کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پشت پرده خبر «سه شرکت بزرگ اینترنتی ایران از نگاه اکونومیست»

سايت خبری ايتنا , 22 تير 1393 ساعت 15:21

ایتنا - سرآوا در جایی از سایت خود اشاره می‌کند که «ارتباطات خوبی» با اربابان رسانه‌ها دارد! بنابراین کافی است حالا اشاره کند به برخی سایت‌های خبری داخلی که گزارش اکونومیست را منتشر کنند!


 
 
علی بهزادیان نژاد
در چند روز گذشته ناگهان خبری در فضای سایت‌های اطلاع‌رسانی حوزه فناوری در ایران پیچید و عنوان آن هم بسیار جذاب و فریبنده بود: «سه شرکت بزرگ اینترنتی ایران از نگاه اکونومیست.»

بلافاصله برخی سایت‌های خبری آن را با تیترهای متنوع وجدابی پوشش دادند.
طبق این گزارش شرکت‌های ایرانی دیجی‌کالا با ارزش ۱۵۰میلیون دلار در رتبه نخست و پس از آن کافه بازار با ارزش ۷.۵ میلیون دلار و ای‌نتورک(ANetwork) با ارزش ۳ میلیون دلار باارزش‌ترین شرکت‌های اینترنتی ایران معرفی شده‌اند.

نکته جالب در این گزارش این بود که در تصاویر اکونومیست، قیمت دیجی‌کالا ۱۵ میلیون دلار ثبت شده بود که بعد در توضیح عکس، قیمت با اضافه کردن یک صفر به ۱۵۰ میلیون دلار تصحیح شده بود!

اما بلافاصله علامت سؤال‌های زیادی در اذهان مخاطبان شکل گرفت:
معیار انتخاب این سه شرکت چه بوده؟ معیار ارزشگذاری این شرکت‌ها چه بوده و رقم‌های محاسبه شده از کجا به دست آمده‌اند؟
چرا نشانی از شرکت‌هایی که خیلی از ما آنها را حداقل از شرکت سوم در این لیست بهتر می‌شناسیم نیست؟
و بسیار پرسش‌های دیگر.

این کنجکاوی مرا بر آن داشت تا موضوع را پیگیری کنم و ببینم این ادعا از کجا سر بر آورده و واقعیت ماجرا چیست.
به دنبال منبع اولیه خبر گشتن تقریبا فایده نداشت، زیرا همه سایت‌های خبری این خبر را تقریبا مشابه هم کار کرده بودند و حتی می شد کپی کردن از دست یکدیگر را هم دید!

روز بعد از انتشار خبر، سایت دیجیاتو مطلبی را منتشر کرد که گره اصلی ماجرا را گشود: «تکمله‌ای بر گزارش Economist؛ آیا دیجی‌کالا واقعا ۱۵۰ میلیون دلار می‌ارزد؟»
در قسمتی از این مطلب آمده است: «پس از اندکی پرس و جو متوجه شدیم که آمار مربوط به کشور ایران از طریق آقای محسن ملایری، بنیانگذار مرکز شتابدهنده استارت‌آپ‌های ایران، در اختیار مجموعه Startup World قرار گرفته و سپس به دست اکونومیست رسیده است.»

در ادامه مطلب نیز بسیار زیرکانه، یک آگهی تبلیغاتی برای شرکت «سرآوا پارس» آمده است: «اکنون با ظهور صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارآفرینی(Venture Capital) در ایران مانند شرکت سرآوا، که بطور تخصصی بر روی کسب و کارهای اینترنتی سرمایه‌گذاری می‌نمایند ...»

به نظر می رسد که معما در حال حل شدن است!

به سایت شرکت سرآوا مراجعه می‌کنم. چیزی که در همان نگاه نخست نظر مرا به خود جلب کرد لیست شرکت‌های وابسته به این شرکت بود: دیجی کالا، Anetwork و کافه بازار! همان سه شرکتی که از نگاه اکونومیست برترین شرکت‌های اینترنتی ایران معرفی و قیمت‌گذاری شده‌اند!

کمی کنجکاوی در سایت شرکت سرآوا، مرا به یک نتیجه جالب‌تر هم رساند: آقای محسن ملایری، یکی از اعضای شرکت سرآوا است!

به این ترتیب معما حل شد: شرکت سرآوا که مالک تمام یا قسمتی از این سه شرکت ایرانی است، با همکاری یکی از اعضای خود، که ظاهرا با Startup World ارتباطاتی دارد، اطلاعات مورد نظر خود را به این مجموعه منتقل می‌کند، پس از آن اکونومیست و سایر سایت‌های معتبر خبری خارجی هم با اعتماد به این آمارها، موضوع را رسانه‌ای می‌کنند و در نتیجه، در کنار اسم بزرگان این صنعت در جهان، نام این شرکت‌های ایرانی هم آورده می‌شود!

حالا نوبت اطلاع‌رسانی داخلی‌ها می‌شود.
سرآوا در جایی از سایت خود اشاره می‌کند که «ارتباطات خوبی» با اربابان رسانه‌ها دارد! بنابراین کافی است حالا اشاره کند به برخی سایت‌های خبری داخلی که گزارش اکونومیست را منتشر کنند!

این کار به نظر من مصداق بارز «خود گویی و خود خندی ...» است.
در جامعه‌ای که کوچک‌ترین اطلاعات مالی شرکت‌ها مخفی است و حتی مسئولان مرتبط دولتی یا دسترسی به این اطلاعات ندارند یا اطلاعات ناقص دریافت می‌کنند، انتشار ناگهانی چنین اخباری و ارزیابی مالی انجام دادن بر روی شرکت‌ها باعث می‌شود که قضیه مشکوک به نظر آید!


تکمله:
پس از نوشتن این مطلب، متوجه شدم که سایت سرآوا پارس از دسترس خارج شده و اکونومیست هم پس از پیگیری موضوع توسط تعدادی از فعالین (رجوع کنید به مطلب آقای امین ثابتی) ایران را از فهرست ارائه شده حذف کرده است!


تصاویر:

صفحه اصلی سایت سرآوا:
 
معرفی آقای محسن ملایری به عنوان یکی از اعضای شرکت سرآوا:
 
اشاره به ارتباطات با رسانه‌ها در سایت سرآوا:
 
سایت سرآوا از دسترس خارج شد!



برخی منابع و مطالب مرتبط:
- سایت شرکت سرآوا:
http://saravapars.com/en
http://saravapars.com/en/approach/team
- سایت دیجیاتو
- وبلاگ سلمان جریری:
سایت ۱۵۰ میلیون دلاری دیجی کالا - گزارشی غلط ولی درست
- امین ثابتی(چرا مقاله اکونومیست در مورد ۳ استارتاپ برتر ایران را پیگیری کردم؟)



توضیح ایتنا:
ایتنا آمادگی دارد توضیحات و نیز نظرات دیگران را نیز در این خصوص منتشر نماید.
 
 


کد مطلب: 31373

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/note/31373/پشت-پرده-خبر-سه-شرکت-بزرگ-اینترنتی-ایران-نگاه-اکونومیست

ايتنا
  https://www.itna.ir