۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۷

کاستی‌های گزارش عملکرد وزارت ICT

ایتنا - شاید بهتر بود وزارت ارتباطات نیز به تاسی از روش کار رییس جمهوری، گزارش عملکرد صد روزه خود را در حضور نمایندگان رسانه‌ها ارایه می‌کرد.


علی شمیرانی - نخستین‌ها لزوماً بی‌نقص نیستند و انتشار گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم چندان خالی از اشکال نبود.
اگرچه در گزارش عملکرد برخی نهادها عباراتی همچون برگزاری جلسه، تلاش برای همکاری و دیدار با میهمانان خارجی به عنوان گزارش کار منتشر شده و جای تامل داشت، اما جا دارد تا گزارش صد روز نخست وزارت ارتباطات به شکل اختصاصی مورد بررسی قرار گیرد.

۱- به نظر می‌رسید در راس دولت چارچوب و فرمت مشخصی برای ارایه گزارش عملکرد مذکور چه از نظر ساختاری و چه از نظر محتوایی تدوین نشده بود. از این رو هر دستگاهی بنا به سلیقه و سطح تفکر خود اقدام به انتشار گزارش کرده بود.

۲- گزارش عملکرد وزارت ارتباطات را نخستین بار سایت دولت منتشر کرد حال آنکه نگاه‌ها به سایت رسمی این وزارتخانه برای یافتن گزارش مذکور دوخته شده بود.

۳- شاید بهتر بود وزارت ارتباطات نیز به تاسی از روش کار رییس جمهوری، گزارش عملکرد صد روزه خود را در حضور نمایندگان رسانه‌ها ارایه می‌کرد تا در صورت وجود هرگونه ابهام و نیاز به کسب اطلاعات بیشتر پاسخ لازم ارایه می‌شد.

۴- در صورت حذف مقدمات و تاویلات از گزارش وزارت ارتباطات، عملکرد صد روزه این وزارتخانه در کمتر از یک صفحه نیز قابل جمع و جور بود.
به عبارت دیگر حاصل کار ۱۰۰ روز این وزارتخانه یک صفحه را شامل می‌شد. اگرچه خاطر نشان می‌شود حجم بالای گزارش با پرداختن به عباراتی که در ابتدای متن به آن اشاره شد نیز دلیلی بر پرکاری یک نهاد نیست.

۵- "تبيين جايگاه تمامي بخش ها براي خدمتگزاري" یکی از بند‌های گزارش عملکرد وزارت ارتباطات بود که به واسطه عدم ارایه جزییات بیشتر چیزی دستگیر مخاطب نمی‌کرد.

۶- "آغازي دوباره براي شوراي عالي فضاي مجازی" از دیگر عناوین تامل برانگیز در گزارش کار وزارت ارتباطات بود.
به نظر می‌رسد وزارت ارتباطات به شکلی ظریف، وقایع رخ داده در این شورا را در گزارش عملکرد خود قید و تلویحا به حساب خود گمارده‌اند. حال آنکه این شورای جایگاهی مستقل و فرابخشی دارد.

۷- "افزايش پهناي باند براي افزايش دسترسي مردم" یکی دیگر از موارد مندرج در این گزارش بود. در سال‌های گذشته نیز همواره شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان زیرمجموعه وزارت ارتباطات بارها و در مقاطع مختلف خبر از افزایش و چند برابر شدن پهنای باند اینترنت در کشور می‌داد، حال آنکه هیچ‌گاه تغییر محسوسی برای مردم و کاربران نهایی مشاهده نمی‌شد.
بدیهیست این موضوع به معنای زیر سوال بردن خدمات و افزایش پهنای باند اینترنت کشور در گزارش اخیر وزارت ارتباطات نیست اما از آنجا که فرصت طرح این پرسش که تاثیرات افزایش پهنای باند را چگونه و در کجا باید یافت، میسر نشده است، امکان تطبیق این تغییرات با واقعیات فراهم نیست.

۸- "راه اندازي پست تلفني ۱۹۳" نیز آخرین بند دستاوردهای وزارت ارتباطات در صد روز نخست آغاز به کار دولت یازدهم بود. این سرویس به زبان ساده ارایه یک شماره تلفن برای جابجایی مرسولات در رقابت با پیک‌های موتوری است که از سوی شرکت پست ارایه شده است.

اگرچه درپایان گزارش کوتاه عملکرد وزارت ارتباطات تاکید شده که این نهاد در ابتدای راه است و تا اجرای کامل ماموریت‌های خود راه درازی در پیش رو دارد، اما به نظر می‌رسد وزارت ارتباطات حداقل برای ارایه گزارش عملکرد دوم خود باید چارچوب‌های مشخص و روش جدیدی در پیش گیرد.
بماند که از زمان انتصاب وزیر ارتباطات پیشنهادات متعددی برای رفع چالش‌ها و مسایل حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ارایه شد، که بخش‌ قابل ملاحظه‌ای از این مسایل نیز به سازمان رگولاتوری مربوط می‌شد که در این مجال فرصت طرح آنها نیست.
 
کد مطلب: 28606
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام