۱
۰
plusresetminus
شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۳۲

بررسی تمدید انحصار رایتل از سه منظر

ایتنا - در حالی بر سر حفاظت از ارایه اختصاصی خدمات نسل سوم بحث می‌شود که این خدمات سال‌هاست در اکثر کشورهای جهان در حال ارایه است و البته نزدیک دو سال است که بسیاری از اپراتورهای مختلف در حال راه‌اندازی و ارایه خدمات نسل چهارم هستند.


سجاد جهانگرد - خوشبختانه مباحث و تجربیات بین‌المللی در حوزه خدمات موبایل کاملا در دسترس است. از این‌ رو حتی ممکن است در مراحل اولیه، برای تغییر در رویه‌های غیرسازنده، تلاش برای بهبود خدمات، کسب سهم بیشتر از بازار و توسعه کلی صنعت، نیازی به انجام تحقیقات طولانی و گران‌قیمت نباشد و تنها لازم است عزم تغییر و تصحیح و حرکت به سمت پیشرفت در میان مدیران سطوح مختلف به وجود بیاید.

با این مقدمه به نظر می‌رسد که لازم است کمی بیشتر در مورد درخواست اخیر مدیر عامل محترم رایتل، مبنی بر تمدید مدت زمان حمایت از پروانه اختصاصی ارایه خدمات نسل سوم تلفن همراه توسط این اپراتور صحبت کرد و بررسی کرد که آیا چنین درخواستی در راستای بهبود خدمات، توسعه ملی، منافع کاربران و حتی موفقیت بلندمدت و افزایش سهم بازار خود این اپراتور خواهد بود یا اینکه می‌توان با اجرای راهکارهای دیگر که اکثر آنها در سایر نقاط جهان با موفقیت تجربه شده، به نتایج بهتر و صحیح‌تری دست یافت؟

توسعه ملی
احتمالا لازم نیست یادآوری شود که در حالی بر سر حفاظت از ارایه اختصاصی خدمات نسل سوم بحث می‌شود که این خدمات سال‌هاست در اکثر کشورهای جهان در حال ارایه است و البته نزدیک دو سال است که بسیاری از اپراتورهای مختلف در حال راه‌اندازی و ارایه خدمات نسل چهارم هستند.
برای مثال نسل سوم خدمات تلفن همراه در مالزی از سال ۲۰۰۵ ارایه شده و از ابتدای سال ۲۰۱۳ نسل چهارم (تا سرعت ۱۰۰ مگابیت برثانیه) توسط هر سه اپراتور اصلی تلفن همراه در دسترس قرار گرفته است.
در ترکیه نسل سوم از سال ۲۰۰۷ در دسترس عموم قرار دارد و در حالی که برخی تست‌های اپراتور ترک‌سل امکان برقراری سرعت دسترسی تا ۹۰۰ مگابیت برثانیه را در نسل چهارم را نشان می‌دهد، قرار است نسل چهارم تا آخر ۲۰۱۴ پوشش کامل پیدا کند.

با این تفاسیر آیا ادامه محدودیت ارایه خدمات جدید به تنها یک اپراتور، در حالی که زمان محافظت پروانه آن سپری شده از دیدگاه توسعه ملی، عملی قابل تایید و توصیه است؟
اگر هم برخی مشکلات در راه برقراری این خدمات وجود داشته است، باید به نحوی جبران مافات شود تا روند توسعه ملی بخش تلفن همراه مختل نشود؛ چه اینکه می‌توان به وضوح اشاره کرد که اگر به جای یک اپراتور، هر سه اپراتور به ارایه این خدمات بپردازند، با توجه به موج ایجاد شده، توان افراد سهیم و سبد کاربران وسیع‌تر، بسیاری از مشکلات فنی و بعضا فرهنگی به سرعت و سهولت بیشتری قابل حل خواهد بود.

نباید نادیده گرفت که بخشی از مشکل ارایه نشدن خدمات مناسب در زمان مورد نظر توسط رایتل، ناشی از مشکلات عمومی موجود در کشور و احتمالا خارج از توان اجرایی و تصمیم‌گیری این اپراتور بوده که درواقع درخواست مدیران رایتل برای افزایش زمان حفاظت از پروانه نیز بر همین پایه بنا شده است. ولی به نظر می‌رسد که راه‌حل، نه در تمدید دوره انحصار، بلکه در "قابلیت انتقال شماره" (Number Portability) نهفته است؛ روشی که سال‌هاست توسط رگولاتورهای پیشرو در کشورهای مختلف به اجرا گذاشته شده و ضمن ایجاد رقابتی پویا، امکان رشد و توسعه اپراتورهای با خدمات کیفی‌تر را فراهم کرده است.

قابلیت انتقال شماره برای مثال از سال ۲۰۰۸ در ترکیه و مالزی برای خطوط تلفن همراه برقرار شده و کاربر این امکان را داراست که با حفظ شماره خود از خدمات اپراتور دیگری که مایل است، بهره ببرد.
اگر رگولاتور ارتباطات نیز در ایران تصمیم به اجرای چنین روشی بگیرد، به نوعی ضمن اینکه در راه توسعه طبیعی این بخش مانعی دیگر به وجود نیامده، برخی از مشکلات پیش آمده برای رایتل جبران خواهد شد و این اپراتور می‌تواند با ارایه خدمات متمایز و برتر در زمان باقی مانده تا پایان دوره حفاظت، به جذب مشتریان بیشتری بپردازد.

منافع کاربران و افزایش سهم بازار
روش‌های متعددی توسط اپراتورها در سطح جهان در حال اجراست که ضمن حفظ و افزایش منافع کاربران به توسعه پایدار و قابل اتکای اپراتورها نیز منجر شده که از میان آنها این دو روش احتمالا شاخص‌تر به نظر می‌رسد: اول فروش بسته‌های خط و گوشی تلفن همراه (Mobile Bundle Plan) قرار دارد. در این روش ضمن فروش خط تلفن همراه، به کاربر پیشنهاد می‌شود تا از امکان خرید اقساطی گوشی تلفن نیز بهره‌مند شود که در سال‌های اخیر با افزودن اینترنت به این بسته‌ها خرید تجمیعی آنها برای کاربران به صرفه‌تر شده و از طرف دیگر با بستن قراردادهای یک یا دوساله تضمین درآمد، در عین عدم لزوم افزایش سطح خدمات اپراتور به وجود آمده است. از طرف دیگر برای ایجاد تضمین در پرداخت، می‌توان چنین روشی را از فروش به کارمندان رسمی و دولتی، فروش به صاحبان کسب‌وکار و فروش‌های شرکتی - با قابلیت صحبت رایگان و یا تخفیف‌دار در میان همکاران - شروع کرد.
برای مثال گوشی تلفن همراه آیفون ۵‌اس ۱۶ گیگابایتی، در یک بسته دوساله در یکی از اپراتورهای مالزی برای قراردادهای شرکتی، به قیمت یک میلیون و چهارصد هزار تومان ارایه می‌شود که همراه حدود ۶۸ هزار تومان هزینه ماهیانه برای صحبت و حدود ۵۰ هزار تومان ماهیانه برای اینترنت (حدود ۱۱۸ هزار تومان در مجموع) شامل ۴۰ ساعت مکالمه رایگان در میان همکاران شرکت طرف قرارداد، ۳۰۰ اس‌ام‌اس و ۱۰۰ ام‌ام‌اس رایگان، ۵۰ درصد تخفیف در اس‌ام‌اس داخل اپراتور، چهار گیگابایت اینترنت نسل چهارم (تا سرعت ۱۰۰ مگابایت برثانیه) و مکالمه و اس‌ام‌اس با حداقل قیمت تا سقف ۶۸ هزارتومان است.

دومین روش، برقراری رومینگ دیتا (Data Roaming) است. برای مثال اپراتور رایتل که از مشکلات موجود در کشور ناراضی است می‌تواند علاوه بر رومینگ مکالمه به برقراری رومینگ دیتا در کشورهای اول لیست مقصد سفر ایرانیان اقدام کند. به طور حتم بسیاری از کاربران تمایل خواهند داشت لحظات معنوی خود در عراق و عربستان را با دوستان و اقوام خود در اینستاگرام و توییتر به اشتراک بگذارند و یا مناظر زیبا و لحظات فرح‌بخش‌شان در ارمنستان و ترکیه را با عزیزانشان در یوتیوب و فیس‌تایم سهیم شوند و یا در امارات و مالزی موضوعات کاری و شخصی خود را در فیس‌بوک و گوگل‌اپز به پیش ببرند و یا در افغانستان از خدمات نسل چهارم تلفن همراه استفاده کنند.
 
کد مطلب: 28489
نام شما
آدرس ايميل شما


حامد
feedback
بند آخر صحبتهایت پر از پیام است، برای آنان که گوش شنوا دارند.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام