۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۵
کبک در برف(نقدی بر نظام صنفی رایانه‌ای)

لزوم شفافیت بیشتر در سازمان نصر

ایتنا - مدتی است شمار وسیعی از اعضای هیئت مدیره (بین ۸ تا ۱۰ نفر) در جلسات رسمی هیئت مدیره حاضر نمی‌شوند و جلسات به حد نصاب قانونی هم نمی‌رسد.
لزوم شفافیت بیشتر در سازمان نصر


شاهرخ انوشیروانی
چند روز قبل، خبرگزاری ایسنا در باره خانم پریسا تبریز نوشته بود که وی به عنوان هکر کلاه سفید، وظیفه تامین امنیت سیستم گوگل را بر عهده دارد و این هکرها با شناخت نقاط ضعف سیستم‌ها به آنها نفوذ می‌کنند و پس از یافتن باگ‌ها در سیستم‌ها و گزارش دادن به شرکت‌ها، جایزه می‌گیرند. برای مثال این مبلغ نزد گوگل، ۲۵ هزار تا ۶۰ هزار دلار است.

شرکت‌های بزرگ از کسانی که نقاط ضعف سیستمشان را پیدا می‌کنند این گونه تقدیر و تشکر می‌کنند و در نتیجه این سیاست‌ها است که امثال گوگل، گوگل می‌شوند.

در کشور ما هم، تشکل‌هایی مانند سازمان نظام صنفی رایانه‌ای می‌توانند با الگوبرداری از چنین رفتار معقول و منطقی، از حسن نیت کارشناسانی که با نقد دلسوزانه خود، مشکلات اساسی این تشکل صنفی را گوشزد می‌کنند بهره ببرند بخصوص که زحمت این کارشناسان، مجانی و بی‌مزد و منت است و توقع حق‌الزحمه و پاداش ۲۵ هزار دلاری هم ندارند.

گرچه در عمل، رفتار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای چنین نبوده است و این سازمان که قبلا" گزارش صورتجلسات هیئت مدیره خود را روی سایت قرار می‌داد اکنون از این اطلاع‌رسانی ساده و شفاف هم خودداری می‌کند بخصوص که مدتی است شمار وسیعی از اعضای هیئت مدیره (بین ۸ تا ۱۰ نفر) در جلسات رسمی هیئت مدیره حاضر نمی‌شوند و جلسات به حد نصاب قانونی هم نمی‌رسد.
در عوض بررسی دلیل اصلی این غیبت‌ها، صورت جلسات هیئت مدیره سازمان روی سایت قرار داده نمی‌شود و حتی دسترسی به ۵۹ صورت جلسه قبلی هم مسدود شده است.

خبرنگار یکی از هفته‌نامه‌ها علت عدم انتشار شفاف صورتجلسات را از دبیرخانه سازمان نصر پرسیده و مسئول دبیرخانه گفته که عدم نمایش صورتجلسات روی پرتال سازمان، به دلیل عدم نیاز اعضاء است.
اکنون سوال اینجاست که چطور در سه سال گذشته، ۵۹ صورتجلسه منتشره مورد نیاز اعضاء بوده است و در کجا و چگونه اعضای صنف یکدفعه از مطالعه این صورتجلسات، اعلام بی‌نیازی و انصراف کرده‌اند!؟

بی‌شک افزایش تعداد غایبان هیئت مدیره دارای دلایل مشخص است و با افزایش کیفیت و غنی کردن موضوع و دستور آن جلسات و مشارکت دادن کارشناسان دلسوز باید شرایطی فراهم شود که اعضای فعال و وزین و پرمشغله‌تر هیئت مدیره احساس نکنند که وقتشان در این جلسات، بیهوده تلف می‌شود.

علاوه بر توقف انتشار صورت جلسات، عرضه گزارشات عملکرد سه ماهه(فصلی) سازمان هم متوقف شده است و با آنکه یک ماه از شروع فصل تابستان می‌گذرد هنوز گزارش عملکرد فصل بهار منتشر نشده است و بهتر است انتشار گزارشات ۳ ماهه فصلی هم ادامه یابد تا شائبه پنهان‌کاری در افکار عمومی صنف بروز نکند چون توسل به این قبیل اعمال برای رفع و رجوع کردن نواقص، هیچ نتیجه‌ای جز توهین به شعور مخاطب(اعضای صنف فرهیخته فاوا) ندارد.

به علاوه، همه به یاد داریم که سایت سازمان دارای بخشی به نام "دل نوشته‌ها" بود که به عنوان یک تریبون آزاد، نقطه نظرات مختلف و متنوع اعضای صنف را منعکس و منتشر می‌کرد و حذف این بخش از سایت سازمان هم عملی غیرقابل توجیه است که باید هر چه زودتر، دوباره فعال شود.

ضمنا" اگر سازمان نصر مانند شرکت‌های بزرگ به منتقدان خود جایزه ۲۵ هزار دلاری نمی‌دهد حداقل می‌تواند با اعضای دلسوز صنف و همچنین اصحاب محترم رسانه حوزه فاوا، تعاملی سالم‌تر و شفاف‌تر داشته باشد و علیرغم تمام کاستی‌ها، شرح فعالیت‌های خود را کمافی‌السابق منتشر کند و پاسخگوی انبوه سوالات معطل اعضای خود باشد.
 
کد مطلب: 31452
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام