۰
plusresetminus
يکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۸

جلوگیری از فعالیت آمازون در ایران چرا؟

ایتنا - آیا جلوگیری از تاسیس نمایندگی آمازون در ایران، راهکار منطقی حمایت از فروشگاه‌های داخلی است؟
جلوگیری از فعالیت آمازون در ایران چرا؟


ایمان بیک - عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران در اظهارنظری درباره احتمال فعالیت شرکت خرده‌فروشی آنلاین آمازون، گفته است که «آمازون می تواند بدون داشتن نمایندگی در ایران سرویس جهانی خود را به ایرانی‌ها نیز ارائه کند و ایرانی‌ها پس از برجام در صورت لزوم با کارت اعتباری از این فروشگاه خرید کنند»؛ با این توجیه که «ورود فروشگاه‌های اینترنتی بین‌المللی مانند آمازون به معنی کوچک شدن ارائه دهندگان ایرانی خواهد بود.»
قاعدتا منظور آقای سلجوقی باید بر این استدلال استوار باشد که آمازون، یا هر برند خارجی دیگری، امکان فروش کالای موجود در ایران را نداشته باشد.

البته انتظار این بود که نهادهای متولی، همچون وزارت صنعت و ارتباطات در ماه‌های منتهی به اجرایی شدن برجام، درباره حضور این برندها و روش فعالیتشان، راهکارهای مناسب را پیش‌بینی می‌کردند که چنین اظهارنظرهایی نشان می‌دهد که نکرده‌اند.

اما آیا جلوگیری از تاسیس نمایندگی آمازون در ایران، راهکار منطقی حمایت از فروشگاه‌های داخلی است؟ و آیا ثبت نمایندگی و فعالیت رسمی چنین شرکت‌هایی، ابزار مهمی برای پایش فعالیت آنها در اختیارمان قرار نمی‌دهد؟
آیا به رشد درآمدهای دولت(مثلا از طریق مالیات) و توسعه کانال‌های توزیع، مثل پست نمی‌انجامد؟ از سوی دیگر باید پرسید که این منع مدنظر ایشان، دارای مدتی محدود یا دایمی است؟

به نظر می‌رسد زمان آن رسیده است که در مورد حمایت از فعالان داخلی، شیوه‌های تازه‌ای اندیشیده شود. اگر چه حمایت از کسب و کارهای داخلی لازم است، اما این حمایت نباید به قیمت خارج کردن بازار از روال منطقی، ایجاد انحصار یا محروم کردن مصرف کننده از حق انتخاب تمام شود.
 
کد مطلب: 40629
نام شما
آدرس ايميل شما