کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

«تلکام» همچنان آرام و تنها

4 مهر 1395 ساعت 12:32

ایتنا- تلکام، برعکس همزاد الکامپی‌اش، معمولا بدون حاشیه شروع می‌شود، و بدون حاشیه نیز پایان می‌یابد! این حُسن است یا عیب؟!




هفدهمین دوره نمایشگاه صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی موسوم به «ایران‌تلکام ۲۰۱۶» به همان سبک و سیاق سنوات گذشته، یعنی بدون حاشیه‌های مرسوم و به دور از دخالت‌ها و حمایت‌های دولتی آغاز به کار کرد.


نمی‌دانیم این تنهایی، تودار بودن و آرامی نمایشگاه تلکام را باید خصیصه‌های مثبت دانست یا نه؟ این نمایشگاه مثل هر سال در سایه اطلاع‌رسانی چند اپراتور فعال و شناخته‌شده کشور به شکلی کاملا سنتی افتتاح شده و به کار خود پایان می‌دهد.

این در حالیست که بر خلاف تلکام، قُل بزرگ‌تر آن یعنی الکامپ از مدت‌ها قبل با حواشی زیادی کار خود را آغاز می‌کند و شاهد اظهار نظر و گاه کشمکش علنی و پنهان دولتمردان هستیم که از انتخاب مجری گرفته تا دعوت به حضور دولتی‌ها و گاه تحریم‌ حضور ایشان و سایر جزییات را در بر می‌گیرد.

اگرچه تلکام از نظر وسعت و حواشی به مراتب کوچک‌تر از الکامپ است، اما این نمایشگاه میزبان فعالان صنعت ارتباطات کشور است که به تنهایی گردش مالی بالغ بر ۸۰ درصدی صنعت ICT ایران را به خود اختصاص داده‌اند و شاید چندان گزاف نباشد که بیش از ۸۰ درصد اشتغال در این صنعت نیز فعلا به همین بخش مربوط می‌شود.

با این وجود اما تلکام بر خلاف الکامپ چندان مورد توجه دولتمردان نیست. برای مثال همین چند روز قبل بود که همایش ایران‌کانکت ۲۰۱۶ (فارغ از حواشی‌اش) در تهران و با همکاری وزارت ارتباطات و شرکت زیرساخت برگزار شد.

این در حالیست که اگر چند روز زمان برگزاری این همایش به تعویق افتاده و همزمان با نمایشگاه تلکام برگزار می‌شد، فرصت بازدید و گفتگوی مستقیم و چند روزه میهمانان خارجی این همایش از بازیگران و دستاوردهای صنعت ارتباطات ایران نیز فراهم شده و شاید از این رهگذر امکان مشارکت‌هایی هم فراهم می‌شد.

از این رو اگرچه هر از گاهی زمزمه ادغام تلکام با الکامپ مطرح می‌شود و در سال‌های گذشته گاه این اتفاق رخ داده و گاه نیز در حد اظهار نظر باقی می‌ماند، اما با توجه به تحولات سریع و گسترده در صنعت ارتباطات کشور و فضای مجازی، به نظر می‌رسد تلکام پتانسیل بالایی برای جذب بازیگران جدید و جوانی را دارد که در جستجوی سرمایه‌هایی هستند که در صنعت ارتباطات کشور متمرکز شده است.

منبع: عصر ارتباط


کد مطلب: 45579

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/note/45579/تلکام-همچنان-آرام-تنها

ايتنا
  https://www.itna.ir