کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آیا حوزه ICT سیاسی می‌شود؟

سايت خبری موبنا , 17 مهر 1392 ساعت 12:08

ایتنا - همراه اول به عنوان بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین اپراتور کشور تقریباً از ابتدا مورد غضب وزیر ارتباطات واقع شد. مخابرات هم کمابیش با تهدید‌هایی مواجه شد.




امید همراه – وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به واسطه جایگاه و نوع رابطه‌ای که با اپراتورهای تلفن‌همراه کشور دارد در جایگاه حاکمیتی و سیاستگذاری قرار دارد. از این رو هر گونه اقدام جانبدارانه از سوی این وزارتخانه می‌تواند نفع یک اپراتور و زیان اپراتور دیگر را در پی داشته باشد.

این وزارتخانه ابزاری به نام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را در دست دارد که به واسطه آن می‌تواند بازار ICT و بازیگران حاضر در آن را در شرایط رقابتی قرار دهد.
اما در همین مدت کوتاه از جلوس وزیر ارتباطات جدید شاهد مسایلی هستیم که انتظار آن دور از ذهن بود.

در روزهای جاری شاهد نوعی برخورد دوگانه از سوی این وزارتخانه با اپراتورهای تلفن همراه بوده‌ایم. همراه اول به عنوان بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین اپراتور کشور تقریباً از ابتدا مورد غضب وزیر ارتباطات واقع شد. مخابرات هم کمابیش با تهدید‌هایی مواجه شد.

اپراتور چندملیتی ام.تی.ان-ایرانسل اما انگار مشکلی با وزارت ارتباطات نداشته و مورد عنایت این وزارتخانه است.
تقریبا هیچ هشدار و برخورد تندی از جنسی که، این روزها با مخابرات و همراه‌اول شاهد آن هستیم، در خصوص اپراتور زرد مشاهده نشده است.

وزیر ارتباطات در روز برگزاری تلکام نیز با روی گشاده از این اپراتور استقبال کرد و البته کمی آنطرف‌تر انتقادات تندی را نثار همراه‌اولی‌ها کرد.

در همین راستا امروز اما در خبرها آمده بود که وزارت ارتباطات همه توان خود را برای حمایت و رفع مشکلات اپراتور یک درصدی رایتل به کار خواهد بست.
معاون پارلمانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در توجیه حمایت خود از این اپراتور گفته: "رشد رایتل در واقع رشد صنعت مخابرات کشور است و رشد درآمد آن، رشد درآمد خزانه دولت به حساب می‌آید!"

ظاهراً معاون پارلمانی وزیر ارتباطات فراموش کرده که این تنها اپراتور یک درصدی رایتل که عامل عقب افتادگی کشور در دستیابی به خدمات پیشرفته است، نیست که به خزانه و درآمدهای کشور کمک می‌کند، بلکه این اپراتورهای دیگر نیز هستند که به شکل مستقیم و غیر مستقیم به کشور سود می‌رسانند.

جالب‌تر آنکه به نظر می‌رسد دولتی بودن اپراتور رایتل با وجود تلاش برای خصوصی‌سازی‌های سال‌های گذشته، ظاهراً بیشتر به مذاق برخی مدیران وزارت ارتباطات خوشایند است.

فارغ از این نوع نگاه این روزها زمزمه‌های زیادی در گوشه و کنار از برخورد سیاسی در حوزه ICT شنیده می‌شود، و کیست که نداند درگیری این حوزه با سیاست صدمات جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت.

به هر تقدیر اگر بنا بر این باشد که اپراتور اول برای حمایت از دو اپراتور دیگر پایین کشیده شود، مشخص نیست که دستاورد مورد نظر محقق شده و کشور لطمه نخورد.
 


کد مطلب: 27894

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/note/27894/آیا-حوزه-ict-سیاسی-می-شود

ايتنا
  https://www.itna.ir