۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۴۳
مجري الكامپ شانزدهم

نظام صنفی رایانه‌ای از نمایشگاه الکامپ هفدهم حمایت نمی‌کند

ايتنا - ثروتي: شرکت نمایشگاه‌ها اصولا علاقه زیادی به این غیرشفاف عمل کردن دارد و این یکی از اعتراضات اصلی ما به این شرکت است.


«جلسه‌ای با فعالان این صنف داشتیم و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور حمایت کامل خود را از این نمایشگاه اعلام کرد اما سازمان امسال به دلیل کمبود وقت و برخی مسایل خارج از اراده خود، حاضر به برگزاری نشد.»
این بخشی از سخنان محمدصادق مفتح، معاون وزیر صنعت در نخستین کنفرانس مطبوعاتی الکامپ هفدهم بود که همین دیروز برگزار شد.
اما اعلام حمایت سازمان نظام صنفی از الکامپ؛ آن هم در شرایطی که به طور مستمر اخبار متفاوتی از مسئولان سازمان به گوش رسیده و می‌رسد، برای خبرنگاران صنف فناوری اطلاعات بسیار عجیب است.

برای بررسی دوباره موضوع و بررسی صحت و سقم گزاره مطرح شده توسط مفتح، با محمد ثروتی، عضو هیئت مدیره سازمان نصر تهران و مجری الکامپ شانزدهم گفت‌وگو کرده‌ایم.


آقای ثروتی در این روزها شنیده شده که سازمان از نمایشگاه الکامپ هفدهم حمایت کرده ‌است. این خبر واقعیت دارد؟
متاسفانه این خبر کذب محض است. سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به روش‌های گوناگون اعتراض خود را به کلیات آنچه در ماجرای نمایشگاه الکامپ هفدهم روی داده است اعلام کرده و به هیچ وجه با تیم اجرایی کنونی و شرکت نمایشگاه‌ها در این نمایشگاه همراهی نداشته است.
متاسفانه مجری، شرکت نمایشگاه‌ها و مدیران سازمان توسعه تجارت در جاهایی اعلام کرده‌اند که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در شورای سیاستگذاری الکامپ حضور داشته است و با نمایشگاه الکامپ هفدهم موافقت دارد؛ در حالی که چنین چیزی نبوده و معلوم نیست دوستان دولتی با چه انگیزه‌ای این ادعاهای کذب را مطرح می‌کنند.
سازمان در هیچ جلسه شورای سیاستگذاری حضور نداشته است.

آیا سازمان با دولت در این زمینه تعامل لازم را داشته‌است؟
حتما داشته‌است. زیاد هم داشته‌ و شاید یکی از جاهایی که ما اعتماد بیش از حد کردیم، همین موضوع الکامپ بوده باشد. اگر سازمان و شخص رییس آن با مدیران دولتی تعامل کردند و نمایشگاه را تحریم نکردند، به دلیل نجابت‌شان بود و اینکه آقایان بر خلاف همه قول‌هایشان عمل کردند، نشانه‌ یک بیماری در ساختار دولتی کشور است.
آقایان از ابتدای واگذاری نمایشگاه به سازمان در سال گذشته از هرگونه کارشکنی و مانع‌تراشی دریغ نکردند و نه تنها هیچ کمکی به سازمان نکردند که سنگ‌های بزرگی بر سر راهش گذاشتند که بتوانند سازمان را در اجرای موفق الکامپ شانزدهم به زمین بزنند که موفق هم نشدند.
این نمایشگاه ناگفته‌هایی دارد که اگر فرصتی شود یا یک نهاد بالادستی و نظارتی تقاضا کند، بنده شخصا آنها را بیان خواهم کرد. البته خیلی‌از مجریان دیگر از این ناگفته‌ها دارند و اگر نگران آسیب رسیدن به کسب و کارشان نباشند، در جایی مطمئن آنها را بیان خواهند کرد.
امسال در یک اقدام بی‌سابقه و غیر حرفه‌ای مجوز را از سازمان گرفتند. دقیقا تمام آن محدودیت‌هایی که در سال گذشته برای سازمان ایجاد کردند را از سر راه شرکت مجری جدید که روابط و انتخابش زیر سوال است، برداشته‌اند. تخفیف‌هایی را بخشیده‌اند که شفاف نیست. چیزهایی که سال گذشته تماما از ما دریغ کردند.

یعنی معتقدید تخفیف‌هایی که داده‌اند، اشتباه بوده است؟
اصل تخفیف که کار خوبی است. شرکت‌ها منتفع می‌شوند. نحوه دادن تخفیف مهم است که شفاف نیست. به چه کسانی داده‌اند؟ بر چه اساسی داده‌اند، شفاف بوده است یا نه؟
اگر می‌توانند به یک شرکت خصوصی تخفیف بدهند، چرا سال گذشته از طریق خود سازمان ندادند؟
آیا با این تسهیلات بنا دارند که جبران مافات کنند و از سازمان جلو بزنند؟ یعنی به زور و از جیب دیگران می‌خواهند آمار بسازند؟
ما در سال گذشته از جیب سازمان زدیم و به شرکت‌ها دادیم؛ برابر و شفاف. تلاش سازمان در الکامپ شانزدهم بر شفافیت و ایجاد فرصت برابر برای همه بود. اما رویکرد آقایان در این میان چیست؟

عمده ایراد شما به شرکت نمایشگاه‌ها چیست؟
این شرکت یک شرکت دولتی انحصاری غیرقابل انعطاف است که چون انحصار بهترین سایت نمایشگاهی کشور را در دست دارد، هر کاری دلش بخواهد انجام می‌دهد. مقرراتش را هم براساس منافع مادی خودش تدوین می‌کند.

کدام مقررات؟
مثلا موضوع ارزی و ریالی که یک آیین‌نامه خودنوشته ظالمانه است. در هیچ کجای دنیا و در هیچ شرکت نمایشگاهی داخلی هم دو قیمته و ناشفاف محاسبه نمی‌کنند.
شرکت نمایشگاه‌ها اصولا علاقه زیادی به این غیرشفاف عمل کردن دارد و این یکی از اعتراضات اصلی ما به این شرکت است.
معتقدیم آیین‌نامه ارزی و ریالی که این شرکت برای خودش تهیه کرده، یک آیین‌نامه تحقیرآمیز و ظالمانه است و فرصت سوءاستفاده را فراهم می‌کند.
زشت است که یک کارمند شرکت نمایشگاه روز اول و دوم برگزاری نمایشگاه متر دستش بگیرد و غرفه‌ها را متر کند و تشخیص دهد که این شرکت چند درصد محصول خارجی دارد و بر آن اساس حین برگزاری نمایشگاه محاسبه جدیدی کند. فقط در ایران چنین اتفاقی می‌افتد که یک کارمند شرکت نمایشگاه دوربین دستش بگیرد و از مقدار و میزان آرم و لوگوی خارجی یک شرکت و انتهای کیس کامپیوتر یک محصول و گوشه و کنارش عکس و فیلم بگیرد که نام و نشانی از یک شرکت خارجی پیدا کند و به شرکت غرفه‌گذار هزینه جدیدی تحمیل کند تا به جیب شرکت نمایشگاه‌ها بیفزاید.

این ایرادات را تاکنون بیان کرده‌اید؟
بارها بیان شده است. نهادهای صنفی دیگر هم بیان کرده‌اند. اما گوش شنوایی در نهادهایی بالادستی شرکت نمایشگاه‌ها وجود ندارد.
یا عمدی در کار است یا کسی را جرات پرداختن به آن نیست. شاید هم وقت ندارند؛ نمی‌دانم. وگرنه چگونه است که در کشوری که نرخ نان و مایحتاج مردم تک‌نرخه می‌شود، در گوشه‌ای از آن دو نرخه عمل می‌‌کنند؛ آن هم ناشفاف.
 
کد مطلب: 20374
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام