۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۹

ماهیگیری از آب استارت‌آپ‌ها

ایتنا - در بسیاری از موارد دیده شده که ایده‌هایی مطرح می‌شوند اما هیچ قانونی برای ایمن بودن و سواستفاده نکردن از ایده‌ها وجود ندارد و به این ترتیب بسیاری از ایده‌ها ممکن است به سرقت بروند یا از آنها سواستفاده شود.


راحله میرخانی - عصر ارتباط - مدت زمان زیادی از ورود کلمه استارت‌آپ به فرهنگ لغات ما نمی‌گذرد کمااین‌که شاید هنوز بسیاری از افراد با شنیدن استارت‌آپ علامت سوالی در ذهنشان شکل گیرد.

در یک تعریف ساده استارت‌آپ (Startup) به ایده‌های نوپایی گفته می‌شود که در فاز تحقیق و توسعه بازار هستند و با کمک فناوری رشد و توسعه پیدا می‌کنند.
استارت‌آپ‌ها با طرح ایده‌های بکر کسب‌وکار در حوزه آی‌تی نیز در حال افزایش هستند.

استارت‌آپ‌ها که کسب‌وکار جدیدی راه انداخته‌اند اغلب ایده‌های خلاقانه‌ای نیز در سر دارند که در صورت حمایت و اجرایی شدن نقش مهمی در کارآفرینی در حوزه‌های مختلف ایفا خواهند کرد.

اما در این میان به نظر می‌رسد سنگ‌های بزرگ و البته کمتر شناخته شده جلوی پای استارت‌آپ‌ها وجود دارد که مسیر حرکت آنها را ناهموار می‌کند و اتفاقا هستند افرادی که به دلیل شفاف نبودن مقوله جدید استارت‌آپ‌ها از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و از حضور جوانان و ایده‌های نوپا سوءاستفاده می‌کنند.

در این میان چند چالش اساسی وجود دارد؛ اول این که نهاد و مرجعی وجود ندارد و هرکس از هرکجا می‌تواند هر زمان که خواست اقدام به برگزاری مراسم، جشنواره یا مسابقه استارت‌آپ کند. مسئله‌ای که باعث می‌شود نتوان صاحبان ایده و کسب و کارهای نوین را به طور دقیق تشخیص داد. بنابراین وجود یک نهاد مرجع در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد.
حتی در این میان جوان‌های علاقه‌مند و ایده‌پردازی در حوزه‌های مختلف وجود دارند که نمی‌دانند ایده‌های خود را کجا باید مطرح کنند.

دوم مبحث حقوقی قضیه است و این که بحث‌های حقوقی ایده‌های مطرح شده چه سرانجامی پیدا می‌کنند.
در بسیاری از موارد دیده شده که ایده‌هایی مطرح می‌شوند اما هیچ قانونی برای ایمن بودن و سواستفاده نکردن از ایده‌ها وجود ندارد و به این ترتیب بسیاری از ایده‌ها ممکن است به سرقت بروند یا از آنها سواستفاده شود.

اما موضوع مهم‌تر و پایانی موضوع ارزش‌گذاری روی ایده‌هاست که کاملا نامشخص است و هیچ استاندارد خاصی برای آن تعریف نشده است.

بدون شک حمایت همه‌جانبه از استارت‌آپ‌ها علاوه بر ایجاد کارآفرینی در حوزه‌های دانش‌بنیان، منجر به استفاده از ظرفیت‌های هر حوزه به طور تمام و کمال خواهد شد.
از این جهت ورود مرکز ملی فضای مجازی به حوزه سیاستگذاری و حمایت از کسب‌وکارهای نوپا و ساماندهی آنها از این بابت جای تقدیر دارد. شاید با ایجاد حمایت‌های قانونی سرخوردگی‌های ایجاد شده از میان برود و قوانین حمایتی موجبات رشد صحیح و شفاف استارت‌آپ‌ها را فراهم کند.
 
کد مطلب: 34706
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام