۲
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۳

بودجه‌های امسال ICT کجا تزریق شد؟

ایتنا - حالا ۱۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه عملا محقق نشده و با توجه به تاخیر زیاد در تخصیص ۶۰۰ میلیارد تومان از بودجه، مشخص نیست همین میزان نیز صرف کدام زخم حوزه عریض و طویل ICT خواهد شد؟


علی شمیرانی - عصر ارتباط - دستگاه‌های مختلفی در بخش دولتی و عمومی هستند که بودجه‌های مشخصی برای صرف در حوزه ICT دارند. بودجه‌هایی که به علت پراگندگی و گستردگی هیچ‌گاه به درستی امکان رصد و بررسی دستاوردهای آنها فراهم نیست.

البته زمانی مسئولیت این کا ر به عهده شورایی بود که تقریبا تلاش داشت تا بودجه تمام دستگاه‌ها را به سمت هماهنگی و تکمیل طرح توسعه و کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات یا همان تکفا هدایت کند.
اگر طرح مذکور با وجود اشکالاتی که داشت تداوم می‌یافت، داشبورد مدیریت کلان ICT در کشور شکل می‌گرفت که به درستی می‌شد میزان پیشرفت و پسرفت طرح‌ها، بودجه‌ها و دستگاه‌های مسئول را رصد کرد.

اما در میان نهادهای کوچک و بزرگ کشور که بخشی از بودجه خود را صرف طرح‌های فناورانه خودشان می‌کنند، وزارت ارتباطات ماموریت‌ و مسئولیت کاملا مستقیم با این بخش را دارد. در واقع تمام بودجه این وزارتخانه باید صرف ICT شده و از این رو تمرکز بیشتر نیز روی ایشان است.

داستان بودجه وزارت ارتباطات البته تکراری است، این وزارتخانه قبل از سال جاری بودجه بی‌سابقه ۲۵۰۰ میلیاردتومانی را طلب کرده بود که در نهایت با بودجه ۲۱۰۰ میلیاردی موافقت شد. از آن بودجه هم به دلایل نامعلومی ظاهرا بخشی در دولت ماندگار شد.
به هر تقدیر از رقم ۲۱۰۰ میلیارد تومان، کمتر از یک سوم یعنی ۶۰۰ میلیارد تومان آن هم در آذرماه و در شرایطی که ۹ ماه از سال گذشته بود در اختیار وزارت ارتباطات قرار گرفت.

البته برخی مدیران وزارت ارتباطات وعده می‌دادند که تمام بودجه را تا پایان سال می‌گیرند. اما حالا اگر ایام تعطیل و تعلیق مانده در سال ۹۳ را کنار بگذاریم شاید کمتر از ۳۰ روز کاری به اتمام سال مانده است و دیگر حدس و گمانی در کار نیست و قطعا اگر هم پولی برسد به کاری نمی‌آید.

حالا ۱۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه عملا محقق نشده و با توجه به تاخیر زیاد در تخصیص ۶۰۰ میلیارد تومان از بودجه، مشخص نیست همین میزان نیز صرف کدام زخم حوزه عریض و طویل ICT خواهد شد؟
بماند که وزارت ارتباطات در حالیکه همین بودجه امسال خود را هم نگرفته حالا در حال برنامه‌ریزی برای تقاضای بودجه ۳۲۰۰ میلیاردتومانی برای سال ۹۴ است.
 
کد مطلب: 34749
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Canada
صرف پروژه هایی به اسم ملی شده
feedback
Iran, Islamic Republic of
...اگر طرح مذکور با وجود اشکالاتی که داشت تداوم می‌یافت، داشبورد مدیریت کلان ICT در کشور شکل می‌گرفت که به درستی می‌شد میزان پیشرفت و پسرفت طرح‌ها، بودجه‌ها و دستگاه‌های مسئول را رصد کرد.....
اصل مطلب در همین چند جمله نهفته است ، هستند افرادی که شفاف سازی با طبع شان سازگار نیست ، بی برنامه و نظم آب را گل آلود می کند ، بیابید این افراد را جواب پیدا می شود. آب گل آلود و آشفتگی به سود کیست؟
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام