۴
۰
plusresetminus
شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۲

تمدید انحصار رایتل و یک پرسش

ایتنا - این تنها ارایه خدمات پیشرفته‌تر، سریع‌تر یا ارایه مکالمات تصویری از سوی یک اپراتور نیست که به عنوان یک دغدغه تلقی شود بلکه این به معنای حذف خدمات جانبی، مشاغل و درآمدهای جدید و جایگاه فناورانه کشور است که با محرومیت و عقب افتادگی مواجه خواهد شد.
تمدید انحصار رایتل و یک پرسش


علی شمیرانی – چهارمین مدیر عامل شرکت سه ساله رایتل که کمتر از دوماه است مسئولیت این اپراتور را در دست گرفته، هفته گذشته نخستین نشست خبری خود با رسانه‌ها را برگزار کرد.
وی در این نشست تلاشی برای پنهان کردن مسایل و چالش‌های رایتل نداشت و ضمن پذیرش مشکلات این اپراتور با اظهار شرمندگی از موانع پیشرفت این اپراتور همچون لغو مکالمات تصویری، نحوه ثبت‌نام سیمکارت‌ها، سخت بودن رقابت با اپراتورهای دیگر در جذب مشترکان مکالمات صوتی، به سود نرسیدن رایتل، بی‌نتیجه ماندن رومینگ داخلی، جرایم مطرح شده و غیره سخن گفت.

با وجود تمام مسایل مطرح شده در این نشست یک بخش از سخنان مدیر عامل رایتل تقریبا تیتر نخست همه رسانه‌ها شد. صدری در این نشست اعلام کرد که به شدت به دنبال تمدید دوره انحصار خدمات نسل سوم از سوی این اپراتور است.

اما چرا این بخش از سخنان مدیر عامل رایتل مورد توجه اکثر رسانه‌ها قرار گرفت؟
این نخستین باری نیست که رایتل به دنبال تمدید انحصار است. پیش از این با تمدید ۱۵ ماهه‎ دوره انحصار رایتل، در دولت قبل، پایان دوره انحصار ارایه خدمات نسل سوم از سوی این اپراتور از اردیبهشت ۹۲ به شهریور ۹۳ تغییر یافت. تمدید مهلتی که بلافاصله با اعتراض دو اپراتور اول و دوم مواجه شد.

زمانی که رایتل خدمات خود را عرضه کرد ما یکصد‌وهشتاد‌وپنجمین کشور دنیا و چهاردهمین کشور منطقه بودیم که نسل سوم را ارایه کردیم البته برای کمتر از یک درصد مردم.
این در حالی است که اکنون نسل چهارم در ۹۰ کشور جهان و ۹ کشور منطقه راه‌اندازی شده است.
از سوی دیگر دو اپراتور دیگر کشور که ۹۹ درصد کاربران تلفن‌همراه را به خود اختصاص داده‌اند در بهترین حالت حداقل یک سال زمان برای تجهیز شبکه‌ خود به خدمات نسل‌های ۳ و ۴ نیاز دارند.
به این ترتیب صورت مساله از حیث زمان ورود دو اپراتور دیگر به این عرصه و عقب‌ماندگی کشور از ارایه خدمات نسل‌های آتی روشن است.

اما در این میان چند نکته باقی می‌ماند.
نخست آنکه به نظر می‌رسد مدیر عامل جدید رایتل اندکی زود از قصد خود برای دومین مرحله تمدید انحصار رایتل خبر داد. چراکه این مساله از هم اکنون به پرسش و فشار رسانه‌ها و اپراتورها به سازمان رگولاتوری منتهی خواهد شد.

دوم آنکه رایتل از هم‌اکنون تلویحاً اعلام کرده که تا "پایان مهلت فعلی تمدید انحصار" هم قادر به رفع مشکلات و اجرای تعهدات خود نخواهد بود که این مساله نیز نگاه‌ها را معطوف به رگولاتوری و نحوه برخورد با این اپراتور می‌کند.

و در نهایت سومین و مهم‌ترین نکته در خصوص تمدید انحصار به این پرسش باز می‌گردد که چه تضمینی از بابت تمدید مهلت جدید و اجرای تعهدات رایتل وجود دارد. اگر به فرض با مهلت دوباره این اپراتور موافقت شد و باز هم بنا به هر دلیلی تعهدات بی‌سرانجام ماند، چه کسی مسوولیت عقب‌ماندگی کشور از این بابت را می‌پذیرد؟ اگر تا آن زمان مدیران رایتل یا رگولاتوری تغییر کنند،‌ آیا مدیران بعدی پاسخگو خواهند بود؟

خاطر نشان می‌شود این تنها ارایه خدمات پیشرفته‌تر، سریع‌تر یا ارایه مکالمات تصویری از سوی یک اپراتور نیست که به عنوان یک دغدغه تلقی شود بلکه این به معنای حذف خدمات جانبی، مشاغل و درآمدهای جدید و جایگاه فناورانه کشور است که با محرومیت و عقب افتادگی مواجه خواهد شد.
 
کد مطلب: 28312
نام شما
آدرس ايميل شما


علی.ب
feedback
البته اپراتور های دیگه از چند سال پیش آنتن های خود را مجهز به سویچ فرکانس به صورت نرم افزاری کرده اند در نتیجه فکر نمی کنم ارائه نسل های بهد برای همراه اول و ایرانسلل بیشتر از چند ماه حداکثر ۶ ماه طول بکشد
سجاد
feedback
اپراتورهای دیگر چه گناهی کرده اند که زمان ارائه سرویسهای 3G را باید مرتب عقب بیندازند برای اینکه راتیل فوق العاده کند عمل میکنه
امجد
feedback
United States
همانگونه که در پاراگراف آخر اشاره شده، مساله منافع یک یا چند اپراتور نیست بلکه عقب افتادگی کل کشور در زمینه تمام خدماتی است که وابسته به فناوری 3G و بالاتر هستند.

برای کشوری که نیازمند ایجاد شغل و تسریع روند توسعه اقتتصادی است، هزینه این عقب افتادگی به مراتب بیشتر از مجموع ارزش اپراتورهای تلفن همراه در کشور است.
feedback
اپراتورهای دیگه مثل همراه اول بهتر هست اول فکر این باشند که سرویس پیامک خودشون رو بهتر کنند و کیفیت مکالمات رو بالا ببرند تا مجبور نباشی داد و فریاد کنی تا طرف صداتو بشنوه با صدتا پارازیت. 3g پیشکش همراه اول باشه .ایرانسل هم بهتر نیست
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام