۷
۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۸

اختلال شبکه‌های پیام‌رسان: تکذیب را بپذیریم یا بی‌اطلاعی را؟

ایتنا - گفته می‌شود که دلیل اصلی این اعمال محدودیت‌ها، سوق دادن کاربران ایرانی به سمت پیام‌رسان‌های بومی است.


زهرا میرخانی - عصر ارتباط - "شل کن، سفت‌کن درآوردن" اصطلاح عامیانه‌ای است که این روزها زیاد شنیده می‌شود. شاید اختلال‌های پیام‌رسان‌های موبایلی و خبرهای ضدونقیض پیرامون آن باعث شده است که این اصطلاح بر سر زبان مردم بیفتد.

اختلال در شبکه‌های پیام‌رسان دیگر موضوع جدیدی نیست، هر شبکه پیام‌رسان‌ خارجی که استفاده بیشتری از آن شود به ناگاه دچار اختلال می‌شود؛ روزی وایبر و پس از کوچ عجیب و حیرت‌آور ایرانی‌ها به تلگرام حالا نوبت این پیام‌رسان رسیده است.
اما موضوع جالب، کتمان فیلترینگ و ایجاد اختلال در نرم‌افزارهای پیام‌رسان از سوی مقامات مسوول است به طوری که عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و همچنین وزیر ارتباطات محدودسازی یا فیلترینگ این شبکه را رد کرده‌اند.
از سوی دیگر اما محدودیت این پیام‌رسان در کشور حتی به گوش مدیران تلگرام در آنسوی دنیا نیز رسیده و اتفاقا ایشان هفته گذشته در توییتر خود نوشته‌اند که مشکل کندی این برنامه به داخل ایران مربوط شده و آنها نیز پیگیر علت هستند.

حال دراین میانه بیابید پرتقال‌فروش را!
در حالی که وزیر ارتباطات و عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه منکر هرگونه محدودیت یا فیلتر این پیام‌رسان می‌شوند و اختلال جهانی نیز برای این نرم‌افزار گزارش نشده، پس سرچشمه اختلالات مکرر و گسترده ابزارهایی همچون وایبر و تلگرام کجاست؟

به هرحال وجود اختلال در داخل کشور غیرقابل تکذیب است و به نظر می‌رسد که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان یک دستگاه مسوول در این حوزه نباید و نمی‌تواند از خود سلب مسوولیت کند چرا که وظیفه رصد کردن این فضا برعهده این نهاد است و درنهایت کاربران بدون توجه به تکذیب‌ها و بی‌اطلاعی‌ها، اختلال‌های ایجادشده یا فیلترینگ را از چشم مسوولان می‌بینند.

اما آنچه به کرات در نوشتارهای مختلف به آن پرداخته‌ایم این حقیقت است که فیلترینگ یا محدودیت، چاره کار نیست. تجربه فیلترینگ‌های مشابه نشان می‌دهند که مردم چندصباحی از یک پیام‌رسان استفاده می‌کنند و بعد از به وجود آمدن اختلال به پیام‌رسان دیگری که اتفاقا باز هم بومی نیست مهاجرت و یا در نهایت از فیلترشکن‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین به نظر می‌رسد که مسیر اشتباهی برای این مساله در نظر گرفته شده است.
گفته می‌شود که دلیل اصلی این اعمال محدودیت‌ها، سوق دادن کاربران ایرانی به سمت پیام‌رسان‌های بومی است اما راز ابرام کاربران برای استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی چیست؟
شاید مهم‌ترین علت آن بی‌اعتمادی کاربران به شبکه‌های اجتماعی وطنی باشد بنابراین بهتر است قبل از ایجاد اختلال در پیام‌رسان‌ها، برنامه‌ای برای فرهنگ‌سازی و جلب اعتماد کاربران جهت استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی اندیشیده و پیاده‌سازی شود.
 
کد مطلب: 36964
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
استفاده از پیامرسان های داخلی که احتمالا شنود و جاسوسی دارند؟

هرگز هرگز
دیمه
feedback
Iran, Islamic Republic of
موافقم
feedback
Iran, Islamic Republic of
اگر کار خلاف نمیکنی نترس :) چی داری که شنود بشه ؟
feedback
United Kingdom
حتی اگر همه خارجی ها را مسدود کنند، من شخصاً هرگز سر نمونه های داخلی نخواهم رفت چون دوست ندارم برادران ... از همه زندگیم باخبر شوند.
feedback
Iran, Islamic Republic of
پرچم انگلیس ات تابلو اه.
feedback
Iran, Islamic Republic of
به شرفم قسم میخورم که منشاء این اختلالات ایرانه و عمدی هم هست.
feedback
Iran, Islamic Republic of
بالاخره اون روز میرسه....
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام