کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تعلل کنید، سونامی ابهامات سرازیر می‌شود

روزنامه فناوران اطلاعات , 13 تير 1394 ساعت 14:18

ایتنا - اکنون و بعد از انتشار اسامی دریافت‌کنندگان وام‌های حمایتی از وزارت ارتباطات، موجی از ابهامات و پرسش‌ها در حال شکل‌گیری است.




علی شمیرانی - انتشار اسامی ۵۲ شرکت و طرح‌های ایشان که در فاز نخست فراخوان وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات، موفق به دریافت تسهیلات حمایتی شده‌اند، واکنش‌ها و پرسش‌های زیادی را ایجاد کرده است.
ابهاماتی که بی‌شک در روزهای آتی ابعاد جدیدتری پیدا کرده و بی‌توجهی به آنها می‌تواند آثار مثبت این اقدام را به چالشی جدید برای وزارت ارتباطات تبدیل کند.

یکی از پاشنه‌ آشیل‌های توفیق در ارایه تسهیلات مالی از سوی وزارت ارتباطات به شرکت‌ها و فعالان خصوصی، عدم اطلاع‌رسانی شفاف و مستمر است.
در حال حاضر حجم اطلاعات ارایه شده از روند و چگونگی اعطای ده‌ها میلیارد تومان وام به متقاضیان، هیچ‌ تناسبی با ابعاد آن ندارد.
به علت همین ضعف بنیادی است که بعد از پیگیری رسانه‌ها در خصوص کم و کیف و سرنوشت این وام‌ها، تحرکی موقت و نیمه‌کاره انجام گرفته و با یک مصاحبه و انتشار نام شرکت‌ها و طرح‌هایشان موضوع تمام شده تلقی می‌شود.

یک قاعده کلی در امر اطلاع‌رسانی وجود دارد که طبق معمول به دلیل ضعف‌های گسترده در بسیاری از نهادهای دولتی از جمله وزارت ارتباطات، نادیده گرفته شده و در نهایت منجر به تحمیل هزینه‌های ناخواسته می‌شود.
این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که اطلاعات، ناقص، قطره‌ای و به شکلی دو پهلو در اختیار رسانه‌ها و افکار عمومی قرار می‌گیرد.
چنین شرایطی بی‌درنگ آبستن شایعات و گمانه‌زنی‌هایی می‌شود که شاید مد نظر و مطلوب مجریان نباشد. چه رسانه‌ها به موجب وظیفه ذاتی خود به تلاش برای کسب اطلاعات و شفاف‌سازی از راه‌های مختلف می‌پردازند.
در چنین شرایطی امکان تحلیل‌های ناقص و حتی اشتباه نیز فراهم است که اتفاقا زدودن آنها از افکار عمومی بسیار سخت‌ خواهد شد و البته که از این بابت، حرجی نیز به رسانه‌ها وارد نیست.

به هر تقدیر، ‌اکنون و بعد از انتشار اسامی دریافت‌کنندگان وام‌های حمایتی از وزارت ارتباطات، موجی از ابهامات و پرسش‌ها در حال شکل‌گیری است. از جمله نامعلوم بودن خروجی و مفهوم برخی پروژه‌ها، علت عدم انتشار ارقام اعطا شده، شایبه تکراری بودن برخی طرح‌ها، موضوع توانمندی بالای مالی برخی دریافت‌کنندگان وام‌های حمایتی و مسایل متنوع دیگر که در زمان مقتضی به آن پرداخته می‌شود.
 


کد مطلب: 36941

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/note/36941/تعلل-کنید-سونامی-ابهامات-سرازیر-می-شود

ايتنا
  https://www.itna.ir