کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ایرانسل باید پاسخ بدهد

12 تير 1395 ساعت 22:40

ایتنا - گفته می‌شود سه سال از درز این اطلاعات گذشته است. در این مدت ایرانسل برای اینکه از انتشار اطلاعات این سیم‌کارت‌ها جلوگیری کند، چه اقداماتی انجام داده و چرا این اقدامات موفق نبوده است؟




علی اصلان شهلا - روزی نیست که پلیس فتا خبر از یک کلاهبرداری پیامکی، تلفنی یا تلگرامی ندهد. بسیاری از این کلاهبرداری‌ها بدون داشتن کوچک‌ترین اطلاعات و تنها با استفاده از چند ترفند و سادگی مخاطب اتفاق می‌افتد.

حالا با انتشار اطلاعات صاحبان ۲۰ میلیون سیم‌کارت ایرانسل توسط یک روبات تلگرامی، دور از ذهن نیست که کلاهبرداران سریعا به جمع‌آوری اطلاعات از روی این روبات پرداخته تا در آینده با استفاده از این اطلاعات به کلاهبرداری‌های ساده‌تر و شاید بزرگ‌تر روی آورند.
بنابراین حداقل لازم است صاحبان سیم‌کارت‌های هک شده در جریان درز اطلاعاتشان قرار گیرند و از پیامدهای احتمالی درز این اطلاعات آگاه شوند.

قاعدتا مسوولیت اصلی این کار در درجه اول با اپراتوری است که این اتفاق در شبکه‌اش رخ داد. به همین جهت ایرانسل می‌بایست در کنار پذیرش مسوولیت، عذرخواهی و برکناری افراد خاطی، به اطلاع‌رسانی سریع در این حوزه بپردازد.

نکته دیگر اینکه باید مشخص شود در صورت سوءاستفاده از این اطلاعات، مسوولیت حقوقی با چه کسی است؟! آیا مردم حق شکایت از اپراتور را دارند و خسارت در این باره چگونه باید محاسبه شود؟
گفته می‌شود سه سال از درز این اطلاعات گذشته است. در این مدت ایرانسل برای اینکه از انتشار اطلاعات این سیم‌کارت‌ها جلوگیری کند، چه اقداماتی انجام داده و چرا این اقدامات موفق نبوده است؟

به یاد داریم که در طرح سیم‌کارت‌های بی‌هویت هم گفته می‌شد ایرانسل با اختلاف زیاد نسبت به اپراتورهای دیگر پیشتاز بود! در موضوع سرویس‌های ارزش افزوده ناخواسته هم بالغ بر ۹۰ درصد سرویس‌های لغوشده به این اپراتور تعلق داشت. پرونده بورسی شدن ایرانسل و در نتیجه ایجاد شفافیت در عملکرد این اپراتور هم هنوز باز بوده و به نتیجه نرسیده است.
شاید زمان آن فرا رسیده که دومین اپراتور بزرگ کشور توضیح دهد که چرا با چنین مشکلات جدی و ساختاری روبه روست؟
 
(منبع: فناوران اطلاعات)
 


کد مطلب: 43913

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/note/43913/ایرانسل-باید-پاسخ-بدهد

ايتنا
  https://www.itna.ir