۱
۰
plusresetminus
شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۸
سال فیلترینگ و خسارت:

۱۴۰۱ : خسارت‌بارترین سال تاریخ آی‌سی‌تی کشور

ایتنا - یک بررسی میدانی نشان می‌دهد دو کلمه «فیلترینگ» و «خسارت»، پرتکرارترین واژگان سال ۱۴۰۱ در حوزه فاوا و فضای مجازی بودند.
۱۴۰۱ : خسارت‌بارترین سال تاریخ آی‌سی‌تی کشور
 
علی شمیرانی - سالی که رو به پایان است رکورد خسارت‌بارترین سال تاریخ ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور را به نام خود ثبت کرد.

یک بررسی میدانی نشان می‌دهد دو کلمه «فیلترینگ» و «خسارت»، پرتکرارترین واژگان سال 1401 در حوزه فاوا و فضای مجازی بودند.
البته همانطور که در نیمه دوم سال جاری ذکر شد، میزان خسارات ذینفعان، کسب و کارها و مشاغل وابسته به اینترنت و فضای مجازی، با وجود اعداد و ارقام بزرگی که ذکر شد، همچنان غیرقابل محاسبه است و بخشی از خسارات به عدم‌النفع ناشی از برنامه‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایی باز می‌گردد که به علت شرایط اینترنت و ارتباطات کشور متوقف شد.
لذا اکنون در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که سقف خواسته‌های فعالان صنفی، رسیدن به شرایط اینترنت نیم‌بندِ 6ماه قبل است.

به شکل خلاصه از جمله مهم‌ترین رویدادهای مهم سال جاری عبارت بودند از خروج طرح صیانت از مجلس، هک گسترده و حملات سایبری به شهرداری، صنایع فولاد، نفت و سامانه‌ها و نهادهای مختلف، اختلال مکرر اینترنت، آغاز کابوس خسارات ناشی از فیلترینگ و کندی اینترنت، آغاز تحریم‌های سایبری، رونمایی از اینترنت ماهواره‌ای، اینترنت طبقاتی و....

همچنین از آنجا که برخی نشانه‌ها حکایت از حفظ وضع موجود دارد، احتمال آنکه شاهد رشد ارتباطات مخفی و موازی با شبکه ارتباطی کشور از طرق مختلف باشیم نیز رو به افزایش است؛ از توسعه ارتباطات ماهواره‌ای گرفته تا تقویت انواع روش‌های تونل زدن در اینترنت فعلی کشور.

لذا نباید این احتمال را به کل نادیده گرفت که همچون کشف خطوط لوله‌های قاچاق بنزین از کشور و تلاش کشورهای همسایه و دورتر برای خروج سرمایه‌های انسانی و مالی ایرانی‌ها به بهانه خرید ملک، ویزای کار و غیره، شاهد طمع اپراتورهای منطقه و چندملیتی ساکن در کشورهای همسایه برای گسترش پوشش و قاچاق اینترنت به کشور هم باشیم! 
چیزی شبیه به آنچه در مورد شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای رخ داد و حریم رسانه‌ای، صوتی و تصویری کشور به وضعیتی دچار شد که امروز شاهد آن هستیم.

از این رو بیم آن می‌رود که شبکه اینترنتِ مخفی یا سایه به عنوان طرحی که در خارج از کشور از آن سخن گفته می‌شود، به واقعیت نزدیک شود و در نتیجه همچون شبکه قاچاق کالا و سوخت در کشور، نوعی شبکه قاچاق اینترنت نیز شکل گرفته و به این ترتیب زمینه خروج بخش دیگری از اقتصاد کشور و تبدیل آن به اقتصاد زیرزمینی فراهم شود.

و در نهایت اینکه به نظر نمی‌رسد زمانی طولانی برای تجدید نظر در روش‌ فعلی مدیریت فضای مجازی باقی مانده باشد.(منبع:فناوران)
 

     در این باره بیشتر بخوانید:
     - تولید در گرداب فیلترینگ
     - ضربه فیلترینگ به زنان روستایی
     - فیلترینگ اینستاگرام آثار مخربی بر روی کسب و کارهای اینترنتی و کل اقتصاد دارد
     - فیلترینگ علیه زندگی عادی
     - فقط طبقه متوسط به بالا از فیلترینگ ضرر نمی‌كنند، مردم طبقات پایین هم عاصی شده‌اند


 
کد مطلب: 72215
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
«سالی که رو به پایان است رکورد خسارت‌بارترین سال تاریخ ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور را به نام خود ثبت کرد.»
این عزیزان و بزرگواران انگاری در این عالم نیستند ، مشکل فقط فیلترینگ چند شبکه اجتماعی نیست ، پیامک های رمز پویای بانکی ، مکالمات صوتی معمولی ، و در یک کلام تمامی آنچه ارتباطات نوین نامیده میشود ، عملا قابلیت آنچنانی ندارد ، دلیل هرچه هست علاوه بر خسارات مالی ، خسارات روحی ، معنوی و فرهنگی بسیار زیادی هم در پی داشته ، ارتباط صوتی معمولی یا برقرار نمی شود و یا پس از دشواری تکرار یا صوت نامفهوم است و یا در میانه مکالمه ، خودکار قطع ارتباط میشود ،و.... همه اینها فقط یک چیز را در ذهن کاربر تداعی می کند ، ناکارآمدی مدیران بزرگوار و ضعف علمی و تخصصی مسئولین مربوطه ، البته اگر درآمدهای اپراتورها را در نظر بگیرید ، از حداقل خدمات ، حداکثر درآمد را دارند ، و در نهایت با پیگیری ، همیشه از سوی این بزرگواران انکار است و انکار ، و فقط عیوب را از سوی کاربران می دانند ، عزیزان و بزرگواران ، این راه و رسم مدیریت نیست ، مشکلات با حرف و کلام و سخنرانی پشت میز نشینی حل نمی شود ، کار باید دست کاردان باشد ، گاه در پیگیری ها و تماس با افراد مسئول ، بلافاصله در یک مکالمه ساده می شود فهمید طرف مقابل حتی اصطلاحات پایه و ابتدایی مخابرات و ارتباطات را نمی داند ، چه رسد به اینکه امور فنی را اجرایی کند . در هر حال برادران و بزرگواران و عزیزان ، این راه و روش به جایی خواهد رسید که خسارات غیر قابل جبران خواهد شد. در دنیای امروز چه بخواهیم و چه نخواهیم ، ایستایی اقتصادی و فرهنگی هر جامعه ای به شدت وابسته به همین ارتباطات و تکنولوژی نوین است ، و به طبع هرآنچه مانع رشد این ارتباطات نوین باشد فقط می تواند معنای تمایل به فروپاشی جامعه محسوب شود که این خود خواسته همان دشمنان است ، که شاید برخی در لباس دوست مجری آن شده اند.البته امید که اینگونه نباشد. انشااله
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام