کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دعوت همگانی به طرح فیلترینگ هوشمند

17 بهمن 1394 ساعت 12:48

ایتنا - آیا فیلترینگ هوشمند هم قرار است به سبک جویشگرها و با دریافت بودجه‌های دولتی پیش رفته و در نهایت یک جشنواره فیلترینگ هوشمند نیز برگزار کرده و طرح برتر را انتخاب کنیم؟




علی شمیرانی - فناوران - روش حمایت وزارت ارتباطات از طرح‌ها اگرچه از نظر برخی چندان نتیجه‌بخش و اقتصادی به نظر نمی‌رسد، اما گویا این مدل از نظر مسئولان این وزارتخانه یک سبک و رویکرد جدید محسوب می‌شود که از آن می‌توان با نام دعوت همگانی نام برد.

برای نمونه وزارت ارتباطات از حدود دو سال قبل با جدیت وارد عرصه ایجاد و حمایت از جویشگرهای بومی شده، آن هم نه یک جویشگر خاص بلکه چند جویشگر.
اما در حالیکه پرسش‌ها و ابهاماتی در خصوص این مدل حمایت وجود دارد و مشخص نیست با قطع حمایت‌های بودجه‌ای از جویشگرهای موجود، آنها به چه سرنوشتی دچار می‌شوند، این وزارتخانه همچنان با فراخوان حمایت از طرح‌های مرتبط با جویشگر راه خود را ادامه می‌دهند.
کمااینکه در آخرین نمونه ۱۳ سرویس جدید نیز شناسایی شده‌اند که ظاهرا قرار است، در مدلی نامعلوم یکی شوند.
اما این که در نهایت مدل کسب و کار جویشگرهای مورد حمایت چگونه و در چه زمانی به اقتصادی شدن و سوددهی آنها منجر خواهد شد، همچنان نامعلوم است.

با این وجود وزارت ارتباطات ظاهرا از راهی که در آن افتاده قصد بازگشت ندارد و تزریق بودجه به طرح‌های متنوع جویشگرها ادامه دارد.

حالا ظاهرا مشابه این مدل در خصوص فیلترینگ هوشمند نیز در حال تکرار شدن است.

هفته قبل محمود واعظی در جمع اساتید و اعضای هیدت علمی دانشگاه شیراز به اختصاص بودجه‌ای در خصوص فیلترینگ هوشمند پرداخت و گفت: «امید است این موضوع توسط دانشگاهیان دنبال شود و در این کار هم هیچ محدودیت مالی نداریم.»(ایسنا)

فارغ از سرنوشت طرح اولیه فیلترینگ هوشمند که ظاهرا هیچ نهاد و دستگاه مرتبطی نیز دیگر پیگیر سرنوشت آن نیست، این که اصل طرح فیلترینگ هوشمند اکنون در چه وضعیتی قرار دارد که وزیر ارتباطات بار دیگر و در هفته گذشته فیلترینگ هوشمند را بر سر زبان‌ها انداخته و از دانشگاهیان دعوت می‌کند، بدون نگرانی از محدودیت مالی، پیگیر آن باشند، چه معنایی دارد؟
چطور می‌شود تمام دانشگاه‌ها که نه، حتی به فرض ۱۰ دانشگاه به شکل موازی با بودجه کشور روی یک طرح کار کنند؟ آیا فیلترینگ هوشمند هم قرار است به سبک جویشگرها و با دریافت بودجه‌های دولتی پیش رفته و در نهایت یک جشنواره فیلترینگ هوشمند نیز برگزار کرده و طرح برتر را انتخاب کنیم؟

لذا از آنجا که چنین مدلی چندان شناخته شده نیست، خوب است که وزارت ارتباطات جزییات مدل فراخوان حمایت همگانی از یک طرح را شفاف کند.
 


کد مطلب: 40921

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/note/40921/دعوت-همگانی-طرح-فیلترینگ-هوشمند

ايتنا
  https://www.itna.ir