کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سرانه دولا پهنا

روزنامه فناوران اطلاعات , 21 بهمن 1394 ساعت 17:06

ایتنا - ۸ مگابیت در ثانیه پهنای باند سرانه(با فرض ۸۰ میلیون جمعیت کشور) یعنی ۶۴۰ ترابیت بر ثانیه ظرفیت. در حالی که خود دکتر عمیدیان در همین خبر ظرفیت پهنای باند کشور را ۴ ترابایت(!) اعلام کرده که به معنی حدود ۵۰ کیلوبیت بر ثانیه سرانه می‌شود.




ایمان بیک - خبرگزاری‌ها به نقل از دکتر عمیدیان، رییس سازمان تنظیم مقررات، سرانه پهنای باند هر ایرانی را اعلام کرده‌اند.
جالب اینکه خبرگزاری ایسنا، این سرانه را ۸ مگابایت و ایرنا ۸ گیگابایت اعلام کرده و البته، تا زمان نگارش این یادداشت، هیچ کدام از این خبرها از سوی رگولاتوری تصحیح نشده بود.

در این خبر، دو نکته مبهم وجود دارد؛ اول اینکه قاعدتا سرانه پهنای باند باید با واحد مگابیت بر ثانیه محاسبه و اعلام شود و نه مگا(یا گیگا) بایت. حال اگر بپذیریم که این ایراد از تنظیم خبر بوده، به مورد دوم می رسیم.

بررسی‌های رسمی نشان می‌دهد که تا پایان سال ۹۳، سرانه پهنای باند بین‌الملل ایرانی‌ها ۱۷ کیلوبیت بر ثانیه بوده است. پهنای باند داخلی هر چقدر هم که باشد، نمی‌توان به عدد ۸ مگابیت بر ثانیه رسید.
۸ مگابیت در ثانیه پهنای باند سرانه(با فرض ۸۰ میلیون جمعیت کشور) یعنی ۶۴۰ ترابیت بر ثانیه ظرفیت. در حالی که خود دکتر عمیدیان در همین خبر ظرفیت پهنای باند کشور را ۴ ترابایت(!) اعلام کرده که به معنی حدود ۵۰ کیلوبیت بر ثانیه سرانه می‌شود.

منتظر می‌مانیم که مسئولان رگولاتوری ما را(یا هر کسی را که اشتباه محاسبه کرده) روشن کنند.
 


کد مطلب: 41111

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/note/41111/سرانه-دولا-پهنا

ايتنا
  https://www.itna.ir