۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۵

امنیت ... خود شما هستید !

ایتنا - شما می‌توانید امنیت اطلاعات ذخیره شده در کامپیوتر خود را جدی نگیرید و به آن بی‌اعتنا باشید. در این صورت نقص‌های نرم‌افزاری در رایانه شما وظیفه خود را به نحو احسن انجام خواهند داد و سیستم شما به میدان بازی هکرها تبدیل خواهد شد.


اصلاً اخبار خوبی به گوش نمی‌رسد؛ به ویژه اگر بخوانید که بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان به یک هدف ساده برای هکرها و گروه‌های خرابکار تبدیل شده‌اند، یا اگر بشنوید که تمام اطلاعات شخصی و محرمانه شما ار یک فروشگاه آنلاین یا یک مؤسسه بزرگ مالی به سرقت رفته و یا ببینید که فایل‌های مهم ذخیره شده در کامپیوتر شما در یک چشم به هم زدن از بین رفته است.
اما، متآسفانه واقعیت موجود همین است: اخبار بد...

در اواخر تابستان سال گذشته میلادی، ادوارد اسنودن درباره جاسوسی‌های گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا خبر داد که با دستیابی به یک "حفره امنیتی"، اطلاعات خصوصی میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان را بدست آورد.

پس از آن، بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایالات متحده، Target، با یک شکست بزرگ امنیتی مواجه شد و اطلاعات کارت‌های اعتباری حدود یک سوم از شهروندان آمریکایی را در معرض خطر جدی قرار گرفت.

در ماه های گذشته متوجه کشف عجیب‌ترین حفره امنیتی بر روی ابزارهای رمزنگاری OpenSSL ، موسوم به "خونریزی قلبی" شدیم که حتی شرکت‌های بزرگی مثل Juniper و Google را هم آلوده کرده بود.

اگر بخواهیم به اتفاقات امنیتی که در ماه‌های اخیر دامنگیر شرکت‌هایی مثل Apple، Microsoft، Amazon، Yahoo، Orange و Forbes شد، اشاره نکنیم از مورد عجیب ebay نمی‌توانیم عبور کنیم که چندی پیش از ۱۴۵ میلیون کاربر فعال خود خواست تا رمزعبورشان را به علت بروز یک نقص تازه امنیتی تغییر دهند.

مسئله این جاست که هر سیستم رایانه‌ای و هرگونه نرم‌افزار چه کوچک چه بزرگ، در معرض آسیب‌پذیری قرار دارند.؛ چرا که هر نرم‌افزاری، دارای نقص‌های امنیتی کوچک و بزرگی است که معمولاً بعد از انتشار نسخه نهایی آن کشف می‌شوند، دلیل دیگر این که سازندگان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار ترجیح می‌دهند تا به دلایل تجاری، نرم‌افزارهای خود را "هرچه سریع‌تر" وارد بازار کنند و این باعث کاهش زمان مورد نیاز برای عیب‌یابی کامل آنها می‌گردد.

هربار که نرم‌افزار خود را به‌روزرسانی می‌کنید و یا آن را ارتقاء می‌دهید، در واقع نقص‌های امنیتی آن نرم‌افزار را هم برطرف می‌کنید. آسیب‌پذیری‌هایی که ممکن است از ماه‌ها و سال‌ها قبل در نرم‌افزار وجود داشته و شما از آن بی‌خبر بودید، شاید در تمام این سال‌ها شما مورد نفوذ یا حمله خاموش هکرها قرار داشته‌اید.

با وجود این، همه چیز به خود شما بستگی دارد. شما می‌توانید امنیت اطلاعات ذخیره شده در کامپیوتر خود را جدی نگیرید و به آن بی‌اعتنا باشید. در این صورت نقص‌های نرم‌افزاری در رایانه شما وظیفه خود را به نحو احسن انجام خواهند داد و سیستم شما به میدان بازی هکرها تبدیل خواهد شد.
برعکس، می‌توانید نسبت به امنیت اطلاعات و ارتباطات خود در اینترنت حساس باشید. از نسخه رسمی یک نرم‌افزار امنیتی کامل و جامع استفاده کنید، در رایانه و شبکه خود از یک ابزار به‌روز برای دانلود و نصب اصلاحیه‌های امنیتی استفاده کنید. و روی هر چیزی که در اینترنت می‌بینید، بی‌هدف کلیک نکنید.

امنیت کامل در دنیای بی‌رحم اینترنت دست یافتنی است. چون هر چه لایه‌های امنیتی بیشتری بر روی رایانه و اطلاعات ذخیره شده در آن قرار دهید به هدف سخت‌تری برای هکرها تبدیل می‌شوید و احتمال سوءاستفاده آنها از نقص‌های نرم‌افزاری موجود در کامپیوترتان را کمتر می کنید.

بله... بهتر است بگوییم: امنیت خود شما هستید!
 
کد مطلب: 30870
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام