۵
۰
plusresetminus
جمعه ۲۸ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۹:۵۶

بي‌توجهي به ممنوعيت ارسال پيامك‌هاي تبليغاتي

ایتنا - هیچکدام از راهکارهای معمول در لغو دریافت چنین پیامک‌هاي تبلیغاتی مثمرثمر واقع نشده است. تماس با شماره تلفن مخصوص در هر دو اپراتور و درخواست لغو پیامک‌هاي تبلیغاتی بیشتر یك نمایش است.


م.ر.بهنام رئوف - 
دو شب پیش درست در ساعت یک و نیم بامداد پیامکی دریافت کردم مبنی بر آغاز فروش اوراق مشارکتی یکی از وزارتخانه‌هاي کشور در شعب یکی از بانک‌هاي کشور.
این پیامک را درست در زمانی دریافت کردم که طی چند روز قبل از آن از سوی یکی از مدیران سازمان تنظیم مقررات رادیویی خبری منتشر شده بود مبنی بر ممنوعیت ارسال پیامک تبلیغاتی بدون رضایت کاربران.

* ممنوع اما آزاد
لطف‌الله سبوحی چندی پیش گفته بود که دستورالعمل ساماندهی پیامک‌هاي تبلیغاتی روز بیستم بهمن ماه به تمام اپراتورهای تلفن همراه کشور ابلاغ شده است.
براساس دستورالعمل ابلاغی، اپراتورهای تلفن همراه مکلف شدند قبل از ارسال پیامک‌هاي انبوه تبلیغاتی یا خبری به مشترکان خود، با ارسال یک پیامک نظر مشترک را در خصوص دریافت یا دریافت نکردن پیامک جویا شوند و در صورت موافقت مشترک اقدام به ارسال پیامک به مشترک کنند.
سبوحی تصریح کرد: در این دستورالعمل به مکانیزم‌هاي تایید مجدد نیز تاکید شده تا مشترک با آگاهی کامل انتخاب خود را انجام دهد.

معاون بررسی‌هاي فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور گفت: شکایت‌هایی در مورد پیامک‌هاي تبلیغاتی که وقت و بی وقت به آنها ارسال مي‌شود، از سوی مشترکان تلفن‌هاي همراه داشتیم که امیدواریم با ابلاغ این دستورالعمل و اجرای آن از سوی اپراتورها این مشکل برطرف شود.
سبوحی با تاکید بر اینکه تلفن همراه حریم خصوصی افراد است، اظهار داشت: برخی از پیامک‌هاي تبلیغاتی مصداق بارز مزاحمت است، بیدار کردن مشترک در ساعت سه بامداد با صدای یک پیامک تبلیغاتی معنی‌اي جز مزاحمت ندارد.

وی با بیان اینکه فعالیت تبلیغاتی جا و زمان مشخص باید داشته باشد، افزود: هدف دستورالعمل جدید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(رگولاتوری) حفاظت از حریم خصوصی افراد است. معاون سازمان تنظیم مقررات گفت: پیش از این نیز به اپراتورها گفته شده که این امکان را فراهم کنند که اگر مشترکی مایل نبود، تبلیغات روی تلفن همراه او ارسال نشود اپراتورها نیز ادعا مي‌کردند که این مکانیزم وجود دارد ولی در عمل اجرا نمی شد.
سبوحی با اشاره به رواج مسابقه‌هاي پیامکی در کشور گفت: برگزار کنندگان مسابقه‌ها نیز باید مشترک را از هزینه ارسال پیامک آگاه کنند. وی افزود: هدف از ابلاغ این دستورالعمل ایجاد فضای مناسب برای کسب‌وکار همراه با رضایت کامل مشترکانی است که خدمات را دریافت مي‌کنند.
این اقدام رگولاتور درحالی صورت گرفته است که پیش از این بارها و بارها رسانه ها نسبت به مشکلات پیش روی پیامک‌هاي تبلیغاتی گزارش ها و خبرهای بسیاری منتشر کرده بودند، اما با این حال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بدون توجه به گزارش‌هاي نگاشته شده دلیل چنین دستور العملی را شکایت از مشترکان عنوان کرده است.
با این حال معاونان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که مجموعه روابط عمومی اش خود یکی از ارسال‌كنندگان مرتب پيامك براي خبرنگاران حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است تمایلی به پاسخگویی به خبرنگاران ندارد. چرا که لطف‌الله سبوحی در جواب تماس تلفنی روزنامه دنیای‌اقتصاد برای چند پرسش نسبت به این دستورالعمل اینگونه عنوان کرد که تمایل و وقتی برای پاسخگویی نداشته و سپس تلفن را قطع مي‌کند.

این درحالی است که مدیران مجموعه سازمان تنظیم مقررات بیشتر ترجیح مي‌دهند که با خبرنگاران چند خبرگزاری خاص مصاحبه کرده و صرفا هم جملاتی که تمایل دارند را بیان کنند.
مجموعه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از زمان مدیریت جدید خود با اتخاذ چنین روش‌هاي اطلاع‌رسانی‌ای همواره سعی کرده‌اند از پاسخ‌دهی نسبت به قصور و کاستی‌هاي خود طفره روند. با این حال این مجموعه در طول هفته بارها با ارسال پیامک‌هاي خبری، خبرنگاران را دعوت به مشاهده مصاحبه زنده تلویزیونی مدیرانش با شبکه آموزش مي‌کند. مصاحبه‌هایی که در عرف رسانه از آن به عنوان رپرتاژ آگهی یاد مي‌شود نه مصاحبه زنده تلویزیونی. در رپرتاژ آگهی‌هاي تلویزیونی معمولا سفارش دهنده با صرف پرداخت هزینه میلیونی یك‌طرفه به بیان دیدگاه‌هاي خود مي‌پردازد.

هرچند که این دستورالعمل ابلاغ شده است اما از اجرای آن خبری نیست. درست مانند برخی دیگر از قوانین رگولاتور که بیشتر جنبه نمایشی دارد به خصوص قوانینی که در بخش حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نگاشته شده است.

شرکت‌هاي طرف قرارداد اپراتورها، یعنی همان‌هایی که اقدام به ارسال پیامک انبوه مي‌کنند در طول این مدت نه‌تنها راهکاری را برای جلب رضایت کاربران در ارسال پیامک‌هاي تبلیغاتی به کار نبسته‌اند بلکه به نظر مي‌رسد میزان ارسال پیامک‌هاي تبلیغاتی خود را چند برابر هم کرده‌اند. به خصوص آن دسته از پیامک‌هاي تبلیغاتی هدفمند که با توجه به سن و تحصیلات و محل زندگی مشترکان ارسال مي‌شود.
یعنی همان پیامک‌هایی که ارسال‌کنندگان آن به راحتی تمام مشخصات کاربران را در اختیار دارند و در آخر هم معلوم نشد که این اطلاعات را چگونه به دست آورده‌اند. حتی همین سازمان تنظیم مقررات هم که چندی پیش و به بهانه درز اطلاعات کاربران تلفن همراه به قولی در این پروژه وارد شده بود هم یا نتوانست بفهمد که این اطلاعات چگونه لو رفته است یا نتوانسته عنوان کند!
از سوی دیگر شیوه لغو دریافت پیامک‌هاي ارزش افزوده نیز با مشکلات بسیاری همراه است. بطوری که همواره مطالبی در دنیای وب مبنی بر مخدوش بودن برخی از این سرویس ها عنوان مي‌شود.

* پیامک‌هایی که تکذیب مي‌شوند

حتما برای شما هم پیش آمده است که برخی از پیامک‌هاي تبلیغاتی‌اي که دریافت مي‌کنید برای شما آشنا باشند. آشنا از این نظر که مورد تبلیغات شده در نزدیکی محل سکونت شما قرار گرفته باشد. هر چند که به تازگی اپراتورهای تلفن همراه با به‌کارگیری سرویس‌هاي ارزش افزوده جدید خود مي‌خواهند از این شیوه تبلیغاتی برای افزایش درآمدهای خود استفاده کنند، اما خواه بخواهند این موضوع را بپذیرند و خواه بخواهند تکذیب کنند چنین شیوه تبلیغاتی هم اکنون از سوی برخی از شرکت‌هاي ارسال پیامک انبوه به کار گرفته مي‌شود.

