۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۱

سال آغاز رگولاتوری در حوزه رمزارزها

ایتنا - در دنیای نوآوری‌ها اغلب این‌گونه است که آنچه رخ می‌دهد، با آنچه ما انتظار داریم تفاوت دارد. این گفته درباره نوآوری‌‌ها در صنعت ارزهای دیجیتالی نیز صادق است.
سال آغاز رگولاتوری در حوزه رمزارزها
جوليان داست
سي نت


سال گذشته، برخی از عجیب‌‌ترین تیترهای خبرگزاری‌ها به تحولات بازار ارزهای دیجیتالی مربوط بود. طرفداران این ارزها آنها را فناوری دگرگون‌کننده توصیف می‌کردند که می‌تواند بازارهای بزرگ به وجود آورد و به کسانی که به حساب بانکی دسترسی ندارند، امکان تراکنش مالی بدهد. از سوی دیگر، منتقدان ارزهای دیجیتالی به مصرف بالای برق در استخراج و تراکنش‌های این ارزها و استفاده از آنها در فعالیت‌های غیرقانونی اشاره می‌کنند و به نظر می‌‌رسد نزدیک کردن دیدگاه‌های این دو گروه بسیار دشوار است.
فعالیت‌ها در بخش اعظم صنعت ارزهای دیجیتالی حاصل پیش‌‌بینی‌‌هایی است که درباره افزایش قیمت سکه‌ها مطرح است. اما واقعیت این است که میزان بالایی سرمایه از سوی سرمایه‌گذاران ریسک‌‌پذیر و نهادی، جوانان و... وارد این بازار شده است. همچنین نوآوری‌های فنی که همزمان با گسترش این بازار رخ داده واقعا می‌تواند شکل تعامل ما با پول را دگرگون کند.

در دنیای نوآوری‌ها اغلب این‌گونه است که آنچه رخ می‌دهد، با آنچه ما انتظار داریم تفاوت دارد. این گفته درباره نوآوری‌‌ها در صنعت ارزهای دیجیتالی نیز صادق است. ما با چند کارشناس درباره مسیر حرکت این صنعت در سال جدید میلادی صحبت کرده‌‌ایم و در ادامه به دیدگاه‌های آنها اشاره می‌کنیم.

نخستین پیش‌بینی این است که ارزهای دیجیتالی بیش از پیش فراگیر خواهند شد. مدتی است شرکت‌‌های بزرگ تلاش می‌کنند بفهمند چطور می‌توانند ارزهای دیجیتالی را در کسب و کار خود به کار گیرند. هر کس، از مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا مدیران فروشگاه‌های استارباکس در حال انجام اقداماتی هستند که می‌تواند بر نحوه استفاده ما از ارزهای دیجیتالی در سال جاری تاثیر بگذارد.
در تیتر رسانه‌ها معمولا آنچه مشاهده می‌کنیم، توییت‌‌های ایلان ماسک، خرید و فروش آثار گران‌قیمت هنری دیجیتالی، هک شدن حساب‌‌های کاربری سرمایه‌‌گذاران و معرفی کسانی است که یک‌شبه ثروتمند شده‌اند. اما تغییرات بزرگ‌تر و بنیادی، اغلب کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد.
یکی از کارشناسان می‌گوید: «امیدوارم در آینده بر موارد استفاده از ارزهای دیجیتالی تمرکز بیشتری بشود، یعنی به جای آنکه صرفا بر برخی موارد محدود استفاده تمرکز شود که جنجالی هستند، شاهد آن باشیم که به استفاده از این ارزها توجه شود. یعنی همان عاملی که ارزش واقعی به وجود می‌‌آورد. همچنین ضروری است درباره ایجاد دسترسی به خدمات مالی برای جمعیت‌هایی که اکنون این دسترسی را ندارند، بحث‌های بیشتری انجام شود.»

دومین پیش‌‌بینی این است که توکن‌های غیرقابل معاوضه فرصت‌‌های جدید مالکیت به وجود خواهند آورد و در فرصت‌های کنونی دگرگونی ایجاد خواهند کرد. «توکن‌های غیرقابل معاوضه» عبارتی است که بسیاری از ما سال گذشته آن را برای نخستین بار شنیدیم. این توکن‌ها روشی جدید برای تعیین مالکیت دارایی‌های دیجیتالی با استفاده از «دفتر کل بلاک‌چین»  هستند و هر روز بر موارد استفاده از آنها در دنیای هنر و... افزوده می‌شود، اما توکن‌های غیرقابل معاوضه، ظرفیت‌‌های بسیار بیشتری دارند. از این توکن‌ها همچنین برای خرید زمین‌های دیجیتالی در دنیای مجازی و تعیین مالکیت موزیک استفاده می‌شود.
برخی کارشناسان، آینده‌ای را می‌‌بینند که در آن توکن‌های غیرقابل معاوضه دسترسی به فروش‌های ویژه و محصولات اختصاصی را فراهم می‌کنند. اما آیا می‌توان از این توکن‌ها به عنوان بلیت کنسرت یا برای ورود به بازی‌های آنلاین استفاده کرد؟
می‌توان انتظار داشت این نوع امکان‌ها سال جاری میلادی فراهم شود. موارد استفاده توکن‌های غیر قابل معاوضه بی‌پایان است، زیرا از آنها می‌توان برای تعیین مالکیت هر دارایی منحصر به فرد استفاده کرد. بنیان‌گذار اپن سی می‌گوید: «ما از پیش شاهد استفاده از این توکن‌ها به عنوان بلیت مراسم‌‌های مختلف، عضویت در کلوپ‌ها و... هستیم.» برخی از بزرگ‌ترین نام‌های تجاری آمریکا از جمله نایکی در حال کار روی گسترده کردن موارد استفاده از این توکن‌ها هستند.
اما توکن‌های غیرقابل معاوضه‌ای که در محصولات مصرفی استفاده می‌شوند، صرفا قله کوه یخ هستند. آیا می‌توان از آنها برای اثبات هویت اشخاص استفاده کرد؟ یکی از تحلیلگران می‌گوید: «ما در حال حرکت به سمت توکن‌های قابل استفاده در ایجاد دسترسی یا مجوز هستیم. اخیرا در نیویورک مراسمی برگزار شد که افراد برای حضور در آن باید یک توکن غیرقابل معاوضه می‌‌خریدند. احتمال آنکه برای احراز هویت دیجیتالی از این توکن‌ها استفاده شود وجود دارد. صنعت ۸۵ میلیارد دلاری بازی‌های ویدئویی حوزه‌‌ای بسیار مستعد و پرسود برای استفاده از توکن‌های غیرقابل معاوضه است. برخی استودیوهای بزرگ از پیش در حال آزمایش استفاده از این توکن‌ها هستند. همچنین با توجه به گسترش سرمایه‌گذاری در متاورس، توکن‌های غیرقابل معاوضه می‌توانند به عنوان آجرهای دنیای دیجیتالی نسل بعد مورد استفاده قرار گیرند.»
متاورس یک دنیای عظیم سه‌بعدی دیجیتالی است که از سوی شرکت متا و دیگر غول‌های صنعت فناوری ارائه شده است. گیمرها از پیش به کالاهای دیجیتالی توجه نشان داده‌اند. بنابراین ظرفیت برای به کارگیری توکن‌های غیرقابل معاوضه بسیار عظیم است. از ۳ میلیارد نفر گیمر، تنها ۳ میلیون نفر از آنها از این توکن‌ها استفاده می‌کنند، در نتیجه آینده این توکن‌ها بسیار درخشان است.

سومین پیش‌‌بینی برای سال جدید میلادی، افزایش موارد و اندازه باج‌خواهی‌ها و هک‌هاست. سال پیش از ارزهای دیجیتالی برای تسهیل پرداخت میلیون‌ها دلار باج استفاده شد. علت این است که ارزهای دیجیتالی دارای ویژگی‌هایی هستند که آنها را برای جنایتکاران جذاب می‌کند. برای مثال، ردگیری تراکنش‌‌های این ارزها دشوار است، تراکنش‌ها فرامرزی هستند و هنگامی که پرداخت انجام می‌شود، لغو آن تقریبا محال است.
یکی از متخصصان فناوری می‌گوید: «سال جدید میلادی باید منتظر استفاده تعداد بیشتری از جنایتکاران از ارزهای دیجیتالی و امکان‌های مرتبط با این ارزها باشیم. زیرا این باور اشتباه وجود دارد که تراکنش‌‌ها به این ارزها کاملا بی‌نام است. ارزهای دیجیتالی به همان دلیل برای جنایتکارها جذاب هستند که برای دیگران، یعنی تراکنش‌‌های آنها فرامرزی، فوری و نقد است.»
متخصصان معتقدند در سال جدید میلادی، «خدمات مالی غیرمتمرکز»  که بخشی رو به رشد از صنعت ارزهای دیجیتالی است به هدفی جذاب برای جنایتکارها تبدیل می‌شود. این بخش شامل آن دسته از خدمات مالی است که مستقل از یک نهاد ناظر ارائه می‌شود و افراد به جای اتکا به یک بانک یا شبکه کارت اعتباری می‌توانند مستقیما با محصولات این بخش روی یک شبکه توزیع شده به هم متصل شوند. صنعت خدمات مالی غیرمتمرکز با آنکه نوپاست، اما به سرعت در حال گسترش است و ظرفیت بسیار بالایی دارد، به همین دلیل مورد توجه قرار گرفته و سرمایه‌‌گذاری در آن در حال افزایش است. بدین‌ترتیب خدمات یاد شده برای استفاده جنایتکارها جذاب است. آنها هم به عنوان یک هدف برای هک و هم به عنوان ابزاری برای پولشویی به این خدمات و فضا توجه دارند. از آنجا که پلتفرم‌‌های خدمات مالی غیرمتمرکز جدید هستند و استفاده از آنها در اقتصادهای توسعه‌یافته به سرعت در حال افزایش است این خدمات اهدافی آسان برای جنایتکاران با تجربه محسوب می‌شوند.

چهارمین پیش‌بینی، گسترش استیبل کوین‌هاست. یکی از علل خبرساز بودن بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی نوسان‌‌های بزرگ قیمت آنهاست. شما در عرض چند ساعت ممکن است به یک میلیونر تبدیل شوید یا بخش بزرگی از دارایی‌تان را از دست بدهید اما وضعیت استیبل کوین‌ها کاملا متفاوت است. ارزش این کوین‌ها به یک دارایی وابسته است، در نتیجه از نوسان قیمت‌ها به‌شدت کاسته می‌شود. استیبل کوین‌ها در تبدیل کردن ارزهای دیجیتالی به ابزاری که به راحتی می‌توان از آن برای تراکنش‌‌های معمول روزانه استفاده کرد، نقشی حیاتی بازی می‌کنند. یکی از کارشناسان می‌گوید: «مردم باید به تدریج به استیبل کوین‌ها، هم به عنوان ابزار پرداخت و هم به عنوان ارز دیجیتالی دلاری توجه کنند. سال پیش از این کوین‌ها در بسیاری از حوزه‌ها استفاده شد و سال جاری بر گستره استفاده از آنها افزوده می‌شود. انتقال دارایی‌‌ها به شکل کارآتر یکی از ارزش‌های اصلی استیبل کوین‌هاست و شاهد پذیرش آنها از سوی تعداد بیشتری از شرکت‌‌ها به عنوان ابزار پرداخت خواهیم بود.»

در نهایت پنجمین پیش‌‌بینی این است که سال جاری میلادی بر گستره مقررات برای صنعت ارزهای دیجیتالی افزوده خواهد شد. در آمریکا قانون‌گذاران به این نتیجه رسیده‌‌اند که ارزهای دیجیتالی موضوعی مهم است، اما هنوز درک کاملی از آن ندارند. ماه گذشته از مدیران شش شرکت فعال در حوزه ارزهای دیجیتالی خواسته شد در کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان در زمینه این صنعت توضیحاتی ارائه کنند. سال جاری بحث‌ها درباره این صنعت، موارد استفاده از آن و ریسک‌هایی که در‌بر دارد، افزوده می‌شود و قانون‌گذاری برای این صنعت آغاز خواهد شد. سال جاری سال تحولات بزرگ در صنعت دارایی‌های دیجیتالی است. برخی از این تحولات به شکلی خواهند بود که ما انتظار آن را نداریم. اما درباره یک چیز هیچ تردیدی وجود ندارد و آن این است که دارایی‌های یاد شده بخشی از آینده ما خواهند بود.
(دنیای اقتصاد)
 
کد مطلب: 67303
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام