کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بهای اینترنت در ایران: ۱۰۰ برابر سود و ۱۵ درصد تخفیف

4 ارديبهشت 1395 ساعت 11:26

ایتنا - مدیر عامل اپراتور نخست کشور که میلیون‌ها کاربر اینترنت را تحت پوشش خود دارد، به طور تقریبی هزینه‌های تامین پهنای باند در ایران را ۱۰۰ برابر دنیا دانست.




علی شمیرانی - به همین سرعت ۴ روز از دومین ماه سال ۹۵ نیز گذر کرد و آنطور که وزیر ارتباطات وعده داد، قرار است همین روزها قیمت اینترنت کشور (احتمالا برای مصرف‌کنندگان) حداقل تا ۱۵ درصد کاهش یابد.

اگرچه این رقم چندان بزرگ نبوده و هنوز معلوم نیست که بر اساس تجربیات مشابه سال‌های گذشته، چطور به دست مصرف‌کننده خواهد رسید. اما در حالیکه قصد داشته و داریم که ممنون و خوش‌بین باشیم، به ناگاه مدیر عامل اپراتور نخست کشور که میلیون‌ها کاربر اینترنت را تحت پوشش خود دارد، به طور تقریبی هزینه‌های تامین پهنای باند در ایران را ۱۰۰ برابر دنیا دانسته و می‌گوید: «لازم است این تعرفه‌ها اصلاح شود و ما مصریم که در شرایط تعاملی با وزارت ارتباطات و اپراتورهای دیگر شرایط به گونه‌ای باشد که در این بخش اوضاع بهتری شود.»

از آنطرف رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران نیز روی گرانی اینترنت در ایران دست گذاشته و گفته است: «پهنای باندی که امروز در ایران می‌خریم بسیار گران‌تر از پهنای باندی است که در دیگر کشورها عرضه می‌شود. لذا از دولت می‌خواهیم که انحصار واردات پهنای باند به کشور را بشکند.»

همه می‌دانند منظور از قیمت ۱۰۰ برابری اینترنت و موضوع انحصار چیست و از کجا سرچشمه می‌گیرد. ماجرا به این شکل است که واردات و قیمت‌گذاری روی پهنای باند ایران در انحصار دولت و مشخصا وزارت ارتباطات است.

این را هم می‌دانیم که در توجیه شکست این انحصار دولتی، به مسایل امنیتی اشاره می‌شود و شرکت زیرساخت هم به همین جنس دلایل، از زیر تیغ اصل ۴۴ بیرون رفت و حاکمیتی باقی ماند. اما دست بردن در نرخ تمام شده واردات پهنای باند، دیگر مساله اقتصادی است و به منزله کاهش سود و درآمد دولت از این محل محسوب می‌شود که با توجه به شرایط کنونی، این درآمدی نیست که به راحتی دولت از آن چشم‌پوشی کند.

به هر حال معلوم نیست فاصله ۱۵ درصد وعده تخفیف با قیمت تمام شده ۱۰۰ برابری اینترنت کشور را، چگونه می‌توان تفسیر کرد. اما در روال معمول جهانی، هزینه‌های اینترنت در سبد خانوار اصولا دغدغه و محل بحث نبوده و حالا سخن از اینترنت رایگان هم مطرح هست. کسی چه می‌داند شاید همچون کانال‌های ماهواره‌ای که آنقدر در داخل تعلل کردیم که اول بخش زیادی از مردم به سمت آن رفته و حالا هم خبر خروج بازیگران و کارگردانان می‌رسد، در مورد اینترنت هم، خارجی‌ها پا پیش گذاشته و روزی اینترنت رایگان در اختیارمان گذاشتند.
 
منبع: فناوران اطلاعات
 


کد مطلب: 42486

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/note/42486/بهای-اینترنت-ایران-۱۰۰-برابر-سود-۱۵-درصد-تخفیف

ايتنا
  https://www.itna.ir