استقبال از سخنان وزیر ارتباطات در زمینه افزایش نیافتن تعرفهها
ایتنا - با احتساب هزینههای تلفن ثابت و همراه و اینترنت برای یک خانوار دو سه نفری، میانگین تعرفه ها در ایران و سهم آن از سبد خانوار از متوسط جهانی بالاتر است.
جمال صوفیه تحلیلگر ICT نگارنده در چند مقاله در همین سایت(ایتنا) از جمله دو مقاله تحت عناوین: "افزایش سرمایهگذاری در اینترنت با جیب مشتریان؟!" و "افزایش تعرفه تلفن ثابت بر کاربران اینترنت اثر منفی خواهد داشت"، به تفصیل به این ادعا که بیشتر از جانب مسئولان مخابرات ایران مطرح میشود که: «تعرفه خدمات ICT در کشور ما خیلی ارزان است و باید گران شود» پرداخته بودم، و در آنجا با آمار و ارقام و استدلال نشان داده شده بود که این ادعای درستی نیست و نه تنها با آمار و ارقام واقعی دنیا همخوانی ندارد بلکه خلاف روند کاهشی و نزولی قابل توجه تعرفههای ICT در دنیاست.
در واقع یکی از استدلالهای مخابرات برای افزایش تعرفهها این بوده و هست که افزایش تعرفهها سبب میشود سرمایه بیشتری در اختیار ما قرار گیرد و ما با این سرمایه، شبکه و خدمات خود را گسترش و توسعه میدهیم و کشور منتفع میشود اما همان طور که وزیر ارتباطات در گزارش صد روزه وزارت ارتباطات به درستی عنوان کرد، چرا هزینه توسعه و گسترش شبکه صرفاً باید از جیب مشتریان فراهم شود؟
در واقع این پرسش اصلی مطرح است که چرا توجه چندانی به بازدهی پایین، نیروی انسانی ناکارآمد و غیرتخصصی، تجهیزات ناکارآمد و حیف و میل منابع مالی و از همه مهمتر به مدیریت ضعیف و ناکارآمد توجه بیشتری نمیشود تا با حداقل سرمایه حداکثر بازده عاید مخابرات و کشور و کاربران شود؟ و مهم تر از همه چرا مانند همه اپراتورهای دنیا با توسعه و گسترش انواع سرویسهای جدید و سرویسهای ارزش افزوده که دنیای ICT به تعداد غیرقابل شمارشی پتانسیل آن را داراست، درآمد و بهرهوری و سرمایه شرکت را بالا نمیبرید و دست به دامانِ دم ِدستیترین و ساده ترین راه حل و گزینه یعنی بالا بردن تعرفهها میافتید و از سبد خالی و کم رونق خانوارها برای پر کردن خلاءها استفاده میکنید؟
در آن مقالات با آمارهای جهانی نشان داده شده بود که با احتساب هزینههای تلفن ثابت و همراه و اینترنت برای یک خانوار دو سه نفری، میانگین تعرفه ها در ایران و سهم آن از سبد خانوار از متوسط جهانی بالاتر است و البته اختلاف قابل توجهی با کشورهای توسعه یافته دارد، بنابراین بهتر نیست که در این زمینه تجدید نظری جدی صورت گیرد و البته ناگفته پیداست که کاربران ایرانی که بیشتر متشکل از قشر جوان و دانشجو و کم درآمد جامعه هستند منتظر متناسب تر شدن هزینهها و تعرفهها با درآمدهایشان هستند.