۵
۰
plusresetminus
شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۲۷

ابهام در اینترنت ملی یا اینترنت «شما»



راه اندازی شبکه ملی اطلاعات موسوم به «شما» به دلیل مبهم بودن ماهیت کاربردی و فنی آن هنوز برای کارشناسان و کاربران ایرانی مبهم به شمار می‌آید.

به گزارش ایتنا به نقل از هفته‌نامه عصر ارتباط، اگرچه رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با فارس نام برند شبکه ملی اطلاعات را پیش از راه‌اندازی‌اش «شما» اعلام کرد اما راه‌اندازی این شبکه با توجه به اینکه تاکنون جزییات دقیقی در خصوص ساختار فنی، میزان هزینه پیش‌بینی‌شده و لازم برای راه‌اندازی و زمان‌بندی دقیق و در نهایت پیمانکاران و سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانی آن اعلام نشده در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

پس از خلق نام متناقض اینترنت ملی توسط عبدالمجید ریاضی معاون پیشین فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات، برای جلوگیری از ابهام‌های به وجود آمده و خروج بن‌بست اینترنت در ایران برای اولین بار در فصل چهارم قانون برنامه پنجم توسعه در عنوان نظام اداری و مدیریت و در ذیل سرفصل فناوری اطلاعات که با ماده ۴۶ این قانون آغاز می‌شود به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات اشاره شده است.

در این ماده آمده است به منظور بسط خدمات دولت الکترونیک، صنعت فناوری اطلاعات، سواد اطلاعاتی و افزایش بهره‎وری در حوزه‎های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است نسبت به ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات و مراکز داده داخلی امن و پایدار با پهنای باند مناسب با رعایت موازین شرعی و امنیتی کشور مناسب اقدام و با استفاده از توان و ظرفیت بخش‌های عمومی غیردولتی، خصوصی و تعاونی، امکان دسترسی پرسرعت مبتنی بر توافقنامه سطح خدمات را به صورتی فراهم کند که تا پایان سال دوم کلیه دستگاه‌های اجرایی و واحدهای تابعه و وابسته و تا پایان برنامه، ۶۰ درصد خانوارها و کلیه کسب و کارها بتوانند به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت متصل شوند.

در بند ب همین ماده نیز افزوده شده است تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلفند ضمن اتصال به شبکه ملی اطلاعات و توسعه و تکمیل پایگاه‌های اطلاعاتی خود حداکثر تا پایان سال دوم برنامه بر اساس فصل پنجم قانون مدیریت خدمات کشوری اطلاعات خود را در مراکز داده داخلی با رعایت مقررات امنیتی و استانداردهای لازم نگهداری و به‌روزرسانی کنند.

تقی‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بارها تاکید کرده است سرویس اینترنت کماکان به عنوان یک سرویس در شبکه ملی اطلاعات خواهد بود اما نه به عنوان اسکلت و شاکله اصلی این شبکه. دسترسی به اینترنت کماکان ادامه خواهد یافت اما برای دسترسی‌های داخلی این شبکه همچنان از ویژگی‌هایی برخوردار است.

او کاهش هزینه، افزایش سرعت و افزایش امنیت را از ویژگی‌های مورد نظر این وزارتخانه در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و گفت: «بیشتر روی جنبه اثباتی این طرح در حال سرمایه‌گذاری هستیم. ضمن اینکه مشوق‌هایی نیز پیش‌بینی کرده‌ایم تا کسب و کارهای زیادی بتوانند در داخل کشور فعال شوند.»

قانون راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، تکامل‌یافته همان طرح عجیب و متناقض اینترنت ملی است که بهمن‌ماه سال ۱۳۸۴ عبدالمجید ریاضی معاون وقت فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آن را مطرح کرد و کسی گمان نمی‌کرد این طرح پر سر و صدا با بودجه یک میلیارد دلاری که اخیراً به ۳ هزار و پانصد میلیارد دلار افزایش یافته بعد از گذشت شش سال هنوز هم در گیر و دار مراحل قانونی و نه اجرایی باشد؛ پروژه‌ای که در همه این سال‌ها علاوه بر تغییر نام‌های متعدد، به تناوب بودجه‌ها و اهداف متفاوتی را نیز با خود به همراه داشته است.

اینترنت ملی مورد نظر عبدالمجید ریاضی، اولین دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات قرار بود با بودجه یک میلیون دلاری راه‌اندازی شود تا به وسیله آن هزینه استفاده از اینترنت در کشور تا ۹۰ درصد کاهش یابد.
این شبکه قرار بود ظرف سه سال یعنی تا سال ۱۳۸۷ راه‌اندازی شود اما این امر محقق نشد و در مواجهه با تغییر دولت در سال ۱۳۸۸ بی‌نتیجه ماند و ریاضی نیز از وزارت ارتباطات به شرکت ایزایران کوچ اجباری کرد.

پس از آن پروژه متناقض و مفهومی اینترنت ملی جای خودش را به پروژه‌ها نه بلکه نام‌های مفهوم‌گرای «اینترنت پاک» و «اینترنت حلال» داد، چنان که رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اسفندماه سال ۸۹ از تشکیل هسته‌های اولیه ایده اینترنت پاک در کشور و آغاز به کار اتاق‌های فکر خبر داده و گفته بود: «نقطه شروع طرح اینترنت پاک، کشور ایران خواهد بود و پس از آن در اختیار تمام بشریت قرار می‌گیرد.»

در حالی که او اینترنت پاک را یک ایده توصیف کرده بود که باید دانشمندان و متفکران و متخصصان حوزه فناوری اطلاعات راجع به این ایده نظرات خود را ارائه دهند، به صورت همان ایده باقی ماند و پس از آن با ابلاغ قانون برنامه پنجم توسعه، این طرح رنگ دیگری به خود گرفت.

در برنامه پنجم توسعه مأموریت‌های جدیدی در این زمینه بر عهده وزارت ارتباطات گذاشته شد و قرار شد با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، دسترسی کاربران به این شبکه از طریق اینترانت فراهم شود از همین رو پروژه‌ای به نام اپراتور چهارم توسط مهدی اخوان بهابادی قائم‌مقام وزیر ارتباطات که چندی است در انزوا به سر می‌برد، طرح‌ریزی شد.

اپراتور چهارم قرار بود و هست به منظور رساندن فیبر نوری به درب منازل مسئولیت فراهم کردن امکانات دسترسی به شبکه ملی اطلاعات با بستر اینترانت با سرعت بالا را برای کاربران بر عهده داشته باشد.

این در حالی است که از سرنوشت این اپراتور و مجریان آن به دلیل مخالفت صریح مجلس با تشکیل کنسرسیوم ایرانیان‌نت از سوی شرکت دولتی ارتباطات زیرساخت اطلاع دقیقی در دست نیست و همه چیز در تعلیق میان خواست دولت و درخواست‌های مشارکت‌کنندگان و سرمایه‌گذاران شبه دولتی و نظامی برای تشکیل کنسرسیوم ایرانیان‌نت باقی مانده است.

با این حال چندی پیش شرکت ارتباطات زیرساخت مدعی شد زیرساخت شبکه ملی اطلاعات را با سرعت دسترسی ۸۰ گیگابیتی به اینترنت راه‌اندازی کرد؛ این شبکه به همان اندازه‌ای که قرار است سرعت دسترسی کاربران به اطلاعات را افزون کند. تاکنون بر سرعت افزایش ابهامات کاربران نیز افزوده است.
 
کد مطلب: 20846
نام شما
آدرس ايميل شما


علي
feedback
Iran, Islamic Republic of
اينترنتي كه الان مشاهده مي كنيم نه يك شبه به وجود امده و نه كسي تا كنون تونسته مشابه انرا ايجاد كند مواظب سرمايه هاي مملكت باشيد كه خيلي لازمشان داريم
مرتضی
feedback
زیر ساخت شبکه ملی اطلاعات را با سرعت دسترسی ۸۰ گیگابیتی به اینترنت راه‌اندازی کند یا منظور همون اینترانت راه اندازی کند هست فکر میکنم مسئولین زیرساخت هنوز سر واژه اینترنت و اینترانت مشکل دارن .
مهدی
feedback
Iran, Islamic Republic of
کارشناسان و متخصصان ابهام دارند؟
خب، داشته باشند.
مسلما وزیر از همه شان بهتر و بیشتر می داند!
هر کسی هم که شک داره به وضعیت فعلی اینترنت و سخنان گهربار جناب وزیر در مورد اینترنت و ایمیل دقت کنه!
زوکربرگ
feedback
هدف اینه که دوتا شبکه داشته باشیم تا در ضرورت بتوان شبکه جهانی را از دسترس خارج کرد اما سازمانها و ارگانهای داخلی دارای شبکه باشند و آسیب نبینند .
آقای وزیر درون اتاق خود رویاپردازی میکنند و هر روز با یک ایده جدید خواهان انقلاب در جهان مجازی هستند .
بدانید معمولا سنگ بزرگ علامت نزدن است .و تا این آقایان بخواهند یک نام مناسب برایش پیدا کنند مهلت این دولت به پایان میرسد و دولت بعدی هم که خدا میداند چه خواهد کرد .
احمد
feedback
خواهش میکنم جناب وزیر این اینترنتی رو که یه شبه اختراعش کردید به جهانیان ارائه کنید تا از گمراهی در بیان و اینترنتی رو که حاصل سالها تلاش متخصصین جهان است ول کنند و به اینترنت شما رو بیاورند.... بلکه از گمراهی دربیان.... خواهش میکنم ارائه کنید