۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۴۷

کامپیوتر در خدمت سوادآموزی

ایتنا - اکنون اینترنت به یکی از وسایل یادگیری کودک تبدیل شده است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در میان امکانات موجود، بهترین است. ولی مانند ابزار دیگر باید تحت نظارت باشد، حدود را تعیین کرد و دلیل استفاده از آن را توضیح داد.


در دهکده کوچک “سیاروی” واقع در جنوب غرب فرانسه کودکان پنج ساله با فرستادن پیام از طریق شبکه اینترنتی توییتر نوشتن می‌آموزند.
این انقلاب در آموزش در حال گسترش در کلاس‌های درس در فرانسه است.

به گزارش ایتنا از یورونیوز، آموزگار پیامی را که می‌خواهد در توییتر منتشر کند بر روی کاغذ می‌نویسد و کودکان آن را تایپ می‌کنند.

البته کودکان هنوز نه می‌نویسند و نه می‌خوانند. ولی به گفته معلمشان این روش برای آنها بسیار مفید است چون شیوه صحیح نوشتن را می‌آموزند و یاد می‌گیرند چگونه افکارشان را بیان کنند.

اولیویه منادیه، مربی کودکستان می‌گوید: «کودکانی هستند که وقتی از آنها می‌پرسید چه بنویسیم؟ پاسخ می‌دهند: پدرم قوی است. این به هیچ وجه ربطی به موضوع بحثمان ندارد. بنابراین یکی از اهداف مهم، توجه به صحبت‌های دیگران و ساخت جمله‌ای مشترک است.»

حساب توییتر این کلاس را فقط معلم می‌تواند باز کند و پیام‌ها را بخواند. دانش‌آموزان با همسن‌های خود در کانادا در ارتباطند.
والدین در ابتدا کمی بی‌میل بودند ولی اکنون کاملا با این شیوه آموزش موافقند.

مادر آنتوان پنج ساله می‌گوید: «اکنون اینترنت به یکی از وسایل یادگیری کودک تبدیل شده است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در میان امکانات موجود، بهترین است. ولی مانند ابزار دیگر باید تحت نظارت باشد، حدود را تعیین کرد و دلیل استفاده از آن را توضیح داد.»

در فرانسه ۱۵۰ کلاس از این شیوه برای آموزش استفاده می‌کنند.
ایراد عمده منتقدان این روش این است که نباید تجارت و آموزش را با هم درآمیخت. ولی این متخصص آموزش با این انتقاد موافق نیست.

نیکولا زیلاس، دانشگاه روانشناسی و علوم آموزشی می‌گوید: «ین فناوری‌ها زمانی جالبند که باعث برقراری ارتباط می‌شوند و ما را از چهار دیواریمان خارج می‌کنند. بدین ترتیب، آموزش اعتبار پیدا می‌کند. می‌توانیم ده بار نکته‌ای را در کلاس تکرار کنیم ولی چگونه می‌توان آن را در موقعیت واقعی پیاده کرد؟ مشکل بزرگ این است.»

در جایی دیگر از اروپا، مدرسه‌ای خصوصی در شهر ژنو، سوییس، در ابتکاری منحصر به فرد، هزار و دویست دانش‌آموز را با لوح‌های دیجیتالی مجهز کرده است.

کریم حجاج، معلم موسسه بین‌المللی لانسی می‌گوید: «توجه دانش‌آموزان بیشتر است. مطمئنیم که همه شرکت می‌کنند و می‌توانیم کار همه را کنترل کنیم. این روش سریع‌تر و موثرتر است. دست کم از نظر من. کودکان طوری آن را به کار می‌برند، مانند اینکه همیشه از آن استفاده کرده‌اند.»

قیمت این لوح برای هر دانش‌آموز و به مدت یک سال، ۱۶۰ یورو است. در نهایت این یک سرمایه‌گذاری نسبتا اندکی است و استفاده از آن می‌تواند گسترش یابد. به شرطی که این فناوری وسیله‌ای برای رسیدن به هدفی باشد و نه خود هدف.
 
کد مطلب: 21788
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام