کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نمایشگاه تله‌کام بر لبه تکنولوژی

نشريه عصرارتباط , 19 شهريور 1390 ساعت 15:08



دوازدهمین نمایشگاه تله‌کام ایران از ۲۴ تا ۲۷ آبان ماه سال جاری برای دومین سال متوالی مستقل از نمایشگاه همتای خود یعنی الکامپ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش ايتنا از عصر ارتباط، نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی ایران هر ساله توسط شرکت پالار سامانه و شریک کم سر و صدای آلمانی آن یعنی شرکت تجارت نمایشگاهی که برگزارکننده نمایشگاه‌های بین‌المللی در بازارهای درحال توسعه است، برگزار می‌شود.

مرور تله‌کام
عمر این نمایشگاه به سال ۷۹ باز می‌گردد. اواخر دهه هفتاد طرح توجیهی برگزاری نمایشگاه تله‌کام ایران توسط شرکت پالارسامانه و همکار بین‌المللی‌اش به متولی وقت برگزاری نمایشگاه‌ها ارائه شد و برگزاری آن از سال ۷۹ (۲۰۰۰ میلادی) آغاز شد.
پالار سامانه و شریک آلمانی‌اش غیر از برگزاری نمایشگاه تله‌‌کام تجربه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنایع غذایی و کشاورزی و صنایع پلاستیکی را نیز برعهده دارند اما نمایشگاه تله‌کام به لحاظ ماهیت، تجربه متفاوت‌تری از دیگر نمایشگاه‌ها برای برگزارکنندگان آن است.

این نمایشگاه طی ۱۱ دوره قبل تنها با نام پالارسامانه به‌عنوان مجری آن شناخته شده بود و تاکنون نامی از شرکت تجارت نمایشگاهی آلمان (Fair Trade) به میان نیامده بود.
مارتین مائرز مدیر شرکت آلمانی تجارت نمایشگاهی اظهارنظر جالبی درباره این نمایشگاه دارد. او معتقد است که اگر می‌خواهید ببینید که چطور فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی به‌عنوان موتور محرک زندگی روزمره و تجارت را تحت تاثیر خود قرار داده است، نمایشگاه ایران تله‌کام فرصت خوبی برای این کار خواهد بود.

برگزارکننده آلمانی نمایشگاه تله‌کام معتقد است تمرکز این نمایشگاه بر نوآوری، روند تکنولوژی دنیا و تبادل دانش است و آن ‌را لبه تکنولوژی قرار داده است و ایران تله‌کام ۲۰۱۱ بار دیگر جایگاه خود را به‌عنوان هاب اختصاصی فناوری کشور تائید خواهد کرد و یک حضور اجباری برای همه دست‌اندرکاران حرفه‌ای عرصه ارتباطات کشور است که آن ‌را هدایت می‌کنند.

مقایسه تله‌کام با همتای الکامپ‌اش
در طول این سال‌ها نمایشگاه تله‌کام علیرغم رویکرد فناورانه آن در مقایسه با همتای خود یعنی الکامپ عقب‌تر است و این درحالی است که از همراهی شریکی آلمانی بهره می‌برد که تجربه بین‌المللی برگزاری نمایشگاه‌ها در کشورهای درحال توسعه را دارد.
این نمایشگاه با حمایت دولتی‌هایی همچون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت ارتباطات زیرساخت و خصوصی‌های بزرگی مانند شرکت مخابرات ایران و ایرانسل برگزار می‌شود اما خروجی آن قابل مقایسه با همه آن چیزی نیست که الکامپ علیرغم عدم برخورداری از آنها و با زرق و برق و رنگ و لعاب بیشتری خود می‌نمایاند و تعداد بازدیدکنندگان آن نیز به مراتب از تله‌کام بیشتر هستند.

مرور نمایشگاه یازدهم
یازدهمین نمایشگاه تله‌کام ایران هم با اسپانسری ایرانسل برگزار شد و شرکت‌های خارجی همچون اریکسون، هواوی، موتورولا، آوایا، آسترا، پاناسونیک، سونی اریکسون و یک گروه متشکل از ۷ شرکت چینی و شرکت‌های داخلی همچون مخابرات ایران و شرکت‌های زیرمجموعه آن، زعیم، تالیا، ایران مبین و بسیاری دیگر از شرکت‌های مخابراتی در آن حضور داشتند.
یازدهمین نمایشگاه تله‌کام سال گذشته با حضور ۲۰۴ شرکت‌کننده برگزار شده که از میان آنها ۱۵۴ شرکت داخلی و ۵۰ شرکت خارجی از ۸ کشور دنیا بودند.

طی یک دهه گذشته تعداد شرکت‌های شرکت‌کننده در این نمایشگاه رابطه مستقیمی با تعداد مجوزها و پروانه‌های اپراتوری صادر شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی داشته است به طوریکه از کمتر از ۱۰۰ شرکت‌کننده در نخستین دور برگزاری این نمایشگاه آغاز به کار کرده و سال گذشته با ۲۰۴ شرکت‌کننده با سابقه فعالیت در زمینه شبکه‌های مخابراتی، برنامه‌ها و ارتباطات سیار، نسل جدید شبکه‌ها، فناوری IP، ارتباطات ماهواره و راهکارهای زیرساختی پایان یافت.

بازدیدکنندگان نمایشگاه یازدهم
شرکت تجارت نمایشگاهی آلمان براساس تعداد مراجعان ثبت شده، میزان بازدیدکنندگان از یازدهمین نمایشگاه تله‌کام را ۳۰ هزار و ۴۵۵ نفر برآورد کرده است.
در حالی که تله‌کام یازدهم در مقایسه با تله‌کام سال ۸۸ با کاهش ۱۰ هزار نفری بازدیدکننده مواجه شد، اما برگزارکنندگان آن با تمرکز بر افزایش حضور شرکت‌کنندگان بین‌المللی به افزایش بازدیدکنندگان از نمایشگاه در سال جاری امیدوارند و آن را لابلای رقابتی‌تر شدن بازار که بخش عمده آن حول دو اپراتور بزرگ تلفن همراه کشور می‌چرخد، جست‌وجو می‌کنند.

به‌طور کلی پررنگ‌ترین بخش نمایشگاهی تله‌کام را می‌توان به رقابت همراه اول و ایرانسل نسبت داد که با وجود رکود رقابت در میان سایر بخش‌ها و تامین‌کنندگان تجهیزات شرکت‌کننده، هر یک توان خود را به رخ دیگری می‌کشند و قصد دارند نمایشگاه را به رنگ خود درآورند.

بخش عمده تمرکز علاقه بازدیدکنندگان از نمایشگاه با ۹/۱۲ درصد معطوف به سرویس‌های اینترنتی، ۳/۹درصد به سرویس‌های اینترنتی، ۱/۸ درصد نر‌م‌افزارهای فناوری اطلاعات ویژه سرویس‌های مخابراتی، ۴/۷ درصد محصولات شبکه مخابراتی، ۱/۷ درصد محصولات مشتری‌مداری مخابراتی، ۷/۶درصد معطوف به سرویس‌های ماهواره‌ای و ۳/۴ به سرویس‌های ارزش افزوده اختصاص داشته است.

در حالی که ۳/۳۳ درصد از مشاغل بازدیدکنندگان شغل‌های بی‌ارتباط با موضوع نمایشگاه بود، ۱۴ درصد از بازدیدکنندگان از این نمایشگاه در مشاغل مرتبط با سرویس‌های مخابرتی، ۱/۱۰ درصد در مشاغل مرتبط با محصولات مخابراتی، ۸/۶ در مشاغل مربوط به روابط عمومی و از میان آنها ۷/۱ درصد در رسانه‌ها فعالیت می‌کردند.

وضعیت شرکت‌کنندگان
با نظرسنجی که تیم برگزاری نمایشگاه در آخرین روز برگزاری نمایشگاه از شرکت‌کنندگان در آن انجام داد، مشخص شد ۶/۶۳ درصد از آنها برای حضور در نمایشگاه دوازدهم ابراز علاقه کردند، ۲/۲۴ درصد پاسخ قطعی ندادند و ۱/۱۲ درصد از عدم حضور دوباره خود خبر دادند.
از میان آنها ۴۵ درصد برای معرفی محصولات خود، ۸/۳۶ درصد برای ارزیابی میزان پذیرش بازار از محصولات جدید، ۲۵ درصد برای افزایش سهم بازار، ۲/۲۲ درصد برای توسعه شبکه توزیع خود، ۸/۲۷درصد برای حفظ شبکه توزیع خود، ۹/۳۶ درصد برای افزایش میزان محبوبیت محصول‌شان، ۶/۴۷ درصد برای افزایش شهرت کمپانی خود، ۶/۳۴ درصد برای توسعه ارتباطات تجاری خود، ۳۶ درصد برای حفظ ارتباطات تجاری خود، ۲۰ درصد برای آزمودن جایگاه رقابتی خود و ۶/۲۹ درصد برای به‌روز کردن جایگاه بازار خود در این نمایشگاه حضور یافتند.


کد مطلب: 19502

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/report/19502/نمایشگاه-تله-کام-لبه-تکنولوژی

ايتنا
  https://www.itna.ir