۰
plusresetminus
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۹

دلمان برای تلکام بسوزد یا نه؟

ایتنا - چرا وزارت ارتباطات به یکباره و در این زمان محدود مانده به برگزاری تصمیم به عدم حمایت گرفته است و این تصمیم چرا چراغ خاموش و بدون ارایه اطلاعیه‌ای رسمی صورت گرفته است؟
دلمان برای تلکام بسوزد یا نه؟
علی شمیرانی -  نمایشگاه صنایع مخابراتی و اطلاع‌رسانی کشور موسوم به تلکام، در آستانه بیستمین سال برگزاری خود و در حالیکه کمتر از 2 هفته به برگزاری آن مانده بود، با تحریم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مواجه شد.

در نتیجه اپراتورهای بزرگ و اصلی که بیشترین حجم این نمایشگاه را به خود اختصاص می‌دادند، در اقدامی که از آن با توصیه یا دستور وزیر ارتباطات نام برده می‌شود، از حضور در تلکام انصراف دادند و شنیده‌ها حکایت از آن دارد که این نمایشگاه احتمالا تنها با 3 سالن برگزار خواهد شد.
به این ترتیب یکی از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌های تخصصی در حوزه فاوای کشور، احتمالا یک گام به تعطیلی نزدیک شد.

درباره این اتفاق می‌توان مطالب متعددی را در قالب گزارش، مصاحبه و مقاله به رشته تحریر درآورد، اما چنین اتفاقی نه از سمت رسانه‌ها، نه از سمت غرفه‌داران، نه از سمت بازدیدکنندگان و یا وزارت ارتباطات و نه از سوی نهادهای صنفی مرتبط که 20 سال است در این تلکام شرکت می‌کنند و نه حتی از سوی مجری، رخ نداد.
همین عدم واکنش خود به اندازه کافی معنا دار است و سکوت هم نوعی پاسخ است.

اما اگر بخواهیم همین سکوت و بی‌تفاوتی در قبال به تعطیلی کشاندن تلکام را تحلیل کنیم، موضوعات زیادی را می‌توان یافت و نوشت که درباره همین موضوع هم جای تامل است و شاید نیازی به این کار نباشد، لذا به مواردی کوتاه بسنده می‌شود.

از سمت وزارت ارتباطات که روی این نمایشگاه دست گذاشته این پرسش‌ها مطرح است که چرا به یکباره و در این زمان محدود مانده به برگزاری تصمیم به عدم حمایت گرفته است و این تصمیم چرا چراغ خاموش و بدون ارایه اطلاعیه‌ای رسمی صورت گرفته است؟

از سمت شرکت‌کنندگان بزرگ این نمایشگاه یعنی اپراتورهای اصلی کشور نیز این سوال مطرح است که مگر با تعارف و رودربایستی در این نمایشگاه شرکت می‌کردند و حضور در نمایشگاه هیچ صرفه و بازگشتی برای آنها نداشته که حالا که مجالی برای کنارکشیدن فراهم شده، به سرعت و به راحتی با این تصمیم کنار آمده‌اند؟

اما از سمت دیگر ماجرا یعنی شرکت مجری گفتنی‌ها به مراتب بیشتر است.
از برخی واقعیات در مورد تلکام نمی‌توان گذشت و یکی از آنها ابتدایی‌ترین و سنتی‌ترین شکل برگزاری این نمایشگاه فناورانه بود.

در این مورد تنها به ذکر یک نمونه اکتفا می‌شود.
در سال‌های برگزاری تلکام، مجری، حتی زحمت ارسال یک خبر پیرامون آغاز این نمایشگاه و یک خبر درباره پایان این نمایشگاه را هم به خود نمی‌داد! خبری هم از هیچ نوآوری و اخبار پیرامون این نمایشگاه نبود و تنها اقدامی که می‌شد و البته آن هم چاره‌ای نداشت!، ثبت‌نام از متقاضیان شرکت در نمایشگاه و فروش غرفه به آنها بود.

حال آنکه قل دیگر این نمایشگاه، یعنی الکامپ که از نظر محتوا و شرکت‌کنندگان شباهت زیادی به تلکام دارد، اوضاع قابل قیاس نیست و هر سال و با الگوگیری از نمایشگاه‌های خارجی و دریافت پیشنهادات و انتقادات، تلاش می‌شود تا تغییرات و نوآوری‌هایی در این نمایشگاه ایجاد شود.

به هر حال فعلا که خود مجری نمایشگاه، حتی یک اطلاعیه هم منتشر نکرده و البته بعید است فهرست رسانه‌ها را هم برای ارسال اطلاعیه داشته باشد! (فناوران)
 
کد مطلب: 58208
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام