۰
plusresetminus
دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۹

جهان‌های موازی در دنیای مجازی

ایتنا - به یکباره خبر می‌رسد که با پایان فلان جشنواره، برترین شرکت‌های اینترنتی کشور انتخاب شدند. حال آنکه کل جشنواره و داوران و برترین‌ها و رسانه‌های منتشر کننده خبر، همه به یک جا متصل هستند!


علی شمیرانی - آیا نسخه دومی از شما یعنی یک رونوشت از خود شما وجود دارد که همین الان مشغول خواندن این مطلب باشد؟ اگر جوابتان مثبت است، شاید در این لحظه او تصمیم بگیرد این مقاله را تا همین جا رها کند، در حالی که شما به خواندن مقاله تا انتها ادامه خواهید داد.

بحث‌هایی مشابه آنچه در بالا آمد را در واقع مقدمه فرضیه جهان‌ها یا دنیاهای موازی می‌نامند. فارغ از امکان اثبات یا عدم اثبات جهان‌های موازی، این که از الگوی مذکور می‌توان واقعا برای ساخت نمونه‌های مشابه هر چیزی استفاده کرد، امری بدیهی و امکان‌پذیر است.

اما چه کسانی و چرا باید یک جهان موازی بسازند.
فرض کنید در دنیا جشنواره‌ها و رویدادهایی همه ساله برگزار می‌شوند که به شکلی کاملا جهت‌دار در حال حذف صداهای مخالف و ترویج الگویی تجاری، غیرواقعی یا حتی ضدانسانی هستند. در چنین مواقعی تلاش می‌شود تا بستر و فضایی مشابه با چنین فضایی ایجاد شود تا به مقابله با فضای مذکور بپردازد، که اتفاق مثبتی محسوب شده و در این خصوص موارد زیادی را در دنیا می‌توان یافت.

ولی گاهی موضوع به این شکل نبوده و برخی تلاش می‌کنند جهانی موازی با واقعیت‌ها ایجاد کنند تا به کمک آن اهداف دروغین خود را پیش ببرند.

به شکل شفاف این روزها یک اکوسیستم موازی با حوزه ICT در حال ساخت و شکل‌گیری است که نمونه مشابه همه چیز را درون خود دارد.
این اکوسیستم که از سوی افراد ناشناخته‌ای در حال پیشبرد است، درون خود رسانه‌ها، جشنواره‌ها، انجمن‌ها و کسب و کارهایی را ساخته است که به شکل موازی با دنیای واقعی در فضای مجازی در حال پیشرفت است.

برای مثال اخیرا از اخباری که گردانندگان این اکوسیستم از طریق رسانه‌ها و رابطان خبری خود منتشر می‌کنند، ‌آمده یک هیات خارجی برای سرمایه‌گذاری در حوزه ICT ایران به بحث و تبادل نظر با ایشان پرداخته‌اند. حال آنکه در هیچ رسانه رسمی و نهادهای متولی خبری در خصوص هیات خارجی و زمان ورود و خروج آنها یافت نمی‌شود.

یا به یکباره خبر می‌رسد که با پایان فلان جشنواره، برترین شرکت‌های اینترنتی کشور انتخاب شدند. حال آنکه کل جشنواره و داوران و برترین‌ها و رسانه‌های منتشر کننده خبر، همه به یک جا متصل هستند!

یا خبر می‌رسد می‌رسد بهمان همایش با حضور چهره‌های سرشناس! در فلان دانشگاه برگزار شد و در پایان بیانیه‌ای به این شرح صادر شد. در حالیکه برگزارکننده همایش، سخنرانان، رسانه‌های ناشر خبر و بیانیه پایانی همه در راستای منافع همان سامان‌دهنده اکوسیستم مذکور است.

در خصوص پشت پرده این اکوسیستم موازی در فضای مجازی و حوزه ICT کشور می‌توان گفت که اهداف تجاری و گسترده‌ای مد نظر است که از حباب‌سازی در کسب‌وکارهای اینترنتی تا جذب جوانان جویای نام و فریب سرمایه‌گذاران بی‌تجربه را در بر می‌گیرد، اما نکته قابل تامل اینکه اخیرا مشاهده می‌شود که پای برخی مدیران دولتی نیز به این همایش‌ها و مراسم‌های عجیب و خاموش باز شده است.

منبع: عصر ارتباط

 
کد مطلب: 41423
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام