۴
۰
plusresetminus
شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۰:۳۷

با انحصار سیم مسی چگونه برخورد کنیم؟

ایتنا - آیا بهتر نیست به جای دعواهای لفظی و خط و نشان کشیدن‌های مدیران ارشد بخش‌های مختلف حوزه ICT کشور برای همدیگر به دنبال الگوها و نمونه‌های موفق دنیا برویم و ببینیم که در دنیا با این گونه مشکلات چگونه برخورد می‌شود؟


جمال صوفیه
تحلیلگر ICT
چندی پیش زمزمه اعتراض به انحصار سیم مسی در دستان شرکت مخابرات ایران از جانب برخی مدیران به گوش رسید و حتی پیشنهادهایی در خصوص تعیین اپراتوری مجزا برای سیم مسی ارائه شد و برخی هم گفتند خود شرکت ارتباطات زیرساخت می‌تواند گزینه مناسبی برای متولی این کار شدن باشد.

بماند که چرا موقع واگذاری شرکت مخابرات ایران به بخش خصوصی یا در واقع به بخش شبه دولتی چنین مسایلی به صورت جدی حداقل از ناحیه مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح نشد و از هول چوب حراج زدن به مخابرات اصولا کسی به فکر این مسائل نبود یا جرات اظهار نظر نداشت به جز اندک نظراتی مستقل و پراکنده.

اما آیا اگر اپراتوری جدید متولی سیم مسی شود مسئله حل خواهد شد؟ آیا باز نوعی انحصار توسط آن اپراتور شکل نخواهد گرفت؟
آیا اگر به شرکت زیرساخت واگذار شود تضمینی هست که بهتر شود و اصولا خود انحصار فعلی شرکت ارتباطات زیرساخت را در زمینه ارتباطات بین شهری و بین‌الملل و فیبر و اینترنت چگونه می‌توان گره‌گشایی کرد؟

به علاوه اگر صرفا موضوع سیم مسی حل شود در آن صورت آیا برای امکانات دیگر مانند فضا و دکل و تغذیه و نیرو و غیره و غیره مجبور نخواهیم بود باز دست به دامن مخابرات ایران شویم؟ اینها را چه کار کنیم؟

به نظر می‌رسد کلید اصلی حل این مشکلات در داشتن نهادی مستقل و توانمند و قوی و به معنی واقعی کارشناس است که در واقع همان نهاد رگولاتوری در هر کشوری است.
متاسفانه رگولاتوری کشور ما هیچکدام از ویژگی‌های فوق را در معنای حداقلی‌اش هم ندارد.
در بیشتر کشورها شرکت مخابراتی غالب (incumbent) دارای انحصاری طبیعی است و تنها با اتکای به رگولاتوری مستقل و بی‌طرف است که زمینه رقابت و رشد بخش خصوصی و سایر بخش‌ها و کلا همه بازیگران حوزه فراهم می‌شود.

مقررات باید شفاف و به روز و متناسب با وضعیت فناوری‌های مدرن دنیای امروز و الهام گرفته از تجربیات و قوانین کشورهای پیشرو باشد.

آیا بهتر نیست به جای دعواهای لفظی و خط و نشان کشیدن‌های مدیران ارشد بخش‌های مختلف حوزه ICT کشور برای همدیگر به دنبال الگوها و نمونه‌های موفق دنیا برویم و ببینیم که در دنیا با این گونه مشکلات چگونه برخورد می‌شود؟

با توجه به ضعیف شدن نهاد رگولاتوری در این سال‌ها در کشور، ضرورت بازبینی و احیاء و تجدید ساختار و بازنویسی وظایف رگولاتوری و مهم‌تر از همه مستقل و فرابخشی بودن آن بیش از پیش احساس می‌شود.
کد مطلب: 28001
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
این مخابرات پدر ما رو درآورده.
می گوید به خاطر pcm بودن خط فقط باید از ما adsl بگیرید.
سرعت این adsL هم یاداور کارت های اینترنتی پنج شش سال قبل است.
ایا انحصار از این واضح تر؟!!
چه کسی پاسخگوست؟
هر چند می دانم اصولا طرح این سوال در این مملکت اشتباه است.
feedback
این اوضاع شرم آور است.
با ما همانند برده های قرون وسطایی رفتار می کنند.
حقوق شهروندی و حقوق مشتری را باید در کتاب ها جویا شد.
متاسفم برای خودم و میلیون ها کاربر ایرانی که باید این مخابرات بی منطق را تحمل کنند.
بیایید همه با هم به این رویه ظالمانه و خودخواهانه اعتراض کنیم.
feedback
مخابرات گفتی و کردی کبابم.
موسوی
feedback
اقا یک نکته جالبی که من بهش رسیدم اینه که نویزگیر رو باید به تلفن زد نه مودم. در این صورت لینک مودم تان برقرار و ثابت می شه.