۵
۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۰۸

گزارش رویترز در خصوص فیس بوك، فیلترینگ و سرعت اینترنت در ایران

ايتنا - دولت ایران اعلام کرده است که افزایش سرعت اینترنت را زمانی اجرایی می‌کند که شبکه اینترنت جایگزین را راه‌اندازی‌کند . شبکه جایگزینی که از نظر دینی مورد قبول باشد.

«فیس بوک و اینترنت در ایران» موضوع گزارش جدید رویترز است که در آن تصریح شده است: محدودیت‌های اجتماعی ایرانی‌ها را از ارتباط با فیس بوک بازنمی‌دارد.

به گزارش عصر ایران، رویترز نوشت: در کافی‌نتی در تهران یک جوان لپ‌تاب خود را باز می‌کند تا از جدیدترین گفت‌وگوها در سایت تعامل اجتماعی فیس بوک آگاه شود.

این صحنه در هر جایی از جهان تکرار می‌شود اما تفاوت آن در ایران این است که به مانند بسیاری دیگران از ایرانیان، این اقدام، خلاف قوانین است.
فیس بوک در کنار تویتر، یوتیوب و شمار دیگری از سایت‌های اینترنتی در مدت زمان کوتاهی بعد از انتخاب محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور در ایران فیلتر شدند.

دولت ایران معتقد است که سایت‌های تعامل اجتماعی و مبادله عکس بخشی از جنگ نرم است که دشمنان ایران آن را به راه می‌اندازند.
این سایت‌ها وسیله‌ای مهم برای ارتباطات جبهه مخالف احمدی نژاد در ایران هستند همان گونه که در دو انقلاب تونس و مصر نیز علیه دولت به کار رفتند.

در ایران اگر کاربر اینترنت بخواهد از طریق خط عادی اینترنت وارد فیس بوک شود با صفحه‌ای که مجموعه‌ای از لینک‌ها را پیشنهاد می‌کند که به جای فیس بوک از آنها استفاده شود.
در ابتدای این سایت‌ها، سایت اینترنتی «قرآن» است.

این صفحه می‌گوید که سایت‌های فیلتر شده، سایت‌های خلاف قانون هستند و مقدسات اسلامی را نادیده می‌گیرند یا به مقامات مسئول اهانت می‌کنند. اما از نظر بسیاری از مردم ایران دور زدن و نادیده گرفتن نظارت دولت به راحتی روشن کردن کامپیوتر است.

هم اکنون در ایران می‌توان با پرداخت ۶۰ دلار در سال وارد شبکه مجازی کامپیوتری شد تا بتوان از محدودیت‌های دولتی و فیلترهای دولتی در اینترنت خارج شد.
یک کاربر جوان کامپیوتر که به عنوان مدیر فناوری اطلاعات در تهران فعالیت می‌کند و خواست نامش گفته نشود می‌گوید: فکر می‌کنم این شیوه از طریق مالزی پشتیبانی می‌شود.

البته شبکه مجازی، دیدن سایت‌های فیلتر شده را فراهم می‌کند اما کاربران را از نظارت احتمالی مصون نمی‌کند.
این جوان ادامه می‌دهد: نمی‌دانم شبکه مجازی من امن هست یا نه. چاره‌ای نیست جز اینکه از این شیوه استفاده کنم.

به رغم اینکه ایرانی‌ها با سختی زیادی در ورود به سایت‌های فیلتر شده روبرو نیستند ولی این به این معنی نیست که دولت ایران به جنگ نرم مهلت می‌دهد.
جنگ نرم تعبیری است که دولت ایران برای توصیف تبلیغات غربی استفاده می‌کند که هدف از آنها تضعیف نظام حکومت اسلامی در ایران است.

ابراهیم جباری یک فرمانده در سپاه انقلابی در ایران به خبرگزاری شبه رسمی فارس گفته است: «سپاه انقلابی موفق شده تا ارتش الکترونیکی ایجاد کند و امروز در سطح جهان، دومین ارتش الکترونیکی را داراست.»

چگونگی ضدحملات از طرف تهران در جنگ نرم، کاملا شفاف نیست اما بخش مهمی از آن نظارت و منع انتشار مطالب و در پیش گرفتن اقدامات جدی علیه افرادی است که مطالب غیرقابل قبول را منتشر می‌کنند.

براساس گزارشی که ماه گذشته در باره آزادی اینترنت در سطح جهانی منتشر شد موسسه فریدم هاوس گفت که ایران ۵۰ وبلاگ‌نویس را بازداشت کرد که ۱۲ نفر از آنها همچنان در بازداشت هستند.

در سپتامبر گذشته نیز حسین درخشان که لقب پدر وبلاگ نویسی ایران را دارد به دلیل «همکاری با کشورهای دشمن و انتشار تبلیغات و اهانت به شخصیت‌های دینی» به ۱۹ سال زندان محکوم شد.

علاوه بر فیلتر کردن سایت‌های اینترنتی و تهدید به انجام اقدامات قانونی، از جمله راه‌های آسان برای اعمال محدودیت در ورود به اینترنت، کند کردن سرعت آن به اندازه‌ای است که عملاً نتوان از اینترنت استفاده کرد.

با وجود اینکه مقامات ایرانی به این موضوع اعتراف نمی‌کنند اما ایرانی‌ها می‌گویند که این اتفاق بارها و بارها در مواقع حساس سیاسی تکرار می‌شود.

جوان کارشناس ایرانی اینترنت که در زمان تظاهرات‌های سال‌های قبل نتوانسته بود وارد اینترنت شود می‌گوید که همان زمان با شرکت ارائه کننده خدمات اینترنت تماس گرفت ولی این جواب را شنید که ماهی‌ها کابل‌های اینترنتی را در دریا مورد هدف قرار دادند!

وی افزود: همه ما خندیدیم. از آنها خواسته شده بود تا این موضوع را بگویند.

با این حال سرعت اینترنت در بهترین حالت هم در ایران، میزان بالایی نیست.
برای دریافت سرعت اینترنت بیشتر از ۱۲۸ میگابایت در ثانیه ایرانی‌ها می‌بایست نیاز حرفه‌ای خود را به این استفاده از این سرعت بالا در منزل ثابت کنند.
با این حال سرعت یک گیگابایت در ثانیه سرعت سریع و بالایی برای کاربران اینترنت در غرب به شمار نمی‌رود.

در همین حال دولت ایران اعلام کرده است که افزایش سرعت اینترنت را زمانی اجرایی می‌کند که شبکه اینترنت جایگزین را راه‌اندازی‌کند . شبکه جایگزینی که از نظر دینی مورد قبول باشد.

برخلاف کره شمالی و کوبا که استفاده از اینترنت بسیار محدود است در ایران، هر گونه اقدامی برای اینترنت در اقتصاد صنعتی روبه جلو و با وجود شمار زیادی از جوانان تحصیلکرده، غیرممکن است.

ایران با داشتن هشت میلیون و ۲۰۰ هزار کاربر اینترنتی در میان ۲۱۰ کشور جهان، در جایگاه ۳۶ قرار دارد.
کد مطلب: 18102
نام شما
آدرس ايميل شما


farshid
feedback
Iran, Islamic Republic of
یشتر از( ۱۲۸ میگابایت.). درست نیست 128کیلوبایت

(یک (گیگابایت) در ثانیه ).1 مگابایت
feedback
United States
در متن زیر اصلاح کنید :1- 128 کیلوبیت نه میگابیت 2-یک مگابیت نه گیگابایت
"رای دریافت سرعت اینترنت بیشتر از ۱۲۸ میگابایت در ثانیه ایرانی‌ها می‌بایست نیاز حرفه‌ای خود را به این استفاده از این سرعت بالا در منزل ثابت کنند.
با این حال سرعت یک گیگابایت در ثانیه سرعت سریع و بالایی برای کاربران اینترنت در غرب به شمار نمی‌رود."
مرتضی
feedback
Iran, Islamic Republic of
بی سواد ها!!
سید مهدی شاه امیریان
feedback
به نظر من دولت برای ممانعت از جنگ نرم و چیزهای دیگه مسیری رو که در پیش گرفته نه تنها تاثیر بسزایی نداره نتیجه برعکس هم داره.
من اهل سیاست نیستم چون اصولا مسیر من از سیاست جداست. خلاصه محبوبیت فیس بوک بین جوانان ما کم که نشده هیچ بلکه برای ارتباطات جوانان ما آدرس های صفحات یکدیگر در فیس بوک رو به هم دیگه میدن. قبلا هم توی پست های دیگه که یادم نیست اسمم رو ذکر کرده بودم گفته بودم که این روش ها اشتباه هست و نتیجه نمیدهد
همین امروز در کافی نت بودم دیدم کسی داشت برای خودش حساب کاربری در فیس بوک ایجاد میکرد! باید روش ها رو عوض کرد.
همچنین اضافه کنم که سرعت اینترنت در ایران با اینکه من 512 دارم زجر آور است در حالی که در کشورهای دیگر بین 2 تا 5 مگابیت در ثانیه میباشد و اگر اینترنت ملی بیاید و ما رو از اینترنت کنونی بخواهد دور کند من یکی نمیتونم تحمل کنم و به احتمال بسیار با سختی های بسیارش وطنم رو ترک خواهم کرد!
Aria
feedback
توی ایران بیشتراز یک مگابیت وجود نداره . توی متن اشتباه کردید . حتی اگر بعضی از شرکتها سرعت 2 مگابیت تبلیغ میکنن ولی درواقع به هیچ وجه سرعتی بیش از 512 نمیدن . توی خارج ممکنه حرف از گیگابیت باشه ولی درکشورخودمون متاسفانه کم سرعتترین ودرعین حال گرانترین اینترنت رو داریم .جوانان ما با خون دل گرانی رو تحمل میکنن ولی کیفیتش واقعا افتضاح است . تاکی باید قوانین رو کسانی بنویسن که فرق فاکس با چاپار رو نمیدانند؟!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام