کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

به مناسبت درگذشت خالق ایمیل و ناجی علامت «@» ری تاملینسون

17 اسفند 1394 ساعت 11:11

ایتنا- میراث به‌جای مانده از تامیلسون فقید، علامت "@" است که یکی از اصلی‌ترین اعضای دنیای بزرگ اینترنت محسوب می‌شود!




یکی از اسطوره‌های دنیای رایانه، اکنون از میان ما رفته است. ری تاملینسون که وی را ناجی علامت @ و خالق ایمیل می‌شناسند، روز شنبه بر اثر آنچه احتمالاً سکته قلبی بوده است، در ۷۴ سالگی از دنیا رفت تا اکنون یاد و خاطره اولین ایمیلی که توسط وی در سال ۱۹۷۱ ارسال شد در میان ما بماند.


به گزارش ایتنا از تابناک، تاملینسون برنامه‌نویس آمریکایی در سال ۱۹۷۱ و در زمانی که به عنوان یک مهندس در شرکت تحقیقاتی و توسعه‌ای Bolt در ماساچوست فعالیت می‌کرد، با استفاده از سیستم ARPANET که جد اینترنت بوده است، اقدام به ارسال یک پیام میان دو رایانه کرد.

وی را ناجی علامت @ از یک انقراض اساسی نیز می‌شناسند، زیرا سیستم آدرس وی برای ارسال پیام‌ها از طریق ایمیل از این علامت برای جدا کردن نام کاربری از دامنه میزبان استفاده می‌کرد و می‌کند.

قبل از آن علامت‌های نمادین مانند @ بیش از همه در حسابداری مورد استفاده بودند. پیام الکترونیک و علامت @ در کنار مغز متفکر تاملینسون پدیده‌ای مدرن به نام ایمیل را به دنیای ما آورد.

«ریموند ساموئل تاملینسون» متولد ۲۳ آوریل سال ۱۹۴۱ در شهر نیویورک به دنیا آمد؛ اما خانواده وی بعد از تولدش به حومه شهر نیویورک نقل‌ مکان کردند. وی تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه Broadalbin به پایان رساند و پس از آن به مؤسسه پلی‌تکنیک Rensselaer پیوست و در سال ۱۹۶۳ با مدرک مهندسی الکترونیک از این کالج فارغ‌التحصیل شد.




بعد از آن به انستیتو تکنولوژی ماساچوست وارد شد تا تخصص خود در حوزه الکترونیک را در این مؤسسه کامل کند و بعد از خارج شدن از MIT در سال ۱۹۶۷ وارد Bolt شد. در اینجا بود که تلاش‌های فراوانی در راستای تکمیل و راه‌اندازی پروژه ARPANET به عنوان جد بزرگ اینترنت و در درون سیستم‌عامل TENEX کرد و حتی اقدام به نوشتن یک برنامه برای انتقال فایل‌ها از طریق این سیستم نیز نمود.

در همین زمان بود که وی برنامه‌ای برای ارسال پیام میان دو رایانه بر روی سیستم TENEX فرستاد و بعد‌ها این برنامه به‌گونه‌ای توسعه یافت که قادر بود پیام‌ها را میان هر رایانه‌ای ردوبدل کند. اولین ایمیل تاریخ در اینجا فرستاده شد.

این نخستین ایمیل تاریخ یک نمونه متن آزمایشی بود و جالب آن‌که این متن هیچ معنی خاصی نداشت و مجموعه‌ای از کاراکترهای اتفاقی بود که خود تاملینسون بعد‌ها گفت، اساساً فراموش کرده که چه بوده است!

اما افتخارات تاملینسون تنها به این مورد ختم نمی‌شود. وی در سال ۲۰۰۰ جایزه جورج سیبیتز از موزه رایانه آمریکا را دریافت کرد. در ۲۰۰۱ موفق به دریافت جایزه Webby از سوی آکادمی بین‌المللی هنر و علوم دیجیتال شد.

در ۲۰۰۲ مجله دیسکاور جایزه نبوغ خود را به وی اختصاص داد. در ۲۰۰۹ جایزه شاهزاده اتریش را برای تحقیقات علمی و فنی دریافت کرد و در سال ۲۰۱۱ نام وی چهارمین نام در میان فهرست ۱۵۰ محقق و مخترع برجسته MIT بود. سرانجام نیز در سال ۲۰۱۲ انجمن جهانی اینترنت نام وی را برای همیشه در تالار افتخارات اینترنت درج کرد.

اکنون متأسفانه این مخترع بزرگ و پدر ایمیل درگذشته است. اما بر خلاف اولین ایمیل تاریخ که توسط خود وی فرستاده شد و از یاد وی رفت، شخص تاملینسون هیچ‌گاه از یاد‌ها نخواهد رفت.

منبع: تابناک


کد مطلب: 41748

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/note/41748/مناسبت-درگذشت-خالق-ایمیل-ناجی-علامت-ری-تاملینسون

ايتنا
  https://www.itna.ir