملي كنند.





«اينترنت امروز مزيت‌هاي خود را از دست داده است.»
به گزارش ایتنا از شرق، اين جمله ادعاي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات است كه همواره به نحوي اينترنت بين‌الملل را با اظهارات خود به چالش كشيده است، راه‌حلش را هم اينترنت پاك مي‌داند. اينترنت پاك يا همان اينترنت ملي؛ فرقي نمي‌كند، هر دو اينها يك هدف را دنبال مي‌كند، آن هم مصونيت كاربران در برابر سوءاستفاده‌هاي اينترنت است.
حال بار ديگر رضا تقي‌پور در چارچوب يك‌صدمين سفر استاني هيئت دولت در جمع مديران حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات خراسان‌ رضوي بيان مي‌كند اينترنت با وجود همه منافع و مزايايي كه در ابتداي امر داشت، امروز به دليل وجود كسب و كارها و استفاده‌هاي غيراخلاقي و انساني، مزيت‌هاي خود را از دست داده است. به تعبيري ديگر كشور نيازمند شبكه‌اي امن، پايدار و عاري از آلودگي‌ها است تا مسائل ملي و اطلاعات مربوط به دستگاه‌هاي اجرايي و كسب و كارهاي تميز و پاك در درون اين شبكه مديريت شود. اما در مقابل شبكه ملي اطلاعات يك شبكه گسترده، امن، پايدار و با ظرفيت بالا است كه داراي قابليت‌هاي فراواني است. او بر اين عقيده است كه ايران نخستين كشور در جهان است كه شبكه ملي اطلاعات را به‌طور كامل و مستقل راه‌اندازي مي‌كند. البته تاكنون برخي از كشورها مانند كره‌جنوبي، مالزي و چين اين شبكه را با قابليت‌هاي نه چندان گسترده ايجاد كرده‌اند. با اين حال شبكه ملي اطلاعات كه در برنامه پنجم توسعه كشور محقق خواهد شد، اتفاق بزرگي براي جمهوري اسلامي ايران است.

او شهريورماه را بزنگاه اينترنت ملي _ شبكه ملي اطلاعات _ مي‌داند. مسئولان امر افزايش سرعت دسترسي‌ها و كاهش قيمت‌ها را از جمله شعارهاي اساسي اين طرح عنوان مي‌كنند كه اقبال عمومي را مي‌تواند به دنبال خود داشته باشد.
اين در حالي است كه مجددا شاهد محدوديت در دسترسي‌ها يا حتي استفاده از پهناي باند نباشيم كه البته انتظار مي‌رود با وجود چنين شبكه‌اي ديگر نياز به موضوعاتي همچون فيلترينگ نداشته باشيم زيرا نظارت بر اين شبكه توسط سازمان‌هاي داخلي صورت خواهد گرفت و بر مبناي آن سرعت ارتقا خواهد يافت.

پياده‌سازي مفهوم اينترنت پاك
سال ۸۴ نخستين سالي بود كه عنوان اينترنت ملي تا حدي موجب اظهار نظرات متعدد حول آن شد. اين عنوان كه بعد از فرو نشستن اظهارات متعدد كنار گذاشته شده بود، هر از چندگاهي گريزي به آن زده مي‌شد تا فعالان و مردم گمان نكنند اين طرح كنار گذاشته شده است اما در عمل توسط مردم چندان به آن پرداخته نشد تا جايي ‌كه با ديدن مجدد آن در مواد لايحه قانون برنامه پنجم توسعه و تصويب آنها توسط مجلس باز مجددا اظهارنظرها در مورد آن مطرح شد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در توجيه اين طرح بيان مي‌كند شبكه ملي اطلاعات به عنوان يك راه‌حل اساسي به منظور افزايش امنيت در فضاي سايبر، ايجاد خواهد شد. اما در اين ميان برخي گفتند قرار است سرعت اينترنت بيشتر شود، برخي ديگر معتقد بودند قرار است از اينترنت جهاني جدا شويم و عده ديگري نيز گمان مي‌كردند ما مي‌خواهيم اينترنت جديدي را تنها براي ايران به وجود آوريم كه خوشبختانه اين‌بار مسئولان اين طرح و صاحب‌نظران سريع‌تر اقدام كردند و گفتند اين شبكه‌اي است داخلي متكي بر زيرساخت‌هاي داخلي كشور كه براساس محتواي داخل ايفاي نقش خواهد كرد و روي آن ارائه خدمات نويني همچون تلويزيون اينترنتي محقق خواهد شد.

مسئولان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات معتقدند با وجود چنين شبكه‌اي سرويس‌هايي از قبيل موتور جست‌وجوي ملي، ایميل ملي و ديتاسنترهاي ملي به راحتي قابل راه‌اندازي هستند و در اين ميان مفهوم «اينترنت پاك» را مطرح كرده تا بتوانند روي چنين شبكه‌اي عملي كنند.

اينترنت پاك ايرانيزه شده
اگر فرض بر اين گذاشته شود كه اينترنت جهاني كثيف و آلوده است يا در كل ايجاد محتوا روي آن به راحتي صورت مي‌گيرد، اينترنت پاك‌ درصدد آن خواهد بود كه ناپاكي‌ها را از بين ببرد كه البته در بسياري از كشورها همچون كره‌جنوبي، چين و حتي آمريكا اين امر توسط راه‌اندازي شبكه‌اي داخلي همچون شبكه ملي اطلاعات محقق شده است.
نكته اينجاست كه پيش از راه‌اندازي اينترنت ملي كه مفهوم اينترنت پاك نيز روي آن پياده‌سازي مي‌شود، طرحي است كه پيشتر در اتحاديه اروپا با عنوان «پروژه فناوري اطلاعات پاك» مطرح شده كه با هدف مبارزه با «هرگونه استفاده غيرقانوني از اينترنت توسط تروريست‌ها و افراطيون» راه‌اندازي شده است و جنبه اصلي آن در واقع مبارزه با ترور است.
از اين رهگذر بسياري از كشورها با اقتباس از اين طرح، گوشه‌هايي از آن را با مفاهيم سياسي، اجتماعي خود پياده‌سازي كرده‌اند. دست‌اندركاران اين پروژه مي‌گويند از آنجا كه تاكنون دولت‌ها، كارفرمايان و شركت‌هاي تجاري موفق به توافق درباره تدابير لازم براي ايجاد اينترنت پاك، امن و منظم نشده‌اند، پروژه فناوري اطلاعات پاك شكل گرفت تا در مورد پاكسازي اينترنت بين طرفين درگير و ذي‌نفع اشتراك نظر ايجاد كند.

آنچه اروپاييان در طرح خود از ناپاك بودن اينترنت صحبت به ميان مي‌آورند مسئله «تروريسم» است كه در ايران مسئولان آن را «لكه سياه» يا «سوءاستفاده از كودكان و نوجوانان» مي‌نامند.
كارشناسان معتقدند در اين پيشنهادات ظرافت‌هاي سياسي و فرهنگي موجود در اروپا مد نظر قرار نگرفته است. به گفته آنها پروژه فناوري ارتباطات پاك در واقع فهرستي است از «تهديدات مختلف عليه محيطي امن و پاك در اينترنت.»

در اين پروژه جنايت اينترنتي، تبعيض اينترنتي، نرم‌افزارهاي غيرقانوني، پورنوگرافي كودكان و تروريسم همگي در قالب كلي تهديدات عليه شهروندان عادي دسته‌بندي شده‌اند. اين شهروندان نيز به كاربراني معرفي شده‌اند كه نيازمند حمايت در برابر خطراتي هستند كه در اينترنت در كمين آنها نشسته‌اند مثل تهديدات سياسي موجود در سطوح مختلف اجتماع كه براساس اين اسناد شامل راست افراطي، چپ افراطي، افراطيون حامي حقوق حيوانات، افراطيون حامي محيط‌زيست، نژادپرستان و افراطيون مذهبي مي‌شود.

طراحان پروژه فناوري ارتباطات پاك نسبت به آينده چندان خوشبين نيستند و معتقدند كه مشكل بتوان يك اينترنت پاك ايجاد كرد.
از نظر دست‌اندركاران اين پروژه، هركس بايد هوشيار باشد، نه فقط دولت‌ها بلكه شركت‌ها و همچنين ارائه كنندگان خدمات اينترنتي، سازمان‌هاي حقوق‌بشري، كليساها، سازمان‌هاي اجتماعي و فرهنگي... و همين‌طور الي آخر.
به گفته اين افراد، مردم عادي نيز بايد هوشيار باشند. اين افراد معتقدند كاربران مي‌توانند با اطلاع‌رساني به ارائه‌كنندگان خدمات و پليس درباره اينترنت مانع از حضور تروريست‌ها و افراطيون شوند. اين يعني اينكه به كره‌شمالي خوش آمديد. 
 
 


کد مطلب: 22213

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/report/22213/تقی-پور-مزیت-های-اینترنت-بین-رفته

ايتنا
  https://www.itna.ir