کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در باب وام‌های حمایتی وزارت ارتباطات:

چرا وام‌های حمایتی وزارت ارتباطات غیرشفاف است؟

20 خرداد 1394 ساعت 14:32

ایتنا - نکته قابل توجه آنکه نام برخی از این طرح‌ها و شرکت‌ها از دوره اعطای وام‌های طرح تکفا در سال‌های گذشته نیز مشاهده می‌شود.




مهرداد جلالی - عصر ارتباط - گذشت نزدیک به ۲ سال از آغاز به کار وزارت ارتباطات دولت یازدهم نشان می‌دهد، هنوز بودجه موسوم به وجوه‌ اداره شده یا همان وام‌های حمایتی در اختیار شرکت‌های حوزه ICT قرار نگرفته یا حداقل گزارش مشهود و روشنی از اقدامات معاونت بین‌الملل وزارت ارتباطات که مسوولیت این امر را به عهده دارد ارایه نشده است.

اما این روزها خبر می‌رسد که تحرکات بیشتری برای دریافت این وام‌های حمایتی از سوی برخی شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات آغاز شده است.

بر اساس شنیده‌ها این تحرکات جدید با تغییراتی در اعضای کمیته اعطای وام‌ها همراه شده و حالا بی‌آنکه اطلاعات بیشتری از سرانجام و پیشرفت کار این کمیته ارائه شود، برخی شرکت‌ها بنابر ارتباطاتی که دارند، ظاهرا بیشتر از سایرین در جریان روند کار بوده و به همین علت تلاش‌ها برای دریافت این وجوه نیز افزایش یافته است.

فارغ از سرنوشت نامعلوم وجوه مذکور که ارقام متعددی نیز برای آن اعلام می‌شد، حالا نگرانی‌های در خصوص نحوه اعطای این وام‌ها وجود دارد. از جمله این که برخی از شرکت‌ها تلاش دارند، محصولاتی را که سال‌ها در حال فروش آن هستند، با تعاریف جدید و تغییرات اندک مشمول دریافت مجدد وام‌های حمایتی کنند.
نکته قابل توجه آنکه نام برخی از این طرح‌ها و شرکت‌ها از دوره اعطای وام‌های طرح تکفا(توسعه و کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات) در سال‌های گذشته نیز مشاهده می‌شود.

از این رو جا دارد تا وزارت ارتباطات نسبت به شفافیت هر چه بیشتر سرنوشت وام‌های وجوه اداره شده اقداماتی را به عمل آورد.

نخست این که اگر این وزارتخانه واقعا قصد پرداخت این وجوه را دارد، اطلاع‌رسانی از پیشرفت کار کمیته وام‌های مذکور را تعطیل نکرده و اطلاع‌رسانی مستمری صورت پذیرد.

دوم آنکه طرح‌های واصله به این کمیته به همراه نام مجریان احتمالی نیز به اطلاع همگان برسد، تا به این ترتیب ضمن پرهیز از حمایت از طرح‌های تکراری، امکان مشاهده و دریافت پیشنهادات جامع‌تر نیز فراهم شود.

سوم آنکه برخی طرح‌ها به اشکال گوناگون و از منابع دولتی مختلف مورد حمایت قرار گرفته و همواره نیز در حال شناسایی منابع حمایتی جدید هستند که اطلاع‌رسانی در این خصوص نیز می‌تواند مانع هدر رفت منابع شود.
 


کد مطلب: 36523

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/note/36523/چرا-وام-های-حمایتی-وزارت-ارتباطات-غیرشفاف

ايتنا
  https://www.itna.ir