چندی پیش همراه اول و به دنبال داستان درز اطلاعات کاربرانش اطلاعیه منتشر کرده بود که در آن آمده بود اطلاعات خصوصي مشتركان همراه اول شامل «شماره تلفن، نام، نام‌خانوادگي، تاريخ تولد، جنسيت، شغل، ميزان تحصيلات، كدملي، كدپستي و آدرس»، جزو حريم خصوصي مشتركان محسوب شده و در شركت ارتباطات سيار ايران كاملا محفوظ است.
این اپراتور ادامه داده بود که از همان ابتدای فعالیت تاكنون خود را موظف به حفظ كامل حريم خصوصي مشتركان دانسته و به هيچ وجه اجازه دسترسي به اطلاعات خصوصي مشتركان شامل «شماره تلفن، نام، نام خانوادگي، تاريخ تولد، جنسيت، شغل، ميزان تحصيلات، كدملي، كدپستي و آدرس»، را نداده است؛ تا آنجا كه به عنوان مثال قبوض مشتركان دائمي همراه اول با پاكت توزيع مي‌شود كه تا حد ممكن اين‌گونه اطلاعات حتي در دسترس توزيع‌كنندگان و همسايگان نيز قرار نگيرد.

ایرانسل هم ادعاهای مطرح شده مبنی بر دسترسی شرکت‌های ارسال‌کننده پیامک‌های تبلیغاتی به بانک اطلاعاتی مشخصات مشتركان اپراتورها را رد کرد و تاکید کرده بود که اطلاعات و مشخصات مشتركان ایرانسل به هیچ عنوان در اختیار هیچ شرکت ثالثی قرار نگرفته است.
ایرانسل در اطلاعیه خود گفته بود: این شرکت حتی به درخواست رسمی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران برای بهره‌برداری از اطلاعات بخشی از مشتركان ایرانسل به منظور کاربردهای تجاری، به طور رسمی پاسخ منفی داده و اعلام کرده که شرکت پست، حتی به منظور امور پستی نیز حق استفاده از آن بخشی از اطلاعات مشتركان ایرانسل را که برای تحویل سیم‌کارت‌های هدیه، شماره طلایی یا صورتحساب مشتركان در اختیار داشته هم ندارد.

این درحالی است که پیش از این گفته مي‌شد که منطقه پستی مشترکان تلفن همراه شاید از طریق شرکت پست در اختیار شرکت‌هاي تبلیغاتی قرار گرفته باشد.حتی مدیرعامل این اپراتور به تازگی اعلام کرده است که: این شرکت هیچ قراردادی برای ارسال پیامک انبوه از CP (شرکت‌های ارسال پیامک انبوه) ندارد.
علیرضا قلمبر دزفولی در خصوص ابلاغیه جدید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص عدم ارسال پیامک‌های تبلیغاتی بدون موافقت قبلی مشترکان اظهار كرد: هنوز در این زمینه چیز مکتوبی به ما ابلاغ نشده، اما صحبت‌هایی شده است. وی گفت: فعلا ایرانسل قرارداد ارسال پیامک انبوه با هیچ CP را ندارد.
مدیرعامل شرکت خدماتی ایرانسل ادامه داد: بنابراین فعلا شیوه‌ای که توسط رگولاتوری اعلام شده مشمول ایرانسل نمی‌شود. وی یادآور شد: از گذشته نیز مشترکان ایرانسل می‌توانستند با تماس با مرکز تماس ایرانسل دریافت پیامک‌های تبلیغاتی ایرانسل را لغو کنند.

احمدوند، سرپرست روابط عمومی شرکت پست در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با تکذیب این موضوع عنوان کرده بود: هرچند که شرکت پست خود دارای یک بانک اطلاعاتی در بخش شماره‌هاي کدپستی است، اما این شرکت هیچ وقت به اطلاعات مشترکان تلفن همراه دسترسی نداشته است که بخواهد آنها را به فروش برساند! وی ادامه داد: حجم زیادی از مشترکان تلفن همراه در کشور هم‌اکنون از سیم‌کارت‌هاي اعتباری استفاده مي‌کنند که این سیم کارت‌ها اصلا قبض ندارند که بخواهد در اختیار شرکت پست باشد.

احمدوند خاطرنشان كرد که تنها بخشی از توزیع قبوض مشترکان ثابت همراه اول در اختیار شرکت پست است و وظیفه توزیع مابقی آن در اختیار شرکت‌هاي طرف قرارداد با همراه اول است. آن بخشی هم که در اختیار شرکت پست است به دلیل پلمب بودن پاکت‌هاي قبوض آن، اطلاعات مشترکان غیرقابل رویت است.

صبر، تحمل و استقامت
هرچند که اپراتورهای تلفن همراه با تکذیب این موضوع خواستار معرفی شرکت‌هایی شدند که چنین ادعایی را مطرح کرده‌اند، اما با این حال با یک جست‌وجوی ساده در گوگل به راحتی مي‌توان به نام، آدرس و شماره تلفن شرکت‌هاي تبلیغاتی که چنین شیوه‌اي را به‌کار گرفته‌اند، دست یافت.
از سوی دیگر هیچکدام از راهکارهای معمول در لغو دریافت چنین پیامک‌هاي تبلیغاتی‌ای مثمرثمر واقع نشده است. تماس با شماره تلفن مخصوص در هر دو اپراتور و درخواست لغو پیامک‌هاي تبلیغاتی بیشتر یك نمایش است؛ چرا که نگارنده چند ماه پیش تمام راه‌هاي موجود را امتحان کرده و نه‌تنها میزان دریافت پیامک‌هاي تبلیغاتی کاهش نیافته است، بلکه افزایش هم داشته است.

از سوی دیگر و با توجه به سخنی که از سوی مدیرعامل ایرانسل منتشر شده است مبنی بر عدم دریافت دستورالعمل لغو ارسال پیامک تبلیغاتی، همانطور که پیش‌بینی مي‌شد این دستورالعمل هم تنها یک ژست مدیریتی بود. با این حال تنها چاره ای که به نظر مي‌رسد در این بخش وجود داشته باشد تنها و تنها افزایش آستانه صبر و تحمل و تقویت اعصاب است.
 
کد مطلب: 21168
نام شما
آدرس ايميل شما


علیرضا
feedback
Iran, Islamic Republic of
سلام
من هم به عنوان یک شهروند ایرانی تائید می کنم که این پیامک ها مزاحمت های برای بعضی از هموطنان ایجاد می کند اما یک نکته قابل اهمیت هسته که در صورتی که این شرکت ها تبلیغاتشان را از طریق پیامک انجام ندهند تهنا چه چیزی ضرر می کند خود ملت چرا؟ چون که اگر که اینها بخواهند تبلیغاتشان را از طریق کاغذ به مردم اطلاع دهند وامصیبتا محیط زیست بی محیط زیست!!! و در ضمن از لحاظ اقتصادی هم مملو به صرفا هسته در نتیجه به همین کارشان راضی هستیم. اما انها هم باید هم یکمی مراعات کنند نصف شب هم ...... ^ـ^
feedback
تنها چیزی که برای این اپراتور های ... اهمیت داره افزایش درامده
حریم خصوصی و حق و حقوق مشتری و اینا همش کشکه
مرتضی
feedback
نه تنها رعایت نکردند بلکه این مزاحمت ارسال پیامک از روز ممنوعیت متاسفانه چند برابر شده و مهمتر از این هیچ نهاد و یا سازمانی نیست که به این موضوع رسیدگی کنه .دوست عزیزم علی رضا که نظر دادن و نظرشون محترم هست نوشتن به اینکارشون راضی هستیم بهتر گفته بشه راضی هستم چون من به شخصه به غیر از پیامکهای اپراتور در مورد قبض تلفن با هیچ پیامک تبلیغاتی موافق نیستم .اینکارشون یک مزاحمت برای مشترک هست ممکنه مثلا" خانواده ای شخصی رو(خدایی نکرده) در بیمارستان داشته باشند و منتظر زسیدن خبر از طریق پیامک هستن و اگر این پیامک یک پیامک مزاحم و تبلیغاتی باشه ممکنه به محض رسیدنش حادثه ای جبران ناپذیر رو برای اون خانواده به وجود بیاره(البته فقط به عنوان یک مثال چنین مطلبی رو نوشتم) .آیا اون اپراتور و یا سازمانی که این پیامک تبلیغاتی رو فرستاده در این مواقع حاضره جوابگوی این کار غیر اخلاقی و مزاحمش باشه؟
feedback
برای من هر روز پیامک بانکی میاد این چه طور ممنویت ارسال پیامک تبلیغاتی هستش؟
گوش شنوا
feedback
چه جالب از روزی که این پیامک تبلیغاتی ممنوع شده هر روز دست کم 4 یا 5 پیامک تبلیغاتی میاد برام.

شاید اپراتور ا لج کردن!!!!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام