۰
plusresetminus
سه شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۶:۳۳

ارزیابی عملکرد و میزان موفقیت نظام صنفی رایانه‌ای تهران

ایتنا - ناکامی‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران و عدم تحقق 90 درصدی امیدها و آرزوها
ارزیابی عملکرد و میزان موفقیت نظام صنفی رایانه‌ای تهران


شاهرخ انوشیروانی - مدت زمان هر دوره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران سه سال است بنابراین با گذشت بیش از دو سال از دوره فعلی، تنها کمتر از یک سال به پایان این دوره باقی مانده است.

آقای مهندس کرمی که در آغاز این دوره، مسئول اصلی تهیه و تدوین برنامه‌های سه ساله و اهداف این دوره سازمان نصر تهران بود در جلسه شماره ۴۴ هیئت مدیره و در یک جمع خصوصی به نقد و تحلیل عملکرد خود پرداخت و گفت: «ارزیابی که از میزان موفقیت آمیز بودن برنامه می‌شود،‌ خیلی مناسب نیست. حدود ۱۰ درصد برنامه اجرا شده است و در مورد حدود ۶۰ درصد برنامه، اصلاً اقدامی صورت نگرفته است. ضعفی در ساختار دبیرخانه وجود دارد که بعد از دو سال، هنوز هم وجود دارد و نمی‌تواند این فعالیت‌ها را پیگیری نماید.»

وقتی در دو سال و اندی از شروع برنامه، بنا بر اظهار خود مسئول اصلی طرح، فقط ۱۰ درصد آن اجرا شده است با یک تناسب ساده ریاضی می‌توان نتیجه گرفت که در چند ماه باقیمانده از این دوره، ۵ درصد دیگر از برنامه هم اجرا خواهد شد و در نتیجه ۸۵% عدم اجرا و خلف وعده و انحراف از برنامه خواهد بود.

ظاهرا" این اظهارات فقط محدود به همان برنامه‌ای است که در دو هفته اول شروع این دوره سه ساله با حضور ۲-۳ نفر افراد خیلی محدود و با عجله زیاد تدوین شد وگرنه به فراخور حال و برحسب نیاز و شناخت بیشتر، موارد و موضوعات بسیاری نیز به شرح وظایف مذکور اضافه شد که تحقق همگی آنها در هاله‌ای از ابهام است.

برخلاف قضاوت آقای مهندس کرمی، بنظر می‌رسد این ناکامی‌ها فقط محدود به ضعف دبیر و دبیرخانه نیست مثلا" خود آقای مهندس کرمی به عنوان مسئول کمیسیون نرم‌افزار تهران به کرات در جراید صنفی، مواردی چون مشمول شدن تمام شرکت‌های آن حوزه به عنوان شرکت‌های دانش بنیان، معافیت کامل مالیاتی آنها، مهاجرت تمام نرم‌افزارهای کشور به متن باز و غیره را به عنوان اهداف سهل‌الوصول و دستاوردهای قطعی و کارنامه کمیسیون نرم‌افزار استان تهران اعلام کرده بود که هیچکدام تا امروز تحقق نیافته‌اند.
طرح پر سر و صدای صیانت از سرمایه انسانی حوزه فاوا هم در نهایت به شکل یک میثاق داخلی و داوطلبانه فاقد هر گونه ضمانت اجرایی در آمد.

در مورد حساب و کتاب مالی و دستاوردهای عملی مثبت طرح صیانت از نرم‌افزار هم چیزی بطور عمومی منتشر نشده است بنابراین گذاشتن تقصیر تمام ناکامی‌ها بر دوش دبیر مظلوم و از راه رسیده نصر تهران، چندان منصفانه به نظر نمی‌رسد به علاوه آنکه خود آن دبیر هم، منتخب هیئت مدیره تهران است.

در جلسه مورخ ۱۰/۹/۹۲، " خانم داننده با اشاره به این نکته که کمتر از یک سال تا پایان دوره سوم هیئت مدیره باقی مانده است، بر این نکته تاکید کرد که در این مدت باید از برنامه مصوب هیئت مدیره برای هر موضوع یا کمیسیون حدود دو مورد را انتخاب و اجرا کرد."
خیلی بعید است که تنها لحن آمرانه خانم داننده و تاکید بر ضرورت اجرایی شدن این موارد، باعث تغییر جدی در تحقق امور بلاتکلیف شود. بخصوص که بسیاری از کمیسیون‌ها مطلقا" تشکیل نمی‌شوند( مثلا" کمیسیون فروشگاه‌ها) و بقیه کاملا" نامنظم هستند(مثلا" کمیسیون مشاوران).

بنظر می‌رسد با ملاحظه همه این ضعف‌ها، باید مدیران این دوره استان تهران، کمی از اعتماد به نفس محض و مطلق خود کاسته و در عوض، دست نیاز به سوی اعضای فرهیخته صنف دراز کرده و با فراخوان در یک جلسه هم‌اندیشی جمعی، از نقطه نظرات و ارشادات و راهنمایی‌های بزرگان و بزرگواران صنف، بهره‌مند شوند.
همچنین با تغییر در رویه مدیریتی، از حضور تمامی نیروهای توانا و دلسوز و باکفایت صنفی بهره ببرند و کل مسئولیت‌های سنگین اجرایی را تنها بر دوش هییت مدیره تهران و چند نفر افراد خاص انگشت‌شمار نگذارند و همه اعضای سازمان را ترغیب به حضور و مشارکت در صحنه امور صنفی کنند و در تفویض وظایف صنفی که زحمتی بی‌مزد و منت است(یا حداقل در شکل درست آن باید این گونه می‌بود) بیش از حد معقول، وسواس و خست به خرج ندهند.

با گذشت بیش از دو سال و معطل ماندن ۹۰% از برنامه‌ها و طرح‌ها و وعده‌ها، اکنون باید دانست که تفویض اختیار و انتقال وظایف بلاتکلیف هیئت مدیره تهران به اعضای مدبر و کاردان صنف در این استان، نه یک لطف و محبت و موهبت خاص و نه جای گذاشتن منت بر آنها است بلکه برعکس، لطفی است که اعضای دلسوز صنف در حق مسئولان این تشکل صنفی و در جهت کمک و مساعدت به آنها و در راستای انجام انبوه وظایف معطل‌شان روا خواهند داشت و اگر گزینشی هم در این رابطه لازم باشد نباید بر حسب روابط شخصی و سلایق فردی و رقابت‌های جناحی و منافع گروهی باشد.

امید است با تغییر رویکرد و با جلب مشارکت جمعی بتوانیم در آینده نزدیک، شاهد گشایشی نسبی در بن‌بست فعلی مجموعه ناکامی‌های مدیریت نصر تهران در این چند ماه کوتاه پایانی مسئولیت‌شان باشیم.


منابع: صورت جلسات شماره ۴۱ و ۴۴ و ۴۸ هیئت مدیره نصر تهران
 
http://tehran.irannsr.org/services/meetings/55613-نشست-شماره-هیات-مدیره.html?t=هیات-مدیره
 
http://tehran.irannsr.org/services/meetings/63670-نشست-شماره-هیات-مدیره.html?t=هیات-مدیره
 
http://tehran.irannsr.org/services/meetings/54146-نشست-شماره-هیات-مدیره.html?t=هیات-مدیره

 
کد مطلب: 29222
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام