کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آش شله قلمکار تصمیم‌گیری برای فیلترینگ

25 بهمن 1394 ساعت 13:10

ایتنا - اگر برای استفاده از موضوع ساده‌ای مثل شبکه‌های اجتماعی، این قدر اسیر تردید و اما و اگریم، در پروژه‌های بزرگ‌تر و زیرساختی چه خبر است؟




عـلی اصلان شهلا - اظهارات ضد و نقیض در مورد فیلترینگ هوشمند همچنان ادامه دارد و هر روز مسوولی، اطلاعات تازه و متفاوت با قبل، در مورد فیلترینگ هوشمند در اختیار رسانه ها می گذارد.

یک روز وزیر ارتباطات فاز نخست آن را آغاز می‌کند. در ادامه فاز دوم نیز آغاز می‌شود و وزیر هر روز در مورد موفقیت فیلترینگ هوشمند سخنرانی می‌کند. همزمان انتقاد برخی اعضای کمیته فیلترینگ بالا می‌گیرد و آنها این طرح را شکستی کامل ارزیابی می کنند.

مدتی همه در مورد فیلترینگ هوشمند سکوت می‌کنند و یادشان می‌رود قرار بوده فاز سومی هم در کار باشد.
دوباره عده ای از وضعیت فیلترینگ هوشمند انتقاد می کنند و آقای وزیر در پاسخ دانشگاه‌ها را مجددا دعوت به پژوهش در این مساله می‌کند، انگار نه انگار که باید اکنون فازهای پایانی فیلترینگ هوشمند را طی کنیم.

البته وزیر ارتباطات به همین دعوت بسنده نمی‌کند و این بار یک گام به جلو برداشته و می‌گوید برای فیلترینگ هوشمند اینستاگرام(که وزارت ارتباطات قبلا مدعی بود یک سال است آن را هوشمندانه فیلتر کرده است) و البته تلگرام مناقصه برگزار کرده است. البته از آنجا که آقای وزیر همه قصه را توضیح نمی‌دهد، باید حدس و گمان زد که فیلترینگ هوشمند اینستاگرام ناموفق بوده و وزارت ارتباطات تصمیم گرفته همه کارها را از اول شروع کند و البته بسپارد دست نهادی دیگر.

این وسط اظهار نظر دبیر شورای عالی فضای مجازی جالب است. آقای فیروزآبادی که حسابی در نقش سیاستگذاری خود فرو رفته و چند وقتی است در همه موضوعات از ترکیب «باید بشود» به جای «چرا نشده» استفاده می‌کند نیز گفته باید با اجرای فیلترینگ هوشمند جلو محتواهای غیراخلاقی را بگیریم.

در این آش شله قلمکار، انگار تنها چیزی که اهمیت ندارد کاربر (بخوانید مردم) است. مردمی که از خود می‌پرسند: اگر برای استفاده از موضوع ساده‌ای مثل شبکه‌های اجتماعی، این قدر اسیر تردید و اما و اگریم، در پروژه‌های بزرگ‌تر و زیرساختی چه خبر است؟
 
منبع: فناوران اطلاعات
 


کد مطلب: 41193

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/note/41193/آش-شله-قلمکار-تصمیم-گیری-فیلترینگ

ايتنا
  https://www.itna.ir