۰
plusresetminus
شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۲۶

رگولاتوری افزایش 20 درصدی مکالمه تلفن ثابت را به کمیسیون می‌برد

ايتنا - شرکت مخابرات ایران در پیشنهادات خود مکالمات را از مجموع ۵ منطقه به دو دوسته استانی و بین استانی تقسیم کرده که براساس آن تعرفه تماس‌های استانی به‌صورت یکسان (Flat) محاسبه شده و تماس‌های با فاصله بیش از ۴۰۰ کیلومتر جزو تماس‌های بین استانی محسوب می‌شوند.


سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پس از بررسی بسته پیشنهادی شرکت مخابرات ایران درخصوص تعرفه مکالمات تلفن ثابت، تعرفه های جدیدی را روی میز کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار داد که برآورد می شود در صورت تصویب این تعرفه عملا نرخ مکالمه با تلفن ثابت حدود ۲۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش عصر ارتباط، پس از آنکه انتشار خبر تعرفه‌های پیشنهادی ۲۵ و ۴۰ تومانی برای تماس‌های داخل استانی و بین استانی تلفن ثابت با واکنش‌های متعدد و متفاوتی مواجه شد، اطلاعات رسیده به هفته‌نامه عصرارتباط حاکی از آن است که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعرفه ۳۰ ریالی را برای داخل استان و تعرفه ۳۲۰ ریالی را برای مکالمات بین استانی برای هر دقیقه در نظر گرفته است.

این درحالی است که طبق محاسبات همین سازمان در صورت تغییر واحد محاسبه مکالمات از پالس به دقیقه، تعرفه موثر فعلی یک دقیقه مکالمه شهری ۱۷ ریال و بین شهری ۲۵۶ ریال است.

طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، وضعیت فعلی ترافیک مکالمات با تلفن ثابت در سراسر کشور بدین صورت است که ۹۴ درصد ترافیک مکالمات تلفن ثابت ویژه تماس‌های شهری و ۶ درصد به تماس‌های بین شهری اختصاص دارند.
این درحالی است که ۵۰ درصد درآمد مخابرات از قبوض مربوط به تماس‌های شهری و ۵۰ درصد درآمدها نیز از قبوض بین شهری هستند.

پیشنهاد جدید مخابرات
در این میان شرکت مخابرات ایران به‌منظور جبران ضرر متوسط ۲۷ درصدی خود در شبکه تلفن ثابت که گفته می‌شود در حال حاضر چندین شرکت مخابرات استانی به دلیل هفت سال ثبات تعرفه‌ها علیرغم افزایش نرخ تورم زیان‌ده شده‌اند، خواستار افزایش تعرفه‌های خود است.
شرکت مخابرات ایران در پیشنهادات خود مکالمات را از مجموع ۵ منطقه به دو دوسته استانی و بین استانی تقسیم کرده که براساس آن تعرفه تماس‌های استانی به‌صورت یکسان (Flat) محاسبه شده و تماس‌های با فاصله بیش از ۴۰۰ کیلومتر جزو تماس‌های بین استانی محسوب می‌شوند.

گفته می‌شود شرکت مخابرات ایران در تغییر نحوه محاسبه نرخ مکالمات از سیستم پالس به دقیقه بابت هر دقیقه مکالمه داخل استانی رقم ۳۵ ریال و بابت هر دقیقه مکالمه بین استانی رقم ۴۰۰ ریال را پیشنهاد داده و این میزان افزایش را موجب سودآوری شرکت‌های مخابرات استانی ذکر کرده است.
تعرفه پیشنهادی مخابرات موجب کاهش هزینه مکالمات تلفن ثابت ثابت برای فواصل بیش از ۴۰۰ کیلومتر خواهد شد به‌طوریکه براساس ترافیک فعلی ۴/۱ تماس‌ها شامل این بند می‌شوند که البته از نظر هزینه به‌طور میانگین ۶۶/۲۴ درصد صورتحساب‌ها را تشکیل می‌دهند. این درحالی است که رقم مکالمه از تلفن ثابت برای مسافت بیش از ۴۰۰ کیلومتر درحال حاضر بیش از ۵۰ تومان است.

طبق بررسی‌های صورت گرفته، با اجرای این پیشنهاد شرکت مخابرات۵۰ درصد بر هزینه قبوض شهری مشترکین افزوده می‌شود اما تا ۱۶ درصد هزینه قبوض بین شهری کاهش می‌یابد. در نتیحه تنها در ۳۴ درصد ترافیک فعلی مکالمات تلفن ثابت افزایش تعرفه صورت خواهد گرفت.بدین ترتیب این همان موضوعی است که شرکت مخابرات ایران آن‌ را تعدیل تعرفه‌های تلفن ثابت نامیده که در برخی نقاط افزایش و در برخی نقاط کاهش تعرفه را در پی خواهد داشت.

نتیجه بررسی‌های رگولاتوری
از سوی دیگر، رگولاتوری نیز با هدف ترغیب به سرمایه‌گذاری و گسترش شبکه تلفن ثابت، ساده‌سازی نظام تعرفه‌گذاری فعلی و ثابت بودن تعرفه از سال ۸۳ تاکنون، جبران ۲۰ درصد از ۲۷ درصد ضرر اعلامی از طرف مخابرات و ترغیب مخابرات به بهبود بهره‌وری و افزایش سود، تعرفه ۳۰ ریالی به ازای هر دقیقه مکالمه تلفن ثابت داخل استانی و تعرفه ۳۲۰ ریالی به ازای هر دقیقه مکالمه تلفن ثابت بین استانی را با در نظر گرفتن یکسان‌سازی کدهای بین شهری پیشنهاد داده است.

البته طبق بررسی‌های رگولاتوری، این تعرفه موجب افزایش ۷۷ درصدی قیمت تعرفه‌های شهری که ۹۴ درصد مکالمات فعلی و ۵۰ درصد قبوض را تشکیل می‌دهند، خواهد شد اما از سوی دیگر موجب کاهش تعرفه‌های بین شهری و داخل استانی که ۳ درصد تماس‌ها و ۶۲/۱۱ درصد قبوض را به خود اختصاص داده‌اند، می‌شود.

تعرفه پیشنهادی رگولاتوری موجب کاهش تعرفه مکالمات با مسافت بیش از ۴۰۰ کیلومتر نیز خواهد شد چراکه این دسته از مکالمات ۴/۱ تماس‌ها معادل ۶۶/۲۴ درصد از هزینه‌های قبوض تلفن ثابت را تشکیل می‌دهند.
بدین ترتیب با این تعرفه و یکسان‌سازی کدهای شهری در داخل هر استان، هزینه مکالمات شهری که ۹۴ درصد مکالمات را تشکیل می‌دهند، ۵/۳۸ درصد افزایش خواهند داشت و مکالمات بین شهری بیش از ۴۰۰ کیلومتر استانی که حدود ۲۳ درصد مکالمات بین شهری فعلی را تشکیل می‌دهند، با ۱۸ درصد کاهش مواجه می‌شوند و در نتیجه به‌طور میانگین ۲۰ درصد هزینه‌های قبوض افزایش می‌یابد.

این پیشنهادات رگولاتوری درحالی روی میز کمیسیون تنظیم مقررات قرار گرفته که شرکت مخابرات ایران هنوز آن‌را نپذیرفته و این میزان افزایش را نیز اندک می‌داند و خواستار تجدید نظر در آن است.

پاسخ مخابرات
با انتشار خبر بسته پیشنهادی مخابرات به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مبنی بر تعرفه ۲۵ و ۴۰ تومانی برای هر دقیقه مکالمات تلفن ثابت استانی و بین استانی در شماره پیش هفته‌نامه، شرکت مخابرات ایران با ارایه توضیحاتی افزایش ۱۰ برابری تعرفه‌ها را نادرست خوانده و در توضیحاتی که به دفتر هفته‌نامه عصر ارتباط ارسال کرده، اعلام کرد: «علیرغم اینکه تعرفه‌های تلفن ثابت از سال ۱۳۸۳ تاکنون تغییری نداشته و در این مدت هزینه‌های جاری، عمومی و سرمایه‌ای این شرکت تا ۵۰۰ درصد رشد داسته است، اما نه شرکت مخابرات ایران چنین پیشنهادی را مطرح و نه بحثی در کمیسیون مطرح بوده است».

روابط عمومی این شرکت افزوده است: «آنچه تاکنون در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات مطرح بوده در راستای جبران کاهش درآمد شرکت مخابرات ایران ناشی از پیشنهاد حذف کدهای بین شهری درون استانی است و قطعا بسیار کمتر از میزان اعلام شده است. یادآوری می‌شود براساس ماده ۹۰ اصل ۴۴ قانون اساسی مصوب مجلس شورای اسلامی، دولت نمی‌تواند با تغییر در تعرفه‌ها یا ساختار، درآمد شرکت‌های خصوصی شده را کاهش دهد».

به گفته شرکت مخابرات ایران، این شرکت برای مدیریت مناسب شبکه و پاسخگویی به نیاز مشتریان، تقاضای افزایش تعرفه تلفن ثابت را از دو سال قبل مطرح کرده و پیگیر بوده و انتظار دارد مسوولان ذی‌ربط بعد از هفت سال عدم تغییر تعرفه‌ها، نسبت به این درخواست پاسخ مثبت داده و اجازه دهنده شبکه مخابراتی کشور از فناوری روز دنیا عقب نماند.
کد مطلب: 19397
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام