۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۱۰

چشم‌انداز صنعت مخابرات جهان در سال 2012

ایتنا- مؤسسه Telecoms، روندهاي غالب صنعت مخابرات در سال ۲۰۱۲ را پيش‌بيني كرده است كه بر اساس آن فروش گوشي‌هاي هوشمند، همچنان به روند رو به رشد خود ادامه خواهد داد.


به گزارش ایتنا به نقل از خبرگزاری ايسنا، آمارهاي منتشر شده از سوي اينفورما نشان مي‌هد که مجموع تعداد گوشي‌هاي هوشمند فروخته شده در سطح جهان از ۳۴۲.۴ ميليون در سال ۲۰۱۱ به ۴۳۹.۱ ميليون در سال ۲۰۱۲ خواهد رسيد.

گوشي هوشمند
همچنين پيش‌بيني مي‌شود که در سال آينده، گوگل فاتح بازار گوشي هوشمند باشد، چراکه شاهد فروش ۱۴۲.۵۹ميليون گوشي‌هاي آندرويدي خواهد بود، در حالي که ميزان فروش آن در سال جاري ۹۴.۲۶ ميليون گوشي بوده است.

سال ۲۰۱۲ مي‌تواند يک سال سرنوشت‌ساز براي اين شرکت محسوب شود، چراکه احتمالاً ميزان فروش گوشي‌هاي آندرويدي از ميزان فروش گوشي‌هاي Symbian فراتر مي‌رود و انتظار مي‌رود به مرز ۱۳۷.۲۶ميليون دستگاه برسد. اين در حالي است که پيش‌بيني مي‌شود فروش گوشي‌ آيفون از ۴۶.۱ ميليون دستگاه به ۵۲ ميليون دستگاه برسد.

فناوري LTE
سال ۲۰۱۲ سال استقبال از فناوري LTE خواهد بود،‌ زيرا انتظار مي‌رود که تعداد اشتراک‌هاي LTE از ۶.۵ ميليون در سال جاري به ۲۲.۹ ميليون در سال ۲۰۱۲ برسد. ميزان توسعه و استقبال از فناوري LTE در دو منطقه آسيا ـ اقيانوسيه و آمريکاي شمالي چشمگيرتر خواهد بود، ‌چنانکه تعداد مشترکان LTE در آسيا ـ اقيانوسيه از ۱.۶ميليون به ۶.۹ ميليون نفر و در منطقه آمريکاي شمالي نيز از ۳.۵ ميليون به ۱۰.۱ميليون نفر افزايش خواهد يافت.

فناوري IPTV
محبوبيت و استقبال از IPTV نيز در سال ۲۰۱۲ همچنان افزايش خواهد يافت و پيش‌بيني مي‌شود که تعداد مشترکان اين فناوري از ۳۵.۸ ميليون به ۴۴ ميليون برسد و در اين ميان، دو منطقه آسيا ـ اقيانوسيه و اروپاي غربي بيش‌ترين سهم را در تداوم اين رشد خواهند داشت، چنانکه تعداد مشترکان IPTV در منطقه آسيا ـ اقيانوسيه از ۹.۶ ميليون ۱۲.۴ ميليون نفر و در اروپاي غربي از ۱۲.۴ميليون به ۱۴.۴ميليون نفر خواهد رسيد.

البته يک شاخص مهم که ممکن است به اين بازار ضربه برساند، راه‌اندازي Apple TV است که مدت‌هاست منتظر آغاز عرضه آن هستيم. البته در صورتي که تأثيري همچون آيفون بر قيمت گوشي هوشمند در ابتداي راه‌اندازي آن داشته باشد، به نظر مي‌رسد که راه‌اندازي آن مي‌تواند روند رشد IPTV را تسريع کند.

مشتركان موبايل
در سال ۲۰۱۲ شاهد افزايش دسترسي افراد بيش‌تري در کشورهاي توسعه‌يافته به تلفن‌هاي همراه هستيم. همچنين، در اين سال هند نيز از چين پيشي مي‌گيرد و به بزرگ‌ترين بازار تلفن همراه جهان از لحاظ تعداد مشترکان تبديل مي‌شود، چراکه تا پايان سال ۲۰۱۱، ۲۰۰ ميليون مشترک جديد را جذب خواهد کرد.

ديگر اينکه بازار هند طي پنج سال آينده شاهد جذب ۵۹۰ ميليون خط دسترسي به شبکه‌هاي ثابت و موبايل خود خواهد بود، در حالي که اين تعداد در چين حدود ۵۳۵ ميليون خط خواهد بود. در اين ميان، تعداد اشتراک‌هاي باند وسيع ثابت از ۵۷۶.۸ ميليون دلار در سال ۲۰۱۱ به ۶۵۱ ميليون دلار خواهد رسيد.

بانکداري سيار
درآمد جهاني حاصل از بانکداري سيار در سال ۲۰۱۲ تقريباً دو برابر خواهد شد و از ۱۵۶۰.۳ميليون در سال ۲۰۱۱ به ۲۸۸۰.۴ميليون در سال ۲۰۱۲ خواهد رسيد. افزايش استفاده از خدمات پرداخت از راه دور در جهان به افزايش اين درآمدزايي کمک خواهد کرد، چنانکه پيش‌بيني مي‌شود از ۶۴۴.۸ ميليون دلار به ۱۰۸۸.۸ميليون دلار برسد و بيش‌ترين رشد در بخش استفاده از خدمات انتقال وجه بين‌المللي از طريق موبايل رخ خواهد داد که پيش‌بيني مي‌شود درآمدهاي حاصل از آن از ۱۵۴.۹ميليون به ۵۰۱.۳ ميليون دلار برسد.

هم‌چنين پيش‌بيني مي‌شود درآمدهاي حاصل از بانکداري سيار در بسياري از بازارهاي جهان تقريباً دو برابر خواهد شد و ۱۵۰درصد در آمريکاي لاتين رشد خواهد داشت و از ۳۶.۵۱ ميليون دلار به ۸۴.۲۷ميليون دلار خواهد رسيد و در آسيا ـ اقيانوسيه نيز از ۸۹۰.۹ ميليون دلار به ۱۴۸۶.۷ ميليون دلار خواهد رسيد.

خدمات مبتني بر مکان (LBS)
رشد خدمات موبايل مبتني بر مکان نيز قابل توجه خواهد بود، به نحوي که ميزان درآمدزايي آن از ۳۲۲۱.۱ ميليون دلار در سال ۲۰۱۱ به ۴۷۱۰.۸ ميليون دلار درآمدزايي خواهد رسيد. خدمات مسيرياب شخصي نيز ۱۹۱۷.۶ميليون دلار درآمدزايي خواهد داشت، در حالي که درآمد خدمات LBS تجاري نيز ۱۶۵۵.۱ ميليون دلار پيش‌بيني مي‌شود.

از سوي ديگر، شبکه‌هاي اجتماعي همراه نيز همچنان به رشد خود ادامه مي‌دهد. اينفورما پيش‌بيني مي‌کند که تعداد کاربران شبکه‌هاي اجتماعي موبايل از ۳۱۶.۸ ميليون در سال ۲۰۱۱ به ۴۷۶.۳ ميليون در سال ۲۰۱۲ افزايش يابد که در حدود ۲۱۸.۵ ميليون نفر آن متعلق به منطقه آسيا - اقيانوسيه هستند.

بررسي روندهاي اخير در حوزه فناوري‌ها و بسترهاي نوين ارائه خدمات مخابراتي از قبيل گوشي‌هاي هوشمند، LTE، IPTV، بانکداري همراه و LBS از محورهاي کليدي همايش «نوآوري و تحول در ارائه خدمات مخابراتي (ITTS ۲۰۱۲) محسوب مي‌شود.

اين همايش با حضور جمعي از مسئولان، مديران، تصميم‌گيران و کارشناسان ارشد حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات کشور در روز دوشنبه ۱۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۰ در هتل اوين پارسيان تهران برگزار خواهد شد.
کد مطلب: 20692
نام شما
آدرس ايميل شما