۰
plusresetminus
يکشنبه ۵ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۲۷
آغاز مطالعات نسل چهارم موبایل درکشور

ایران در انتظار دو نسل جدید موبایل

ایران در انتظار دو نسل جدید موبایل

فاز مطالعاتی فناوری نسل چهارم که تلفنهای همراه را به رایانه های قابل حمل پرقدرت تبدیل می کند در کشور آغاز شده و این فناوری جدید به گفته مسئولان دو سال پس از اجرایی شدن نسل سوم موبایل در ایران عملیاتی می شود. 

سرعت انتقال داده ها امروزه یکی از مهمترین دغدغه های توسعه دهندگان فناوریهای موبایل است و گفته می شود که شبکه های جدید "نسل چهارم" با افزایش سرعت ۱۰ برابری اطلاعات نسبت به شبکه های فعلی می توانند تا حد بسیاری این دغدغه ها را کاهش دهند.

در کشور ما شبکه های تلفن همراه بر پایه نسل ۲ و ۲.۵ جی اس ام است که با ارتقای تکنولوژی، قادر به پشتیبانی از خدمات نسل ۲.۷۵ موسوم به EDGE نیز هستند. در همین حال قرار است کمتر از دو ماه آینده سیمکارتهایی با قابلیت نسل سوم وارد بازار شوند که امکان دسترسی همزمان به صدا و تصویر و جابجایی اطلاعات با سرعت بالا را برای مشترکان فراهم می کنند.

این در حالی است که هم اکنون فناوری نسل چهارم که امکان استفاده از اینترنت را در هر مکانی با سرعت بسیار بالا و از طریق گوشیهای موبایل ممکن می سازد در کشورهای مختلف جهان راه اندازی شده که به اعتقاد کارشناسان می تواند فرصتهای بزرگ و فضای وسیعی را برای رشد اقتصاد دیجیتالی کشورها ایجاد کنند.

نسل چهارم موبایل که بر پایه تکنولوژی LET خواهد بود موجب می شود اپراتورها پهنای باند با حداکثر سرعت را به تعداد بیشتری از کاربران و با نازل ترین قیمت عرضه کنند.

گفته می شود LTE می تواند سرعت پهنای باند را تا یک گیگابیت بر ثانیه عرضه کند و به کاربران این امکان را می دهد که از تمام سرویسهای آنلاین مثل تماشای تلویزیون با وضوح تصویر بالا و یا فیلم آنلاین نیز بهره ببرند.

آغاز فاز مطالعاتی نسل چهارم موبایل در کشور

معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص آخرین وضعیت بهره برداری از نسل های جدید شبکه موبایل در کشور با بیان اینکه در حال حاضر در انتظار ورود نسل سوم به بازار موبایل هستیم ، تاکید کرد: طبق قانون تا گذشت دو سال از زمان بهره برداری نسل سوم موبایل در کشور، نسل چهارم قابل پیاده سازی نخواهد بود.

لطف الله سبوحی از آغاز فاز مطالعاتی نسل چهارم موبایل در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خبر داد و گفت: در مرحله انتخاب مشاور برای انجام فاز مطالعاتی این فناوری جدید هستیم.

وی اضافه کرد: تا زمانی که نسل سوم موبایل در کشور پیاده سازی نشود صحبت از نسل چهارم موبایل موضوعیت ندارد و هم اکنون هیچ یک از اپراتورهای موبایل کشور مجوز ورود به عرصه این فناوری را ندارند.

سبوحی تاکید کرد که اپراتورسوم تلفن همراه – تامین تله کام - موظف به ارائه نسل سوم موبایل است و در پروانه فعالیت این اپراتور به نسل چهارم اشاره نشده است.

این در حالی است که مسئولان همراه اول که هم اکنون خدمات نسل ۲.۵ و ۲.۷۵ را در کشور ارائه می دهند چندی پیش اعلام کردند که برای ارتقای فناوری و کیفیت شبکه درصدد آماده سازی شبکه خود برای اجرای نسل چهارم موبایل در کشور هستند.

