کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دردسرهای تلگرام برای مراکز اورژانس و ...

وقتی شبکه‌های موبایلی جان افراد را به خطر می‌اندازند

خبرگزاری ايسنا , 19 تير 1395 ساعت 11:58

ایتنا- باعث تاسف است! برخی کاربران برای نشان دادن خلاقیت‌ها، فایل‌های صوتی خود را از مزاحمت‌های تلفنی برای فوریت‌های پزشکی و آتشنشانی، در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند!




مزاحمت‌های تلفنی متعدد برای مراکز خدماتی به منظور ضبط فایل‌های صوتی طنز طی سال‌های اخیر مشکلات متعددی برای مراکز حساس ایجاد کرده است.


به گزارش ایتنا از ایسنا، مزاحمت‌های تلفنی بحث تازه‌ای نبوده و طی سال‌های گذشته همواره چنین مشکلی وجود داشته اما اکنون با گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی موبایلی و امکانی که این شبکه‌های برای انتقال فایل‌های صوتی و تصویری فراهم می‌کنند این مزاحمت‌ها وارد فاز تازه‌ای شده است.

طی هفته‌های گذشته در اخبار اینگونه عنوان شد که یک شهروند شیرازی با ۲۲۷ بار تماس با سامانه ۱۲۵، رکورد مزاحمت تلفنی برای آتش‌نشانی را شکسته و از ساعت پنج و دو دقیقه روز پنجم تیرماه تا ساعت ۱۷ و ۵۵ دقیقه روز ششم تیرماه، مدام با سامانه ۱۲۵ تماس می‌گرفته است. اما این اولین باری نیست که مزاحمت با این مراکز رسانه‌ای می‌شود چرا که در سال‌های گذشته نیز اخبار متعددی در این خصوص منتشر شده است.

آمارها گویای آن است که در سال ۱۳۹۲ و تنها در زمینه تلفن ثابت در تهران بیش از ۵۰۰۰ مورد مزاحمت تلفنی وجود داشته است، رقم بالایی که احتمالا در تلفن های همراه تا چند برابر بیشتر بوده است.

به عنوان مثال زمانی رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی مازندران اینگونه اعلام کرده بود که حداقل در این استان ۷۰ درصد تلفن‌های ۱۱۵ مزاحمت‌های تلفنی است که این کار مانع به موقع رسیدن اورژانس به محل حادثه می‌شود.

رئیس ستاد فرماندهی ۱۲۵ نیز در آن دوره تاکید کرده بود که سازمان خدمات ایمنی شهر تهران نیز همانند اورژانس با معضل مزاحمان تلفنی روبروست و روزانه در حالی با این مرکز ۵۰۰۰ تماس گرفته می‌شود که تنها دو درصد از تماس‌ها عملیاتی می شود و ۹۸ درصد از تماس‌های تلفنی غیرمرتبط با فعالیت‌های آتش نشانی است.

حتی زمانی وزیر ارتباطات نیز در نشستی خبری در این حوزه مورد سئوال قرار گرفته و اینگونه عنوان کرد که خود من نیز شماره‌ای را از ۲۰ سال پیش تاکنون دارم اما با این وجود گاهی مزاحمت‌هایی دارم؛ به عبارت دیگر مزاحمت‌های تلفنی برای من هم وجود دارد اما آنچه برای پیگیری ثبت می‌شود رقم بالایی نیست هرچند که در کل میزان مزاحمت‌ها زیاد است.

مدیر روابط عمومی اورژانس تهران نیز زمانی متذکر شده بود: با بررسی سوابق، مشخص شد که فردی در طول یک سال ۷۰۰۰ مرتبه با اورژانس تهران تماس گرفته و با ارائه گزارش‌های کذب، قصد ایجاد مزاحمت برای مرکز فوریت‌های پزشکی را داشته است.

وی در ادامه به تماس‌های مکرر جوانی بی‌خانمان اشاره کرده و گفته بود: این فرد که بیش از ۸ سال است با تماس‌های مکرر خود به اورژانس باعث مزاحمت می‌شد، هر بار در یکی از نقاط شهر به خصوص در محلات شمالی تهران، به گونه‌ای وانمود می‌کند که دچار تشنج شده و از مردم طلب کمک می‌کند و تکنیسین‌های اورژانس نیز پس از حضور در صحنه حادثه متوجه می‌شوند که این بیمار فردی نیست جز جوان بی‌خانمانی که مدتی است این روند را در پیش گرفته است.

مدیر وقت روابط عمومی وقت اورژانس تهران در تشریح خاص‌ترین مزاحمان تلفنی مرکز ۱۱۵ به تماس مکرر پیرزنی ۸۰ ساله اشاره کرده و گفته بود: این پیرزن در هر تماس عنوان می‌کرد که دچار افت فشار خون و دیگر مشکلات کهنسالی شده است اما هنگامی که تکنیسین‌های اورژانس برای بررسی وضعیت جسمانی او به منزلش مراجعه می‌کردند، به دلیل کمبود محبت، با تکنیسین‌های اورژانس صحبت می‌کرد تا از تنهایی دربیاید.

اما در کنار تمام این موارد سال گذشته مدیرکل خدمات مخابراتی استان تهران از معضل دیگری یاد کرده و متذکر شد: از ابتدای امسال میزان مزاحمت‌های ۱۱۸ افزایش یافته و در این میان مزاحمان سعی دارند از طریق تماس با این مرکز فایل‌های صوتی برای انتشار در نرم‌افزارهای موبایلی (وایبر و تلگرام و...) تهیه کنند.

وی در این باره گفت: روزانه به‌طور متوسط ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تماس از سوی اپراتورهای ۱۱۸ پاسخگویی می‌شود، اما به‌طور معمول حدود ۲.۵ تا ۵ درصد تماس‌های این مرکز به مزاحمان تلفنی مربوط می‌شود که در سال جاری میزان این مزاحمت‌ها افزایش یافته است.

عباس ابوالقاسمی آزاد همچنین عنوان کرد: ما به اپراتورهای خود دستور داده‌ایم که در هر صورت اجازه پاسخگویی به مزاحمان تلفنی را ندارند و در این موارد تنها باید تلفن خود را قطع کنند با این وجود گاهی در برخی موارد مزاحمان از چنان الفاظ و ادبیاتی استفاده می‌کنند که ممکن است پاسخی به آنها داده شود و در نهایت این افراد فایل ضبط شده این مکالمات را از طریق نرم‌افزارهای موبایلی منتشر می‌کنند.

وی در پاسخ به این مطلب که «یعنی فایل‌های طنزی که به نام تماس با ۱۱۸ در فضای مجازی و گوشی‌های تلفن همراه منتشر می‌شود واقعی هستند؟»، توضیح داد: در بسیاری موارد این فایل‌ها از سوی خود افراد ضبط شده و به نام تماس با ۱۱۸ پخش می‌شود، اما به هرحال در برخی موارد اندک هم ممکن است مزاحمان صوت اپراتورها را ضبط و پخش کنند. البته با توجه به این‌که مکالمات ۱۱۸ امکان پیگیری و شنود دارد ما در نهایت این موارد را بررسی می‌کنیم تا صحت و سقم آنها مشخص شود.

آزاد در پایان با تاکید بر این‌که با این وجود میزان مزاحمت‌های ۱۱۸ طی ماه‌های اخیر افزایش داشته، عنوان کرد: از میان ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تماس روزانه حدود ۹ هزار تماس حالت مزاحمت دارد که در این میان گاهی از رکیک‌ترین کلمات برای صحبت با اپراتورها استفاده می‌شود.


کد مطلب: 44049

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/note/44049/وقتی-شبکه-های-موبایلی-جان-افراد-خطر-می-اندازند

ايتنا
  https://www.itna.ir