کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تشویق کارآفرینان یا کاهش اعتماد عمومی؟

5 مهر 1394 ساعت 14:14

ایتنا - در میان فعالان فاوا به جایی رسید که شنیده شد لابی‌هایی وجود داشته‌اند که برای برخی افراد رزومه‌سازی کرده و انتخاب تعدادی از زنان کارآفرین به صورت هدایت‌شده، بوده است.




زهرا میرخانی - عصر ارتباط
دومین همایش نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار هفته گذشته برگزار شد و زنان کارآفرین برتر در حوزه‌های مختلف معرفی شدند. حوزه آی‌تی نیز از این کارزار بی‌نصیب نماند و از ۱۰ زن کارآفرین برتر تقدیر شد.

اما آنچه تعجب بسیاری از کارشناسان فاوا را برانگیخت و سوال‌برانگیز شد این بود که ملاک‌های مشخص و روشنی برای انتخاب این زنان، عنوان و رسانه‌ای نشد.
حتی کار در میان فعالان فاوا به جایی رسید که شنیده شد لابی‌هایی وجود داشته‌اند که برای برخی افراد رزومه‌سازی کرده و انتخاب تعدادی از زنان کارآفرین به صورت هدایت‌شده، بوده است.

متاسفانه برگزاری برخی همایش و نمایشگاه‌ها با نوعی اهداف حزبی و اقتصادی همراه شده و یادآور جشنواره‌های هدایت شده و بعضا جایزه‌فروش در کشور است. جشنواره‌ای که با ابهامات و سوالات بی‌پاسخی روبه‌رو است؛ از جمله این که آیا صرفا کارمند یک مجموعه بودن و یا برای دوره‌ای(هرچندکوتاه) سپردن مدیریت مجموعه‌ای در حال کار، کارآفرینی محسوب می‌شود؟
با ظهور چشمگیر استارت‌آپ‌ها آیا کم نیستند زنان جوان و کارآفرینی که به واقع کارآفرینی کرده‌اند اما در این میدان نادیده گرفته شده‌اند؟
بنابراین سوال باقیمانده این است که معیار و شاخص گزینش کارآفرینان برتر زن چه بوده است؟

نکته قابل تامل این که در سایت منتسب به برگزاری همایش نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار، معیارهایی برای سنجش کارآفرینی عنوان شده که شاخص‌هایی بسیار کلی بوده و ممکن است بسیاری از افراد حتی غیرکارآفرین نیز در آن جای گیرند. بنابراین بسنده کردن به درج چند معیار کلی به عنوان شاخص‌های برتری حتی واژه کارآفرینی را نیز زیر سوال می‌برد.

از این رو انتظار می‌رود برای برگزاری چنین رویدادهایی، پارامترهای دقیق‌تری در نظر گرفته شود تا با پرهیز از کلی‌گویی بتوان به هدف اصلی دست یافت، نه این که به شکل نمایشی و سفارشی به گروهی از افراد مد نظر لوح سپاس داده شود و کسانی که در دایره برخی گروه‌ها نیستند از قافله عقب بمانند.

فارغ از موضوع جنسیتی، در قرن حاضر که رشد انفجارگونه و چشمگیر فعالیت زنان به عنوان یک تحول در تجارت بین‌الملل مطرح است، برگزاری هدفدار نمایشگاه یا همایش‌های این چنینی اعتماد عمومی را سلب می‌کند و سفارشی‌کردن برخی نتایج، موجبات دل‌آزاری بسیاری از فعالان را در پی خواهد داشت.

به هر تقدیر با توجه به نقش‌آفرینی فراگیر زنان و در شرایطی که گفته می‌شود زنان نقش بسزایی در فرایند توسعه پایدار دارند بجاست مسوولان با شناخت کامل و واقعی زنان کارآفرین و اهدای جوایز تشویقی، آنها را به ادامه کار دلگرم کنند و یا اگر قرار است کار به همین شکل دنبال شود از کلمه "کارآفرین" فاکتور بگیرند تا شایبه‌های موجود از بین بروند.
 


کد مطلب: 38382

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/note/38382/تشویق-کارآفرینان-یا-کاهش-اعتماد-عمومی

ايتنا
  https://www.itna.ir