نسل چهارم موبایل از نگاه وزیر ارتباطات

رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در مورد ضرورت ارائه نسل چهارم موبایل در کشور و برنامه ریزی های وزارت ارتباطات در این زمینه گفت: تنها تفاوت نسل چهارم موبایل با شبکه نسل سوم در خدمات ارزش افزوده آن است به نحوی که خدمات با پهنای باند بیش از ۸۰ تا ۱۰۰ مگابیت در ثانیه ارائه می شود.

وی اضافه کرد: برداشتمان این است که در شرایط فعلی کشور، هنوز چنین خدمات ارزش افزوده ای از نظر محتوایی تعریف نشده است. در ضمن ما باید یک دوره ای نسل سوم موبایل را تجربه کنیم تا خدمات ارزش افزوده آن فرهنگسازی شود و مردم از آن استفاده کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: طبیعتا زمانی که این نیاز در جامعه به صورت مشخص احساس شود برای ارائه نسل چهارم موبایل در کشور هم اقدام خواهد شد.

در این میان کارشناسان معتقدند که با وجود ارائه سرویس اینترنت پرسرعت بی سیم (وایمکس) در کشور و نیز خدمات ارزش افزوده نسل ۵/۲ موبایل (GSM)، ایجاد شبکه نسل سوم هدر دادن منابع ملی و نوعی موازی کاری در این بخش است و تا راه اندازی این شبکه در ایران، ۳G تبدیل به نسل منسوخ شده موبایل می شود که هیچ گونه توجیهی برای اجرا نخواهد داشت.

البته برخی اخبار نیز از تصمیم اتحادیه جهانی مخابرات برای تعریف تکنولوژی LTE و وایمکس به عنوان پروتکل های نسل چهارم حکایت دارد که با این وجود به نظر می رسد تعریف پروژه جداگانه برای نسل چهارم موبایل در صورت وجود اپراتورهای وایمکس تلاشی بیهوده است.

انقلاب شبکه‌های نسل چهارم موبایل در دنیا

نسل سوم موبایل در کشور ما در حالی در آستانه ورود به بازار است و طبق وعده های مسئولان در دهه فجر امسال پیاده سازی و عملیاتی می شود که سال گذشته نخستین سرویس شبکه نسل چهارم موبایل جهان توسط اپراتور "تلیاسونرا " در سوئد و نروژ راه اندازی شده که به صورت تئوری می تواند اطلاعات را با سرعت بیش از ۱۷۰ مگابایت در ثانیه انتقال دهد. این سرعت ۲۲ بار از سرعت شبکه نسل سوم (۳G) بیشتر است و برای مثال می تواند از تلویزیون اچ دی با صفحه بزرگ پشتیبانی کند.

یکی از کنسرسیومهای بزرگی که در حال کار بر روی این انقلاب فناوری است "شبکه های نوکیا زیمنس" است که ارزیابیهای تحلیلگران آن نشان می دهد تا سال ۲۰۱۵ در حدود ۵ میلیارد نفر در تمام دنیا به شبکه نسل چهارم متصل خواهند شد.

هم اکنون شبکه موبایل نسل چهارم در آمریکا، ژاپن و برخی کشورهای اروپایی در دسترس قرار گرفته و پیش بینی شده از ابتدای سال ۲۰۱۱ نیز در کل اروپا، کانادا، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و ارمنستان عرضه شود. اتحادیه اروپا اعلام کرده که با سرمایه گذاری ۱۸ میلیون یورویی برای توسعه فناوری جدید نسل چهارم موبایل قصد دارد گامی بلند به سوی توسعه این فناوری تکامل یافته بردارد.

در این راستا، ZTE شرکت فروش تجهیزات جانبی رایانه نیز دو مودم سازگار با LTE تولید کرده که این مودم ها می توانند سرعت پهنای باند موبایل را به ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه برسانند.

کد مطلب: 16233
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام