کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اینترنت پاک پاکستان در راه است

روزنامه فناوران اطلاعات , 15 اسفند 1390 ساعت 12:35

ايتنا - دولت پاکستان به غیر از اینکه دسترسی به محتوای نامناسب را مسدود کرده، هر چند وقت یکبار نیز شبکه‌ اجتماعی فیس‌بوک و سایت به اشتراک‌گذاری عکس یوتیوب را فیلتر می‌کند.




نسترن صائبی - دولت پاکستان در راستای سخت‌گیری‌های اخیر و کنترل شدید روی محتوای اینترنت، سیستم جدیدی را با نام توسعه، گسترش و عملکرد سیستم ملی فیلترینگ و مسدود کردن سایت‌ها راه‌اندازی کرده است.
شرکت‌های فناوری، موسسات آموزشی و احزاب موافق تا ۱۶ مارس آینده وقت دارند تا طرح‌های خود را برای این پروژه ۱۰ میلیون دلاری ارایه دهند؛ هرچند که این پروژه مورد انتقاد هر دو حزب داخلی و خارجی پاکستان قرار گرفته است.

سانسور وب در پاکستان خبر جدیدی نیست و هم‌اکنون بسیاری از کشورهای منطقه قصد دارند از اخلاقیات عمومی و از امنیت ملی خود حمایت و از توهین به مقدسات جلوگیری کنند.
دولت پاکستان به غیر از اینکه دسترسی به محتوای نامناسب را مسدود کرده، هر چند وقت یکبار نیز شبکه‌ اجتماعی فیس‌بوک و سایت به اشتراک‌گذاری عکس یوتیوب را فیلتر می‌کند.

تاکنون پاکستان از روش‌های موقتی برای کنترل اینترنت استفاده کرده بود. به طور مثال، چندی پیش از ارایه‌دهندگان سرویس‌های اینترنتی درخواست کرد که دسترسی به سایت‌های خاصی را برای عموم مسدود کنند.

با توجه به رشد چشمگیر کاربران اینترنت، سانسور نیز به یکی از چالش‌های اینترنت تبدیل شده است و از همین رو پاکستان قصد دارد سیستم فیلترینگ و مسدود کردن خودکار مشابه آنچه در چین "دیوار بزرگ آتش" نامیده می‌شود، راه‌اندازی کند.

پاکستان از زمانی که با تعداد کثیری از کاربران اینترنتی مواجه شده، قصد دارد که از روش‌های سانسور کشورهایی مثل چین استفاده کند.
دولت این کشور درخواست خود را برای طرح‌های وبی به بنیاد تحقیق و توسعه وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات فرستاده و حتی در رسانه‌ها هم به منظور عمومی کردن این پروژه مطالبی منتشر کرده است.

در این درخواست که ماه پیش منتشر شده نوشته شده: این سیستم دارای یک پایگاه داده مرکزی از آدرس‌های اینترنتی ناخواسته است که روزانه به روز می‌شوند. این پایگاه داده با همکاری یک شرکت مشهور بین‌المللی به طور منظم خود را به روز می‌کند.
این طرح جزییات مشخصات فنی را شرح داده است که براساس آن، فناوری به کار رفته در این سیستم قابلیت مدیریت لیست سیاهی از بیش از ۵۰ میلیون آدرس اینترنتی را آن هم بدون تاخیر دارد. گفته می‌شود که سرعت واکنش این سیستم یک میلیونیم ثانیه است.

به گفته مقامات پاکستان، سرویس فیلترینگ روی سرورهای پاکستان بیش از ۱۰ میلیون دلار هزینه در برداشته و این اقدام به منظور محافظت از اطلاعات کاربران صورت گرفته است.

بنابه گزارش‌ها، تنها در سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۳ هزار وب‌سایت به دلیل داشتن محتوای غیرشرعی مسدود شده‌اند. اما تاکنون این انسداد موقتی بوده و به راحتی توسط هکرها و کاربران از طریق نرم‌افزار‌های مختلف دور زده شده بودند.
علاوه بر این، دسترسی به اینترنت در این کشور عمدتا بدون محدودیت و فیلتر قابل استفاده بوده و دو شرکت مخابرات پاکستان با مسوولیت محدود و TransWorld بین‌المللی ارایه‌دهنده اینترنت در این کشور بوده‌اند.

مرکز تحقیق و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در این کشور تصمیم دارد برای اجرای این پروژه سرمایه‌گذاری کنند.

جمعیت آنلاین پاکستان
شمار کاربران اینترنت پاکستان با سرعت روزافزونی در حال افزایش است و با دسترسی گروه کثیری از کاربران از طریق تلفن همراه، تعداد کاربران اینترنت پاکستان به تازگی از ۲۰ میلیون نفر گذشته است.
اینترنت در تمامی شهرهای بزرگ پاکستان و نیز بسیاری از مناطق دورافتاده قابل دسترس است. در حالی که اکثر مردم از اینترنت تلفنی (dial-up) استفاده می‎کنند، اینترنت پهن‌باند به سرعت در شهرهای بزرگ این کشور در حال رشد است.

این در حالی است که انجمن فراهم‌آوران خدمات اینترنتی پاکستان برآورد بسیاری پایین‌تری دارد و شمار کاربران اینترنت این کشور را فقط ۱۰ میلیون نفر قلمداد می‌کند.
 منبع: نيويورك تايمز
 


کد مطلب: 21478

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/report/21478/اینترنت-پاک-پاکستان-راه

ايتنا
  https://www.itna.ir